Nigeria-brev?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Jag har fått en massa konstiga mail där avsändaren är en viss Kenny nånting i Nigeria, även en del andra namn har figurerat.
Vad är syftet med dessa brev? Jag skulle få 40% av en viss summa pengar om jag gick med på hans krav som verkar vara att jag ska handhålla om en summa pengar i 5 år eller nåt (har bara skummat igenom, verkade vara spam-mail). Det han ville ha av mig var telefonnummer, fullständigt namn-adress och sen ett kontonummer.
Jag mailade tillbaka och sa att jag ville ha en check på 100$ först så att jag kunde se att det inte var nåt lurendrejeri, en timme senare har jag ett mail där jag ska ringa honom mm.

Ska man pröva ge honom ett kontonummer som går till ett tomt konto i utlandet och se vad som händer? Vad vill de uppnå med det hela, kan man plocka ut pengar från ett konto med bara ett kontonummer?

De har utgifter för att få lös pengahögen du ska få del av,
de behöver hjälpa att betala "utgifterna".
Det går ut på att lura in giriga personer och sen blåsa dem
på pengar.

Vissa aktörer är små fula kriminella, andra är våldsamma gangstergäng.
Några stackars satar har flugit till Lagos med pengarna i bagage och sen
aldrig hörts av igen. Girighet kombinerat med naivitet är dödligt.

Stay clear, svara aldrig på sådana brev!

strunta i nigeria breven, dem har funnits hur länge som helst och går typ ut på att blåsa dig på massa pengar och det..., och man skall aldrig svara på såna brev, råkade svara en gång på ett sånt brev, vart aldrig av med det..., så ge inte ut kontonummer och sånt, dem kommer typ tömma hela kontot och det..

Det konstiga är att folk verkar gå på dem, annars skulle de väl inte skickas ut hela tiden :confused:
vi får minst ett Nigeria-brev i månaden, alltid skoj att läsa igenom å se vad det är för "lysande" möjlighet som jag går miste om :tomten

De visade ju en 'dokumentär' om dessa Nigeria-brev i TV3s Insider. Det var intressant då de verkligen åkte ner till Bryssel(tror att det var det) för att träffa snubben. De var helt stirriga och visste nästan inte vart de skulle ta vägen.

Jag fattar ju att det är nåt sorts bedrägeri men inte hur det går till :va
Och hur kan man tömma ett bankkonto med bara ett kontonummer och lite uppgifter? Isåfall, nån som vill hjälpa mig tömma ett bakkonto med drygt 100-tal miljoner på :banana Jag bjuder på en hoj om det lyckas :3freak

Dee_cati skrev:
Jag fattar ju att det är nåt sorts bedrägeri men inte hur det går till :va
Och hur kan man tömma ett bankkonto med bara ett kontonummer och lite uppgifter? Isåfall, nån som vill hjälpa mig tömma ett bakkonto med drygt 100-tal miljoner på :banana Jag bjuder på en hoj om det lyckas :3freak

Ge fan i att gå på sådana saker, det är 110% chans att du blir lurad.

Dessa människor bryr sig inte om dig utan bara dina pengar.

Tror du på fullt allvar att någon du inte känner skulle låta dig tjäna pengar
och inte bara blåsa dig på varje krona ?

Släng skitbreven och ger varken ut pengar eller kontonummer !

Blir lite nyfiken på hur det går till? Om det nu är ett tomt konto man begär pengarna till kan de ju inte plocka ut mer än de själva satt dit. Och hur fan får de koden dit?

Tänk efter, ett lurendrejeri slutar inte efter att första frågan avklarats, det är bara upplägget, betet, den lätta ingången.
De bryr sig inte om det där kontonumret, när du gett dem numret vet de att de fått dig på kroken och kommer med andra önskemål.
Inga pengar överförs, men offret får visa att han har tillgång till en viss summa pengar.
Det brukar sluta med att det giriga puckot måste åka till annat land för att slutföra överföringen, väl där är det inte så svårt att gissa hur det slutar.
Är det ett rikspucko slutförs överföringen som planerat och han åker hem igen för att vänta på utdelningen, och väntar, och väntar...
Är offret lite mindre lättlurat är chansen stor att han försvinner och pengarna tas från kontona i alla fall, ovisst öde för det giriga puckot.

Någonstans har jag en länk till en kille som faktiskt lyckats blåsa nigerianen på $10, det var ett jäkligt långt upplägg för att få dom 10, fyller en hel hemsida, inte värt besväret men faktiskt en kul läsning.

Ni som bara får ett i månaden ska vara glad, vissa dagar får jag tre fyra stycken (men då ligger min total SPAM mängd på runt 150 om dagen)

Det kostar att behålla en gammal inarbetad e-post adress, faktiskt så gammal att det knappt fanns något internet att surfa på :hihi

Nigeriabrev fanns dock låååångt innan internet, först var det vanliga brev, sedan blev det fax och nu är det e-post, många blev nog lurade i början, senare avtog det IOM att dom blev kända, men nu ökar det igen.

Jag tror att det finns en enkom e-post adress hos polisen för att anmäla nigeriabrev, jag skickar dock inte mina.

Jag har haft samma Hotmail utan spamfilter i snart 4 år och har aldrig fått ett nigeriabrev.

kaZmur skrev:
Jag har haft samma Hotmail utan spamfilter i snart 4 år och har aldrig fått ett nigeriabrev.

Samma här, den jag hade innan, Alabamaman(från south park)kom det 10-20 om dagen till. Bytte sen till kycklingfile86. Min gode vän som har nåt med mystisk gasmask får inte heller några. Engelsktalande människor som spamarna oftast är, matar antagligen inte in svenska matord eller dylikt när de ska skicka runt sina skitbrev :tummenupp

Muskedunder skrev:
Samma här, den jag hade innan, Alabamaman(från south park)kom det 10-20 om dagen till. Bytte sen till kycklingfile86. Min gode vän som har nåt med mystisk gasmask får inte heller några. Engelsktalande människor som spamarna oftast är, matar antagligen inte in svenska matord eller dylikt när de ska skicka runt sina skitbrev :tummenupp

Det handlar inte alls om det, min e-post adress är en salig blandning av bokstäver och siffror, helt ologisk bildar inget ord.

E-post adresser skördas genom att komma över adressregister, tråla på usenet och hemsidor och framförallt så köps det och säljs skivor med e-post adresser spammare emellan.

Jag har inte ens hanterat den adressen ovarsamt, jag har aldrig använt den på usenet, den fanns som maillänk, dock inte utskriven i klartext på min hemsida o.s.v.

Däremot vet jag att min internetlevarantör drabbades av en registerstöld för många år sedan, det är förmodligen sviterna av det jag känner av.

Jag har svårt att tycka synd om folk som går på det...

Jag beundrar nästan folk som på ett snyggt sätt lurar till sig pengar, det handlar om kreativitet och uppfinningsrikedom.

Nigeriabrev hör till korpdivisionen vilket även dom som går på dom gör...

Chris Ash skrev:
Själv hoppas jag att folk som blåser andra brinner i helvetet.

Jag får ofta Nigeria-brev pga att jag får mail från flera
epost-adresser som ligger ute på hemsidor.

Om man läser vad som står så är det helt uppenbart att
de pengar som man ska få del i är stulna. Det fruar och
barn till diktatorer som plundrat sina länder som står som
avsändare och pengar som hamnat på avvägar vid olika
katastrofer, nu senaste Tsunami-katastrofen.

Bortsett från att man borde förstå att det är en bluff
från början till slut så har man också det i ryggsäcken
att man går in för att få del av korruptionspengar,
stulna biståndsmedel och andra stulna statstillgångar
från utfattiga länder. Med den bakgrunden kanske man
får vad man förtjänar trots allt.

burner skrev:
Ge fan i att gå på sådana saker, det är 110% chans att du blir lurad.

Dessa människor bryr sig inte om dig utan bara dina pengar.

Tror du på fullt allvar att någon du inte känner skulle låta dig tjäna pengar
och inte bara blåsa dig på varje krona ?

Släng skitbreven och ger varken ut pengar eller kontonummer !

Självklart fattar jag att det är bluff, jag är mer intresserad av att veta om de någonsin har lyckats lura nåt pucko på pengar men nu när jag vet mer så fattar jag hur. Jag trodde de kunde tömma ett konto på pengar med bara ett kontonummer och namn men så var inte fallet.
Detta borde Göran Persson satsa på, det borde ligga i hans intresse att kunna tjäna en hacka på några tröga stackare (precis som i dagsläget mao)

svara så här :-) snott här på SH för ett tag sen..

#############
Dear Mr. Oliver Kone,
I have to be totally honest with you Mr. I am now tired of people who email me with so called good deals, and then at the last moment they decide not to go through with the deal, costing me money and time. I am the head of a large multi-million Dollar company, and as such I have no time to waste with business deals that will come to nothing. I must admit that your proposal seems interesting, but I MUST have assurances that you will not be wasting my valuable time. If I was to pursue your offer I would require proof of your identity. This will be discussed below.

For your records, here is some information:
My company is called Suger Kuk Triplenet Systems. The company is owned by myself, and we have about 250 employees. We manufacture professional industrial quality movie camera lenses, mainly for the film industry. Our lenses are very well known in the industry all over the world, and we are considered number one in the field of movie lens manufacture.

Or range of lenses includes the following:
Panorama 118 (used mainly by Paramount Studios)
The Kukotrident (mostly used by wildlife photography)
Cinemascope Elite (a very good seller in the Indian film industry)
The Kukoscope (used in micro photography)
The Kukosphere 310 (Security industry).

Finally, only this year we have created our premier professional movie lens, the Kukorama 4600T. Retailing at US $310,000 this is the finest movie camera lens that we manufacture, and I am extremely proud of it. It has dual macro 15.1 to infinity spasmodic dipular imaging, and contains 43 of our cenphesus 32-10 crystalline lenses and our patented Hardinger casing. Full macro modulation is available throughout the entire 18 to 667 minoptic range. Twin-Packard Squadalophic Flange Wranglers are included, and the optical Ophosity rating is one of the highest available anywhere at 10771.00181 Micro-Theadians.

Now to the matter of you proving yourself to me:
If you are serious about doing business, then you can prove it to me by writing my name and company name in LARGE letters on a sign, and have your photograph taken holding it. The text should read: GABRIEL SANDBERG SUGER KUK. A person who will go to this trouble will obviously not be a person who will waste my time, and if you do this then I am sure we can do some serious business. If you do agree to sending me the picture of you holding my sign, then please make sure it is BIG and CLEAR. Small images will not be accepted and I will ignore further communication. Sorry to be so short, but my time is money.
If you do not agree to doing this small thing for me then it will prove to me you are not a serious businessman and I will take my business elsewhere.
I hope you are not here to waste my time Mr. Oliver Kone, and I thank you for your email.

Kindest regards,
Gabriel Sandberg.MD. Suger Kuk Triplenet Systems
##############

ps
killen hade faktiskt skrivit en skylt som det stog "GABRIEL SANDBERG SUGER KUK" på :D :D :D
ds

toca1 skrev:
svara så här :-) snott här på SH för ett tag sen..

#############
Dear Mr. Oliver Kone,
I have to be totally honest with you Mr. I am now tired of people who email me with so called good deals, and then at the last moment they decide not to go through with the deal, costing me money and time. I am the head of a large multi-million Dollar company, and as such I have no time to waste with business deals that will come to nothing. I must admit that your proposal seems interesting, but I MUST have assurances that you will not be wasting my valuable time. If I was to pursue your offer I would require proof of your identity. This will be discussed below.

For your records, here is some information:
My company is called Suger Kuk Triplenet Systems. The company is owned by myself, and we have about 250 employees. We manufacture professional industrial quality movie camera lenses, mainly for the film industry. Our lenses are very well known in the industry all over the world, and we are considered number one in the field of movie lens manufacture.

Or range of lenses includes the following:
Panorama 118 (used mainly by Paramount Studios)
The Kukotrident (mostly used by wildlife photography)
Cinemascope Elite (a very good seller in the Indian film industry)
The Kukoscope (used in micro photography)
The Kukosphere 310 (Security industry).

Finally, only this year we have created our premier professional movie lens, the Kukorama 4600T. Retailing at US $310,000 this is the finest movie camera lens that we manufacture, and I am extremely proud of it. It has dual macro 15.1 to infinity spasmodic dipular imaging, and contains 43 of our cenphesus 32-10 crystalline lenses and our patented Hardinger casing. Full macro modulation is available throughout the entire 18 to 667 minoptic range. Twin-Packard Squadalophic Flange Wranglers are included, and the optical Ophosity rating is one of the highest available anywhere at 10771.00181 Micro-Theadians.

Now to the matter of you proving yourself to me:
If you are serious about doing business, then you can prove it to me by writing my name and company name in LARGE letters on a sign, and have your photograph taken holding it. The text should read: GABRIEL SANDBERG SUGER KUK. A person who will go to this trouble will obviously not be a person who will waste my time, and if you do this then I am sure we can do some serious business. If you do agree to sending me the picture of you holding my sign, then please make sure it is BIG and CLEAR. Small images will not be accepted and I will ignore further communication. Sorry to be so short, but my time is money.
If you do not agree to doing this small thing for me then it will prove to me you are not a serious businessman and I will take my business elsewhere.
I hope you are not here to waste my time Mr. Oliver Kone, and I thank you for your email.

Kindest regards,
Gabriel Sandberg.MD. Suger Kuk Triplenet Systems
##############

ps
killen hade faktiskt skrivit en skylt som det stog "GABRIEL SANDBERG SUGER KUK" på :D :D :D
ds

HAHAHAHAHA! :D :D
Men vem fan är Gabriel Sandberg?

Back