Ni med hus eller kan. Bygghjälp/råd

Lartes

Lartes v1.02
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Borta
Nu e det så att jag inte riktigt inser mina begränsningar.

Jag slet bort mattan i trappan hemma, utan att ha en aning om det är svårt att lägga ny nålfiltsmatta i trappa.
Är det det?
Hur duktig måste jag vara för att klara det själv?

Kan du?
Hur mycket ska du ha för att göra det?

Sen...jag har mer problem..

Jag måste koppla på en "slang" eller liknande på mitt stuprör för att kunna leda vattnet under Altanen så jag håller på att bygga.
Men det finns ingenting som passar.

Har du haft samma problem eller har du en bra idé?

Tacksam för hjälp

///T.ummen

På problem nr.1 har jag tyvärr ingen lösning.

På problem nr. 2 låter det som att du får lov att ansluta ett avloppsrör med rätt dimension som du sen gräver ner under verandan. Kan inte se att det finns slang som är så "vid", inte heller att det finns förminskningskopplingar som passar.

Lycka till!

//M

Ja jo, jag har letat efter en slang att "koppla på" men det finns liksom inte någon

Kan man använda en trappkompass till mattproblemet?

På problem nr.1 har jag tyvärr ingen lösning.

På problem nr. 2 låter det som att du får lov att ansluta ett avloppsrör med rätt dimension som du sen gräver ner under verandan. Kan inte se att det finns slang som är så "vid", inte heller att det finns förminskningskopplingar som passar.

Lycka till!

//M

Problem 2:

Tänk på att din "slang" eller avloppsrör bör grävas ned 1-2 meter så att den inte fryser på vintern. :va

Var tanken att det ska grävas ned eller bara något som leder ut vattnet just nu? Finns iaf slang som passar direkt på stuprören.

Var tanken att det ska grävas ned eller bara något som leder ut vattnet just nu? Finns iaf slang som passar direkt på stuprören.

Bara ligga på marken liksom, spelar roll om den fryser? snön rinner väll ändå inte igenenom?

Vet du var jag kan få tag i sådan slang?

Bara ligga på marken liksom, spelar roll om den fryser? snön rinner väll ändå inte igenenom?

Ta en dräneringsslang som du kopplar till röret. Vilken slang du tar beror på vad du har för str på stupröret. Det finns 2 olika, det ena är 125 det andra är 90/100. Har du det lilla så borde det funka utmärkt med det oranga röret.

Är det ett tätt rör så kan du fylla med jord så länge du plockar bort stenarna. Är det ett dränerande rör så ska du ha 8-16 grus runt röret och geoduk runt hela korven.

Slangarna kan du hitta på En Riktig Bygghandel som finns på dom flesta orterna.

//Tommy

Last edited:
Beror på vad du har för str på stupröret. Det finns 2 olika, det ena är 125 det andra är 90/100. Har du det lilla så borde det funka utmärkt med det oranga röret.
Är det ett tätt rör så kan du fylla med jord så länge du plockar bort stenarna. Är det ett dränerande rör så ska du ha 8-16 grus runt röret och geoduk runt hela korven.

//Tommy

Orangea röret?

Borde väll vara runt 100
Men det finns väll ännu ett mindre?
Mitt rör är i metall varjefall, köper man nytt idag verkar det bara finnas i plast som inte lirar storleksmässigt?

Orangea röret?

Borde väll vara runt 100
Men det finns väll ännu ett mindre?
Mitt rör är i metall varjefall, köper man nytt idag verkar det bara finnas i plast som inte lirar storleksmässigt?

Du såg jag ändra mitt inlägg innan där... men jag har precis vaknat o satt o tänkte på fel, tänkte på hängrännorna. Stuprören är 87 och 100, inte 100 och 125 som jag skrev innan.:huvet
Hmm så då borde det svart dräneringsröret funka till ditt 87 rör. men jag e inte helt hundra på färgen. blandar jämnt ihop dom... men åk till din lokala brädgård så hjälper dom dig där.

Du såg jag ändra mitt inlägg innan där... men jag har precis vaknat o satt o tänkte på fel, tänkte på hängrännorna. Stuprören är 87 och 100, inte 100 och 125 som jag skrev innan.:huvet
Hmm så då borde det svart dräneringsröret funka till ditt 87 rör. men jag e inte helt hundra på färgen. blandar jämnt ihop dom... men åk till din lokala brädgård så hjälper dom dig där.

Jag köpte "det svarta dräneringsröret" igår, men det passar inte.

Min lokala brädgård är K-rauta och dom fattade ingenting

Last edited:
1. Täcker mattan hela trappan eller bara stegen? Rengör väl och använd vatten baserat kontaktlim, sämre vidhäftning men du slipper lukten. Står du ut med lukten några dagar så finns det inget alternativ till riktigt kontaktlim...
Nålfiltsmattan är ganska styv så då duger inte vanligt mattlim.
Gör mallar till stegen i styv papp (ej kartong) och skär från baksidan med mattkniv med rakt blad.

2. Ett annat alternativ är en stenkista men det beror lite på hur resten är uppbyggt, ex var mynnar det ut nu? Ta gärna en bild.

Vill du ha goda råd så duger tyvärr inte Wannabes på K-Rauta eller Bauhaus, gå till en riktig bygghandel! Ex. Beijers eller Optimera.

Last edited:
Lite bilder och skisser på dina problem borde underlätta rådgivningen lite.

Att lägga nålfiltsmatta borde inte vara så svårt för dig. Slipa bara bort alla rester från den gamla mattan och se till att använda rätt lim.
En mattbutik, typ Inreda, borde kunna hjälpa dig med rätt grejor.

Har du ingen stuprörsavsättning i marken redan? Det bästa vora att gräva ned röret på frostsäkert djup och ansluta till ett annat stuprör eller en stenkista. Om du inte gör detta kan du riskera att få en gratis skridskobana på altanen i blidväder.

//Bygg.Ingenjör

1. Täcker mattan hela trappan eller bara stegen? Rengör väl och använd vatten baserat kontaktlim, sämre vidhäftning men du slipper lukten. Står du ut med lukten några dagar så finns det inget alternativ till riktigt kontaktlim...
Nålfiltsmattan är ganska styv så då duger inte vanligt mattlim.
Gör mallar till stegen i styv papp (ej kartong) och skär från baksidan med mattkniv med rakt blad.

2. Ett annat alternativ är en stenkista men det beror lite på hur resten är uppbyggt, ex var mynnar det ut nu? Ta gärna en bild.

Vill du ha goda råd så duger tyvärr inte Wannabes på K-Rauta eller Bauhaus, gå till en riktig bygghandel! Ex. Beijers eller Optimera.

Mattan täcker bara steget. Borde man inte kunna använda en "trappcompass"?
Vet iofs inte var jag skulle kunna få tag i en sådan?
Lukten kan jag nog leva med, men den är väll inte farlig?
Har en dotter på 18mån...

2. Jag har bara en utkastare 50cm från väggen.
Varför kan man inte bara lägga en "slang" under altanen?
När det är minusgrader kommer det väll ändå inte ner rinnande vatten?

Lite bilder och skisser på dina problem borde underlätta rådgivningen lite.

Att lägga nålfiltsmatta borde inte vara så svårt för dig. Slipa bara bort alla rester från den gamla mattan och se till att använda rätt lim.
En mattbutik, typ Inreda, borde kunna hjälpa dig med rätt grejor.

Har du ingen stuprörsavsättning i marken redan? Det bästa vora att gräva ned röret på frostsäkert djup och ansluta till ett annat stuprör eller en stenkista. Om du inte gör detta kan du riskera att få en gratis skridskobana på altanen i blidväder.

//Bygg.Ingenjör

Mattvaruhuset var jag förbi, dom sa att de hade grejjer som jag behövde.
Men jag är lite osäker med det där med mallarna, hur får man det bra?
Försökte som sagt få tag i en trappcompass, men det verkar lönlöst.

Nope som sagt bara en utkastare.
Vill liksom bara leda vidare vattnet ett par tre, fyra meter.

Vanlig dräneringsslang bör funka för dig. De flesta vvsbutiker/företag har, kostar inte så mycket. Gör inget om slangen är aningen större än röret, bara att snitta den och sätta en klämma runt. De blir ändå ingen belastning på den.

Mallar gör du av tjock kartong eller masonite som du lägger i trappstegen och ritar av konturen.
Trappkompass vet jag inte vad det är men det låter dyrt och omständigt, lika med risk för fel.

Du har alltid smältvatten i stuprör, ffa på våren, och om du då inte har lagt rören frostfritt har du is i dessa och tövattnet svämmar över ut på altanen.

Utkastaren på stupröret tar du bort och ersätter med lövsil som passar på markröret. Du kan bli tvungen att förlänga stupröret en bit så att lövsilen hamnar nedanför panelen.

Last edited:
http://www.stepkit.com/Images/clip_image002temp_001.jpg

Det går att beställa trappkompassen från dem separat men jag vet inte vad den kostar.

Regnvattenspridare skulle jag INTE rekommendera!
Och att gräva ner är ett måste annars riskerar du en köldsprängning, köp ett avloppsrör som stämmer någorlunda och täta det med bituthene så bör det inte vara några problem. Avsluta helst med en stenkista så du slipper översvämningar.

2: Stupröret är 95mm tror jag, du köper en grått avloppsrör 110mm & en grå 90 graders böj.

Kapa röret i en lämplig längd. Sedan kopplar du på 90 graders böjen, sen kopplar du på dränerings röret du har köpt och leder det bort från huset mot ett dike eller något sånt.

En lämplig längd för dig kan du bara veta. du ska ha en liten lutning så vattnet kan rinna bort från huset i röret.

Det enklaste är at köpa styva 110mm avlopps rör och sätta hela vägen, för dom är inte så känsliga i fall inte lutningen är perfekt hela vägen. (måsta ha skarvmuffar oxå).

Ett annat alt. är att köpa dom här gula räfflade 110mm flex rören.

Sen räcker det att rören strax under gräsmattan.

Bifogar en dålig bild här, det gråa röret är ej tätat eller centrerat än

Bifogat

• 1.jpg
    1.jpg
    214.6 KB · Visningar: 600
Last edited:
Trappkompass är jävligt smidigt och det finns enklare modeller som kostar runt 300:-, det finns i en vanlig byggaffär. Styv papp går det med men det tar längre tid och med en kompass så blir det alltid perfekt.

För övrigt, kan du inte slipa ner trappsteget där det har suttit matta och kanske eventuellt lacka/måla/olja det istället? Snyggare än matta... Eller så gör du som jag gjorde, lägga parkett i hela trappen.

Tack för alla råd.
Jag har köpt gråa avloppsrör, styva som ska läggas ovanpå mark.
Går inte att gräva ner då det ligger ett rör ca 40cm ner i backen där redan.
Så det får bli en chansning.

Sen blir det matta i trappan av några enkla anledningar.
Dels kan min dotter inte gå så bra än och parkett är för halt.
Dels så är det bara en skitful "byggplatta" som är "grunden" i trappsteget, inge snygg att slipa ner och lacka.

Så det får bli en mörkgrå nålfiltsmatta istället.

Tack som tusan för hjälpen :tummenupp

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...