NSR125, 2001. Inför försäljning.

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Hej på er!

Ska sälja en NSR125 från 2001 med 4800 mil på mätaren. Hojen är helt original. Den har aldrig varit trimmad eller skruvad och gått med rätt olja osv. Kosmetiskt är den i ett bra skick. Har haft den sen 2009 tror jag.

Nu till frågan. Vad behöver jag göra inför försäljning? Den har inte körts på flera år. Givetvis måste det i ny fräsch bensin och den gamla tvåtaksoljan ska sugas upp och ny ska i men vad måste jag tänka på mer? Vad kan ha skett under tiden den stått i förvaring. Den har stått i ett varmt garage och bensinkranen har varit i off-läge. Batteriet är fullt dugligt men jag har inte startat den av ovan anledning. Hur stor är risken att ledningar mm. kan ha satt igen om den inte använts? Osv osv.

Vad ska jag tänka på innan uppstart? Givetvis kommer det göras en grundlig översyn i helgen men alla tips tas tacksamt emot då man inte vill riskera något. Tänker inte sälja något som innebär en risk för köparen! Allt ska vara grönt innan den lämnar mina händer nämligen.

Till slut vad kan vara ett skäligt pris på en sån här hoj i oskruvat skick? Hojen på bild är den som ska säljas.

Tack för hjälpen!

Mvh. :hjarta

nsr1245.jpg
 
Last edited:

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Bara byt bensin o kör med 2% olje inblandning då vet du att det smörjer.

Sedan inget det är en 2T som är ytterst okompliserad.

Sedan finns dom som kommer säga.

Smörj kedjan.
Smörj wires.
Se till att bromsar inte kärvar.
Kolla/byt motor olja.
Byt luft i däcken.
Byt däcken dom e gammla o dödligt farliga.
Samma av sadel.
Kolla ljuset.
Smörj sving o länkage.
Smörj styrlager.
Byt bromsvätska
Sota pipan.
Använd inte biltema eller 20 andra oljor utan endast den jag tycker om.
Rensa Förgasaren från klägg.
Vräck musen från boet i luftburken.
Byt stift.

Men det behövs inte?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Last edited:

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
När man fotograferar ett objekt som är bredare än högt, lägg telefonen ner.
:hjarta :hjarta :hjarta :hjarta :hjarta :hjarta

Fick printscreena därav formatet... Men men om det var allt du hade att tillföra så tackar jag för din mycket hjälpsamma input. ?
 
Last edited:

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Är den helt original efter 4800 mil.
Så kanske kolvhaveri ligger mycket nära.
För övrigt en sådan här hoj, vad ska man ha för körkort för att köra den idag ?
A ?
För övrigt en del att göra vid 4800 mil. Om det inte redan är gjort. Sida 68, 3-2.
https://www.repair-manuals.eu/honda-nsr-125-f-nsr-125-r-maintenance-manual/
Tack får kolla på den där.

Pratat med Honda och inget behov av kolvbyte enligt dem om den är originalskick och oskruvad. Är Honda inte Aprilia. :lol

Det är A1 som krävs. Den har 15 hk eller 11 kw. Varken mer eller mindre.
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Bara byt bensin o kör med 2% olje inblandning då vet du att det smörjer.

Sedan inget det är en 2T som är ytterst okompliserad.

Sedan finns dom som kommer säga.

Smörj kedjan.
Smörj wires.
Se till att bromsar inte kärvar.
Kolla/byt motor olja.
Byt luft i däcken.
Byt däcken dom e gammla o dödligt farliga.
Samma av sadel.
Kolla ljuset.
Smörj sving o länkage.
Smörj styrlager.
Byt bromsvätska
Sota pipan.
Använd inte biltema eller 20 andra oljor utan endast den jag tycker om.
Rensa Förgasaren från klägg.
Vräck musen från boet i luftburken.
Byt stift.

Men det behövs inte?

Haha misstänkte nästan att det finns de som anser att det skulle vara nödvändigt. Har alltid slängt en kopp extra olja i tanken vid var tankning utöver den externa oljeblandningen. Däcken ska bytas pga. ålder. Sen ska den bara kollas över. Att byta kolv känns överdrivet då den gått strypt hela tiden och jag har aldrig varvat den som en idiot heller. :lol
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Haha misstänkte nästan att det finns de som anser att det skulle vara nödvändigt. Har alltid slängt en kopp extra olja i tanken vid var tankning utöver den externa oljeblandningen. Däcken ska bytas pga. ålder. Sen ska den bara kollas över. Att byta kolv känns överdrivet då den gått strypt hela tiden och jag har aldrig varvat den som en idiot heller. :lol
Om du kör på högsta växeln i 5krpm eller 12krpm så går kolven upp och ner lika många gånger per kilometer oavsett, så är kolven aldrig bytt är det nog dags nu. Höga varv sliter såklart mer men du har fortfarande ett grundslitage oavsett hur snällt man kör och det är framförallt 2t cylinderns konstruktion med öppna portar i cylinderväggarna som gör att dom slits mer än i t.ex. en bilmotor. Men jag skulle gissa att tidigare ägare har bytt kolv någon gång för annars hade du nog haft dåligt komp och slitna ringar.


En snabb googling så hittade jag detta angående NSR125

"Here is the service intervals straight from the owners manual :
7500 miles (12000 kms) change rings
15000 miles (24000 kms) change piston & rings
22500 miles (36000 kms) new cylinder/top end kit including small end bearing,gaskets etc"

Så det kanske är dags för en borrning/honing av cylindern och en ÖD-kolv också.
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Varför göra sig onödigt besvär?
Sälj i befintligt skick! Att däcken skulle vara kass tvivlar jag på.
Köparen har sin undersökningsplikt.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Tack får kolla på den där.

Pratat med Honda och inget behov av kolvbyte enligt dem om den är originalskick och oskruvad. Är Honda inte Aprilia. :lol

Det är A1 som krävs. Den har 15 hk eller 11 kw. Varken mer eller mindre.
Nä inte Aprilia men ihopskruvad i Italien.
Och jag råkade få se motoreffekten på "unrestricted" NSR125 modellen. Och trodde det var en sådan. #
Och då kändes kolvbyte aktuellt.....

# Blev lite köpsugen själv. En Honda 125:a (inte Aprilia) med nästan 30 hk.......:)
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Ang prisfrågan, jag har följt 125or på blocket under några års tid nu, förvisso Yamaha men de som läggs ut för billigt försvinner innan första dan är slut så lägg dig inte för lågt. Dock kanske din är för ny för att ha nostalgi-värde? Bifogar ett gäng färska prisexempel
 

Bifogat

  • 1616839695270.png
    1616839695270.png
    265 KB · Visningar: 42

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Tack för alla svaren! Uppskattas. Har fått av alla kåpor idag och gjort en närmre inspektion av hojen. Packboxarna måste bytas det är ett faktum. Däcken är bytesmogna så det ska också göras. Förvånansvärt fint skick innanför kåporna måste jag säga för dess ålder. Är ju ändå en 2001 årsmodell. Planen är inte att göra en renovering men den förtjänar en ordentlig genomgång och så klart lite puts, tvätt och vax innan försäljning. Kan lägga upp lite fler bilder på den vid senare tillfälle, givetvis i rätt format så ni med bild-OCD kan vara lugna! :lol :hihi
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Tack för alla svaren! Uppskattas. Har fått av alla kåpor idag och gjort en närmre inspektion av hojen. Packboxarna måste bytas det är ett faktum. Däcken är bytesmogna så det ska också göras. Förvånansvärt fint skick innanför kåporna måste jag säga för dess ålder. Är ju ändå en 2001 årsmodell. Planen är inte att göra en renovering men den förtjänar en ordentlig genomgång och så klart lite puts, tvätt och vax innan försäljning. Kan lägga upp lite fler bilder på den vid senare tillfälle, givetvis i rätt format så ni med bild-OCD kan vara lugna! :lol :hihi
Du får varken ett tack eller mer betalt för att du byter däck och gaffeltätningar, är nog en minusaffär men du kanske tycker det känns rätt, och det är ju aldrig fel.
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Du får varken ett tack eller mer betalt för att du byter däck och gaffeltätningar, är nog en minusaffär men du kanske tycker det känns rätt, och det är ju aldrig fel.
Förstår helt din tankegång. Men samtidigt så är det viktigt för mig att jag lämnar ifrån mig ett fordon där nästa person (i detta fall en yngre gröngöling) inte står inför onödiga risker för att jag inte orka, inte ville eller var för snål. Minus kan det säkert bli men inga jättesummor hoppas jag. :)
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Förstår helt din tankegång. Men samtidigt så är det viktigt för mig att jag lämnar ifrån mig ett fordon där nästa person (i detta fall en yngre gröngöling) inte står inför onödiga risker för att jag inte orka, inte ville eller var för snål. Minus kan det säkert bli men inga jättesummor hoppas jag. :)
Har du redan en köpare? Klart man hjälper en 16 åring..

Annars är det större chans att en 40+ köper en sån nuförtiden?
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Har du redan en köpare? Klart man hjälper en 16 åring..

Annars är det större chans att en 40+ köper en sån nuförtiden?
Yesbox. Har en intresserad men inget hugget i sten. Kommer mer bilder imorgon. =)
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Blev det affär?
Hej. Sorry sent svar.
Ajjemän, det blev en deal. Köparen var väldigt nöjd och där fanns inget för dem att fixa inför att börja använda hojen. Kändes lite ledsamt att se den försvinna. Har haft den i 13 år. Men men nu får den glädja någon annan. Får inte in bilderna jag tog precis innan leverans men ska se om jag får det att funka ikväll.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top