Nordic battlegroup.

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
ja det vore najs... :(
Någon här som sökt till NBG?

Själv sökte jag, men har inte fått besked om jag är antagen eller inte.

Någon som vet hur försvarsmakten går till väga när de tillsätter befattningarna inom utlandsstyrkan / NBG?

Skickar de inte ens ett 'du är inte antagen'-brev, eller skall jag vara orolig för att jag fått ett brev bortslarvat på posten?

Om du är aktuell för uttagning, ringer i regel plutonchefen till dig och ställer lite frågor.

Om denne tycker att du är lämplig får du frågan om du fortfarande är intresserad och om du tackar ja till tjänsten.
Om du gör det får du innom kort ett skriftligt antagningsbesked.

Om du inte blir aktuell för uttagning, får du efter avslutad rekrytering endast ett "Tack för visat intresse brev".

Om du är aktuell för uttagning, ringer i regel plutonchefen till dig och ställer lite frågor.

Om denne tycker att du är lämplig får du frågan om du fortfarande är intresserad och om du tackar ja till tjänsten.
Om du gör det får du innom kort ett skriftligt antagningsbesked.

Om du inte blir aktuell för uttagning, får du efter avslutad rekrytering endast ett "Tack för visat intresse brev".

Det lustiga är ju dock att jag har sökt till enheter som redan är fullsatta enligt NBG's hemsida, men har varken fått telefonsamtal eller brev trots att rekryteringen till dessa enheter är avslutad.
De kanske väntar tills alla förstahandsval har intervjuvats och om det droppar av folk så ringer de reserverna? eller?

Någon här som sökt till NBG?

Själv sökte jag, men har inte fått besked om jag är antagen eller inte.

Någon som vet hur försvarsmakten går till väga när de tillsätter befattningarna inom utlandsstyrkan / NBG?

Skickar de inte ens ett 'du är inte antagen'-brev, eller skall jag vara orolig för att jag fått ett brev bortslarvat på posten?

Ta det lugnt du!
De är desperata efter folk, så i stort sett alla kommer in...

Det lustiga är ju dock att jag har sökt till enheter som redan är fullsatta enligt NBG's hemsida, men har varken fått telefonsamtal eller brev trots att rekryteringen till dessa enheter är avslutad.
De kanske väntar tills alla förstahandsval har intervjuvats och om det droppar av folk så ringer de reserverna? eller?

Om du har sökt tjänster med många andra sökande, så kan det vara så att du helt enkelt aldrig blev aktuell för uttagning.
Jag förmodar att när de har tillsatt de aktuella tjänsterna så slutar de helt enkelt att ringa runt.
Dvs din ansökan hamnde för långt ner i traven, eller så har du sökt tjänster där du saknar eftersökt kompetens.

Eftersom rekryteringen ännu inte är avslutad så har de nog knappast börjat att skicka ut "Tack för visat intresse breven" ännu.
Det brukar anges på hemsidan när rekryteringen är avslutad.

Ta det lugnt du!
De är desperata efter folk, så i stort sett alla kommer in...

Rättelse, vi är inte desperata efter folk, fyller man inte kraven får platsen stå tom tills någon som gör det dyker upp. Blir bara problem att åka iväg med personal som inte fyller kraven (ej riktat mot Einac, det kanske bara var fullt redan på aktuell befattning, behöver inte betyda att man inte fyller kraven)

Och tyvärr så är det så att har man inte blivet kontaktat nu, så blir det inget. Kan dock dröja ganska länge innan man får beskedet att man inte blev antagen.

Om du har sökt tjänster med många andra sökande, så kan det vara så att du helt enkelt aldrig blev aktuell för uttagning.
Jag förmodar att när de har tillsatt de aktuella tjänsterna så slutar de helt enkelt att ringa runt.
Dvs din ansökan hamnde för långt ner i traven, eller så har du sökt tjänster där du saknar eftersökt kompetens.

Eftersom rekryteringen ännu inte är avslutad så har de nog knappast börjat att skicka ut "Tack för visat intresse breven" ännu.
Det brukar anges på hemsidan när rekryteringen är avslutad.

Är väl bara att vänta och se då.

De så kallade ringveckorna var v12-13. Då hade man en uppfyllnad på 75-80% i snitt. Efter det har uppfyllnadsgraden minskat pga folk som tackat nej, men ökat igen tack vare vakansrekrytering. I stort sett ingen av armens delar är fullrekryterad.

Personen som är chef för den enhet som du har sökt i förstahand är den enda som ser din ansökning. Om det förbandet inte tyckte du var intressant så sorterade dom undan dig och intervjuade någon annan. Anledningen till det kan man spekulera sig grön på - du kanske själv vet. Kompetens, ålder, kriminell what ever.

Sök vakans!

Rättelse, vi är inte desperata efter folk, fyller man inte kraven får platsen stå tom tills någon som gör det dyker upp. Blir bara problem att åka iväg med personal som inte fyller kraven (ej riktat mot Einac, det kanske bara var fullt redan på aktuell befattning, behöver inte betyda att man inte fyller kraven)

Och tyvärr så är det så att har man inte blivet kontaktat nu, så blir det inget. Kan dock dröja ganska länge innan man får beskedet att man inte blev antagen.

Det har du förståss rätt i.
Jag var lite raljant. MEn vet oxå hur hårt man fiskar med håven bland de vpl. i inneliggande åldersklass...
Den krympande (snart obefintliga) försvarsmakten mäktar ju knappt med att orka gå högvakt... Tänk då EN bataljon utomlands vika resurser det drar. Ska man sen sätta upp ännu en styrka (Nordic Battlegroup) så kommer vakanserna gapa tomma.
Sorgligt är det tycker jag.

Jag har också sökt men inte fått nåt besked. Funderar på att ringa upp nu och se om det finns andra platser jag kan vara aktuell till - man kunde ju bara söka tre platser i ansökan.

Fick ett samtal i början av veckan om jag var intresserad men tackade nej..så än är inte hopppet ute för er...

Det borde inte vara några problem. Dom ringer till och med upp folk som inte sökt. Tänk dig själv att drälla ute på livgardet dag ut och dag in.

Hade kunnat tänka mig det om det var som SWERAP när vi åkte till Kosovo. Utbildning och sedan en sorts jour.

Men men, det beror på vad man har för yrke och lön i vanliga fall. Somliga kanske bara tycker att det är skönt att komma från jobbet.

2931956 Det borde inte vara några problem. Dom ringer till och med upp folk som inte sökt. Tänk dig själv att drälla ute på livgardet dag ut och dag in.

Hade kunnat tänka mig det om det var som SWERAP när vi åkte till Kosovo. Utbildning och sedan en sorts jour.

Men men, det beror på vad man har för yrke och lön i vanliga fall. Somliga kanske bara tycker att det är skönt att komma från jobbet.
Jupp ringde mig, tydligen brist på stridsbåtschefer.. var iof några månader sen.

När jag var i Liberia åkte dom t.o.m. dit för att rekrytera. Det var deras ursäkt i alla fall. För mig lät det mer som en baccisresa.

Nästan var fjärde plats är vakant i Försvarsmaktens högst prioriterade projekt, EU:s snabbinsatsstyrka. Försvaret har bland annat svårt att hitta läkare, gruppchefer, fordonsförare och stabspersonal.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=648375

Märkligt att de inte kan få tag på läkare:rolleyes:

Oavsett vad herren i artikeln säger så spelar pengarna roll, iof skall man inte få in folk som är där för pengarna men jag har 2 kompisar som sökte som läkare ända tills de insåg vad försvaret betalar. Varför åka till en krigszon med all obekvämhet hot etc det innebär om man får mer betalt i Svedala?

Back