Ny bromsslang..

Dracke

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
nej
Har beställt en ny bromsslang som jag hämtar imorgon (idag, kl är 3 på natten :p )

Det är en enkel, billig variant av stålomspunnet. Slangen och kopplingarna levereras separat. Dom är av skruvmodell så man kan montera allt själv hemma. Har hört att det är väldigt noga att man gör rätt från början, att låssa kopplingarna och göra om ska vara förödande.

Nu ber jag er att ge mig några tips vid montering av kopplingarna på slangen. Vill inte sabba allt så fort jag fått det.

Tack i förväg! :)

Sergeant skrev:
:p
Varför inte köpa färdiga bromsslangar redan från början :confused: .

:hej
För att min ekonomi är usel. Tvinga mig inte att berätta vart jag köpt slangen. Då tappar alla här respekten för mig :p

Jag har inte snott slangen.. Priset stannade på ca 400kr inkl kopplingar. Inga höjdar prylar. Men den duger. Det är inte 150 hästar jag ska bromsa ner direkt :p

Hjälp mig nu! Säkert någon som har köpt liknande slangar med skruv kopplingar som man kan montera själv.

EDIT: 350kr inkl port för att vara exakt.

Last edited:
Last edited:
Men undra om det är samma prylar? Så här ser kopplingen ut på slangen som jag har köpt. :confused:

Nu har jag slangen i handen. Det är likadana prylar som på beskriviningarna Biker66 la upp. Men fanemej vad svårt det ska vara att få in slangarna i kopplingarna. Känns som om slangen är för grov, men så är knappast fallet. Slangen var så pass lång att det räcker gott och väl till 2 slangar. Så är det nån 125 åkare som är sugen på en ny stålomspunnen bromsslang så plinga till :)

Ja jag ska snygga till kanterna på slangen..

Out_Spinner skrev:
Nu har jag slangen i handen. Det är likadana prylar som på beskriviningarna Biker66 la upp. Men fanemej vad svårt det ska vara att få in slangarna i kopplingarna. Känns som om slangen är för grov, men så är knappast fallet. Slangen var så pass lång att det räcker gott och väl till 2 slangar. Så är det nån 125 åkare som är sugen på en ny stålomspunnen bromsslang så plinga till :)

Ja jag ska snygga till kanterna på slangen..

PLING!

Men vad kostar kopplingarna...
Och vill du ha ersättning för stumpen?

/Zana...

Zana. Det är nog inget för dig om du ska ha den på KLX:en.

Nu börjar mitt humör drastiskt att gå i botten. 2 fasta nycklar har redan flugit ut i skogen. !"#¤%&/

Bilden visar en enda av slangen och en del av kopplingen. Delen från kopplingen ska enligt beskrivningar träs på slangen. Men inte fan vill den det! Utan ytterhöljet åke med istället (se bild).

Visst är det inga kvalitets prylar. Men nån måtta för det vara. Hjälp! :mad:

Jobbigt det där..

Du har förståss provat det uppenbara att smörja med lite olja och så, och utgår vi från att du inte fått fel prylar så kan du kolla hur det ser ut med gängor i hylsan. Det kan vara välldigt grova gängor som är vänstergängade för att greppa slangen. I så fall ska alltså slangen skruvas in i hylsan åt fel håll.

Har ingen erfarenhet av detta till hojar men har sett det i samband med stora hydraulsystem.

Lycka till!

Johan

Gör så här...

Har gjort sånt här själv några ggr.

1. Ser ut som om det är ett plastskydd på stålflätan? I så fall skär bort plastskyddet ca 3-4 cm ifrån slangänden.

2. Slipa till stålflätan i slangändarna så att muttern kan träs på. Tefloninnerslangen och stålflätan skall ligga kant i kant innan muttern träs på. Trä på muttern.

3. Använd en liten skruvmejsel (se till att inte skada innerslangen!) eller dylikt för att fläka undan stålflätan tillräckligt mycket för att kunna få dit den gula mässingshylsan men inte mer. (Observera att det är superviktigt att stålflätan finns kvar och inte slipas bort, tas den bort får du inget bra förband och du riskerar att banjon lossnar....har sett sånt...) Mässingshylsan skall tryckas på tills innnerslangen i teflon ligger an mot hylsans nvändiga stopp.

4. Tryck in banjo i mässingshylsan (som nu då alltså sitter fast i slangen) . Fäst banjon i ett skruvstycke (inga grova mönster på backarna för då skadas tätningsytan på banjon), dra sedan muttern över stålflätan och och dra åt förbandet "tillräckligt"

Lycka till!

Last edited:
Stålflätan måste vara med ända fram till slangkanten, så att muttern klämmer slang OCH fläta mot stolpen, plastöverdraget skall skäras av (akta flätan) en bit.

Re: Gör så här...

PRYLGALEN skrev:
Har gjort sånt här själv några ggr.

1. Ser ut som om det är ett plastskydd på stålflätan? I så fall skär bort plastskyddet ca 3-4 cm ifrån slangänden.

2. Slipa till stålflätan i slangändarna så att muttern kan träs på. Tefloninnerslangen och stålflätan skall ligga kant i kant innan muttern träs på. Trä på muttern.

3. Använd en liten skruvmejsel (se till att inte skada innerslangen!) eller dylikt för att fläka undan stålflätan tillräckligt mycket för att kunna få dit den gula mässingshylsan men inte mer. (Observera att det är superviktigt att stålflätan finns kvar och inte slipas bort, tas den bort får du inget bra förband och du riskerar att banjon lossnar....har sett sånt...) Mässingshylsan skall tryckas på tills innnerslangen i teflon ligger an mot hylsans nvändiga stopp.

4. Tryck in banjo i mässingshylsan (som nu då alltså sitter fast i slangen) . Fäst banjon i ett skruvstycke (inga grova mönster på backarna för då skadas tätningsytan på banjon), dra sedan muttern över stålflätan och och dra åt förbandet "tillräckligt"

Lycka till!
Stort tack! Du också FZ1. Nu har jag kommit en bit på vägen. Har kapat av den yttre plasten en bit. Men jag behöver inte slipa på stålflätan för att få på muttern. Den går på fint ändå nu när yttre plasten är borta. Hoppas det är normalt ändå. Nu ska jag alltså kapa bort stålflätan en liten bit också? och sen fästa den lilla mässingsprylen i änden? Fö r mässingsplyren går inte på över stålflätan. Jag känner mig hur dumm som helst. Tur att det finns folk som kan detta! Tack ännu en gång :)

Så här ser det ut nu.

Bråttom...

Nej kapa inte stålflätan, vik bara undan den (se punkt 3)
Lite svårt att se på bilden men försök slipa till stålflätan och tefloninnerslangen så de ligger kant i kant och att speciellt innerslangen är plant slipad så den inte är sned för då finns lite risk för läckage om den inte tätar mot mässingshylsan.

No problem..."alla är vi barn i början"

Last edited:
Back