Normal motortemp på ZX-9R?!?

raukroland

-3,1
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
Såld
Tänkte fråga er som åker ZX-9R vad ni har för motortemp vid normal körning?

Provkörde en kompis (crashtestdummy) -01:a idag och hans motortemp låg mellan 88 och 93 grader när jag körde normalt på vägen medan min -00:a bara kommer upp i mellan 64 och 68 vid samma förhållande. :va :va :va
Skulle vara intressant att höra vad era ligger på, tycker det verkar som om jag behöver byta termostat...

Last edited:
Jag har också en 00:a , ligger mellan 65-68 grader. Så det är väll normalt antar jag.

raukroland skrev:

Provkörde en kompis (crashtestdummy) -01:a idag och hans motortemp låg mellan 88 och 93 grader när jag körde normalt på vägen medan min -00:a bara kommer upp i mellan 64 och 68 vid samma förhållande. :va :va :va
Skulle vara intressant att höra vad era ligger på, tycker det verkar som om jag behöver byta termostat...

Även min -00 ligger runt 65 grader..

raukroland skrev:

01:a samma temp som honom.

Är det inte lite märkligt att -00:orna ligger på runt 65 medan -01:orna ligger på runt 90 grader vid normal körning? :va :va :va
Runt 90 borde väl vara där arbetstemperaturen ska ligga eller?

Satt på hojen o funderade på samma sak idag. Min temp ligger mellan 68-73 vid körning o upp till 80 vid stillastående. Skulle känts mycket bättre om den gick upp till 93 o parkerade där. Kör R1 -03

Anton_Ljunghusen skrev:
Den gamla kanske mäter vattentempen och den nya i toppen?
Nä, vad jag kan se från sprängskisser så sitter givaren på samma ställe...
Trodde också som du att givaren kanske satt i kylaren på -00:an och i toppen på -01:an men det verkar inte så...
Någon som VET kanske kan bringa lite klarhet i detta?!?
Hultman skrev:
Satt på hojen o funderade på samma sak idag. Min temp ligger mellan 68-73 vid körning o upp till 80 vid stillastående. Skulle känts mycket bättre om den gick upp till 93 o parkerade där. Kör R1 -03
Precis vad jag tycker också... Då är man inte ensam iaf... :)

jag har en -00 som ligger mellan 65-67 grader.. kan gå upp lite om jag kör i stan eller står still...

tyckte att det verkade va lite men jag kollade i mek handboken o termostaten ska öppna så tidigt på 98-01 tror jag det va, i princip alla andra hade en mycket högre öppnings temp på termostaten

så jag har slutat att oroa mig..

raukroland skrev:

Min 03a ligger på 87-90 grader oavsett hur jag kör. om jag står stilla på tomgång så stiger tempen till fläkten startar vid 102 grader.

Är det någon som vet anledningen till att de bytte termostat från -01?!? Det är ju samma motor i bägge två... :va :va :va

Hultman skrev:
R1an har sin givare i kylaren vilket gör att det blir underliga värden, fartvinden kyler ju kylaren, därav dina konstiga siffror.

Normalt på bilar tex är annars att man har givaren i toppen eller i ett termostathus, det ger jämnare utläsningar.

Back