Nya bilsmällen: Skenande priser och brist på däck.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Här kommer nästa smäll.

Verkar som att alla tillverkare av däck drar sig ur Ryssland omgående o då blir det en större brist på däck o inte minst prishöjningar på dessa.

Kolla över era däck o beställ nytt om det behövs omgående så ni har i sommar.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Det är inte så att sommardäcken redan är tillverkade och skeppade till handlarna?

Ursprunget till påståendet att däcken skulle ta slut är en artikel i MIt i Stockholmi.
Konstigt nog finns inte liknande information utomlands.
Framöver kan jag dock tänka mig att det blir störningar i tillverknings/transport-leden och vissa prishöjningar. Men å andra sidan blir det prishöjningar på nästan allt framöver.

Nokia är väl de som har störst tillverkning i Ryssland och de flyttar ju sin ryska produktion till Europa snart pga sanktionerna.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Mjo men i mellan mjölkens land kan vi räkna med minst 30% höjning mot resten av Europa som med bränsle o el samt att räntehöjningar förväntas 8 st på 1,5 år.


Försöker minnas namnet på en tysk lev av däck set men är väll dement.

302 någoting. ??
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Snackade med den lokala däckkrängaren för en månad sen. Leveranserna av sommardäck var problematiska redan innan sanktionerna.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Ja, om inte annat så lär ju redan uppfuckade leveranskedjor påverka pris och tillgång framöver. Dessutom borde ju även råvarutillgången kunna påverkas, oavsett var däcken tillverkas. Det har ju sedan tidigare även varnats för att bl.a. plaster kommer bli dyrare.

Har precis bytt till nya både sommar- och vinterdäck till bilen, men beställde nu även en extra uppsättning till hojen.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Något som också kan vara värt att fundera på är tillgången till reservdelar. Särskilt elektronik kan bli en bristvara framöver. Det råder redan innan kriget halvledarbrist i världen. En viktig råvara vid framställningen av halvledare är neongas som behövs i de lasrar som används vid etsningen av kretsarna. Dessvärre råkar ungefär hälften av världens produktion av neongas ske i Ukraina och i synnerhet i Mariupol (som väl är sönderbombat till grus och aska vid det här laget). När halvledartillverkarnas lager av neon börjar sina om några månader kan det nog bli problematiskt.

Detta är lite knepigare att förbereda sig mot. För prylar som är superviktiga att de fungerar kan det kanske vara vettigt att ha elektroniska reservdelar hemma, men med tanke på hur mycket elektronik det är i allt kan det bli ohyggligt dyrt att gardera sig för något som vanligen inte brukar gå sönder. Då skulle man behöva köpa på sig en massa extra kretskort med styrelektronik till hojen, bilen, värmepumpen, tvättmaskinen osv...
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Köpte faktiskt en uppsättning m9rr till hojen o Dunlop Sport BluResponse till bilen precis nu.

Vill fan inte stå o vänta i flera veckor i sommar på däck iallafall.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Ett alternativ är att köpa beggade däck från skroten. 80% kvar till 40% av nypris inklusive påläggning. Hedesunda MC-SKROT har rejält med bildäck.
Kör ju fosil o vill ha klass A på däcken rullmotstånd o däck online hade 10% rabatt på Dunlop däck just nu så en extra 500 i rabatt var ju ok då blev jhu m9rr lite billigare.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Jag har ett Metzler Roadtec Interact Z8 190/55 ZR17 till salu. Märkt 1918 för 1100:-. Förvarat mörkt och svalt i min ägo.
Passa på nu innan jag höjer priset pga. ökade tillverkningskostnader och kriget med Ryssland ?
 
Last edited:

Raderad medlem 51742

Guest
Får väll lastbalansera lasten i bilen för att jämna ut vikten över hjulen?
Framför allt får man lastbalansera acceleration/inbromsning och alltid hålla genomsnittshastigheten, även när det svänger.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ett alternativ är att köpa beggade däck från skroten. 80% kvar till 40% av nypris inklusive påläggning. Hedesunda MC-SKROT har rejält med bildäck.

På blocket hittar man ofta bildäck på "rätt" fälg med väldigt mycket mönster kvar till en bråkdel av vad däck annars kostar. Dessutom har nog nog dessa däck varit svårsålda åtminstone tidigare för annonserna brukar ligga kvar länge.
Men blir det brist på däck kanske det blir förändring på den fronten om det blir brist på nya däck.

På 90-talet kom det ofta folk till mig och frågade ifall jag hade beg crossdäck utan att jag ens annonserade. Det räckte med djungeltelegrafen och köparna krängde själva på sina däck. Numera när jag säljer mycket beg crossdelar ids jag inte ens kränga av däcken från fälgarna för trots att jag ibland nämner beg däck i mina annonser så är det knappt någon efterfrågan. Kunderna köper nya däck och låter däckhandlaren kränga på dom. Folk gör allt mindre själva.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Framför allt får man lastbalansera acceleration/inbromsning och alltid hålla genomsnittshastigheten, även när det svänger.
Den typen av körning märks mest på Intruderns däck, speciellt fram. Sopslut på sidorna men lagligt i mitten. Däckblandningen på Commander II är nog homogen och inte dual-compound. 1500 mil på en uppsättning får duga.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
På blocket hittar man ofta bildäck på "rätt" fälg med väldigt mycket mönster kvar till en bråkdel av vad däck annars kostar. Dessutom har nog nog dessa däck varit svårsålda åtminstone tidigare för annonserna brukar ligga kvar länge.
Men blir det brist på däck kanske det blir förändring på den fronten om det blir brist på nya däck.

Vänta bara tills Polisen gör om bokningssystemet för nya pass och stoppar svarthandeln med passtider. Då kommer helt plötsligt all däckförsäljning att gå genom icke svensktalande förmedlingar i Malmös utkanter.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top