Motardfälgar till DR650R(E)

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Ort
Malmö - Lever innanför broarna.
Hoj
Honda VTR1000F
Ja, ni hörde rätt! :-) Men det e budgetlösning liksom för en som inte har råd att köpa en motard. Undrar om nån satt på motardfälgar på en DR? (´95 - DR650RE - SP45B)

All info om vilka som kan passa, hur man fixar distanser, hur man gör med bakdrev osv osv osv mottages ytterst tacksamt!

Kanske oxå ska tillföra att målet är två kompletta uppsättningar fälgar där man endast behöver byta hjul, dvs bakdrev, bromsskivor osv ska finnas i två uppsättningar och måste passa rakt av när man byter helst.
 
rookie skrev:
Kom igen nu! Det måste väl vara NÅN som bytt till motardfälgar???

kanske inte på en dr650 :va
men kan du inte hitta en par orginalfälgar på skrotet o sen köa nya nav o så...då bli de ju enkelt o byta iaf :tummenupp
 
Fan jag har ju samma problem..
jag har letet en del, speciellt efter framfälg då.
har tyvärr inte hittat mkt :mad: men har för mig att excel fälg passar?
 
KillAhippie skrev:
Tack. läste igenom det och tror jag vet hur jag skall gå tillväga :)
förresten, du vet inte nått grymt slipon som passar?

Nope! Köpte ett viper rör o tänke göra anslutning själv...baktände dock för djävligt så ska försöka på att bestycka om (igen) till våren...
 
rookie skrev:
Nope! Köpte ett viper rör o tänke göra anslutning själv...baktände dock för djävligt så ska försöka på att bestycka om (igen) till våren...

Asså, jag kollade faktiskt också på ett viper. men det skiter jag nog i om det baktänder å har sig, fan va störande..
Märkte du nått av den effektökning det står att den ska ge typ 10%, men det lär ju vara lite överdrivet?
 
man bör byta munstycken o absolut på en offroad stånka..
då slutar de smälla o den går bra mycke bättre :tummenupp
 
ozeo skrev:
man bör byta munstycken o absolut på en offroad stånka..
då slutar de smälla o den går bra mycke bättre :tummenupp

Gjorde det...men tydligen inte till tillräckligt stora munstycken...sen rundade jag skruvarna på förgasaren...o sen kom hösten....
:huvet

KillAhippie skrev:
Asså, jag kollade faktiskt också på ett viper. men det skiter jag nog i om det baktänder å har sig, fan va störande..
Märkte du nått av den effektökning det står att den ska ge typ 10%, men det lär ju vara lite överdrivet?

Dålig koll måste jag erkänna. Men testade 120-140km/h med slipon o original o där kunde jag känna en skillnad. Annars är nog rätt mycket ljud-placebo-effekt...
:rolleyes:
 
slipon bestyckn o luftburk på en dr650 så är de inte bara placebo..de garanterar jag :tummenupp
 
rookie skrev:
Gjorde det...men tydligen inte till tillräckligt stora munstycken...sen rundade jag skruvarna på förgasaren...o sen kom hösten....
:huvet



Dålig koll måste jag erkänna. Men testade 120-140km/h med slipon o original o där kunde jag känna en skillnad. Annars är nog rätt mycket ljud-placebo-effekt...
:rolleyes:

OK, men stånkor e ju inte så himla förtjusta att gå i över 100 eller?
(på långvarig sikt altså)?
farsgubben har ett laser produro eller nått, å det ska tydligen passa dr:en också men gör väl ingen effekt direkt. ljudet blev också förvånansvärt tyst på hans dominator med lasern iaf :confused:
 
ozeo skrev:
slipon bestyckn o luftburk på en dr650 så är de inte bara placebo..de garanterar jag :tummenupp

Tack! Gav hopp om våren... :D

KillAhippie skrev:
OK, men stånkor e ju inte så himla förtjusta att gå i över 100 eller?
(på långvarig sikt altså)?
farsgubben har ett laser produro eller nått, å det ska tydligen passa dr:en också men gör väl ingen effekt direkt. ljudet blev också förvånansvärt tyst på hans dominator med lasern iaf :confused:

Hmm...min gick 100+ 5mil om dan när jag pendlade till jobbet... :tummenupp
 
Min sniklösning

Gjorde om min dr 650r -94 till "motard". Fick tag på en 5,5" bakfälg och satte bakhjulets fälgbana på framnavet. Fick skumma spänningar i ekrarna fram så nipplarna började spricka. Ekrade tillbaka till orginal igen :mad: och köpte ett par fälgar till en kawasaki zx6 istället.
Fick svarva av drevhållaren samt lite på bakfälgen för att de skulle passa. Fick även fixa till två rör som distanser mellan axlarna och hjullager, plus göra en ny okhållare samt andra distanser...
Funkar kanon :tummenupp

Har även monterat ett viper slipon, det blev betydligt bättre drag med det samt öppnad luftburk och ombestyckad. Är dock allt annat än tyst!
 
Hmm...min gick 100+ 5mil om dan när jag pendlade till jobbet... :tummenupp[/QUOTE]

Aha ok :tungan bra att veta hehe :banana.

Rupert skrev:
Min sniklösning

Gjorde om min dr 650r -94 till "motard". Fick tag på en 5,5" bakfälg och satte bakhjulets fälgbana på framnavet. Fick skumma spänningar i ekrarna fram så nipplarna började spricka. Ekrade tillbaka till orginal igen :mad: och köpte ett par fälgar till en kawasaki zx6 istället.
Fick svarva av drevhållaren samt lite på bakfälgen för att de skulle passa. Fick även fixa till två rör som distanser mellan axlarna och hjullager, plus göra en ny okhållare samt andra distanser...
Funkar kanon :tummenupp

Har även monterat ett viper slipon, det blev betydligt bättre drag med det samt öppnad luftburk och ombestyckad. Är dock allt annat än tyst!

Fan sprack nipplarna? det är såhär jag också tänkte göra.. :confused: var det gamla nipplar eller nått?
 
[Fan sprack nipplarna? det är såhär jag också tänkte göra.. :confused: var det gamla nipplar eller nått?[/QUOTE]

Nej nya nipplar och ekrar men vinklarna stämmer dåligt mellan navet och fälgbanan.
 
Nej nya nipplar och ekrar men vinklarna stämmer dåligt mellan navet och fälgbanan.[/QUO

Aha okay, har du kvar 5,5 bakfälgen?
 
Rupert skrev:
Har även monterat ett viper slipon, det blev betydligt bättre drag med det samt öppnad luftburk och ombestyckad. Är dock allt annat än tyst!

Nåt tips på "mellanrör" till sliponet? Själv bockat? Vad utgick du ifrån ananrs?

Du kanske kan tipsa om strl på munstycken oxå? Både strl på huvud- och lågfartsmunstycken är välkommen! :tummenupp
 
rookie skrev:
Nåt tips på "mellanrör" till sliponet? Själv bockat? Vad utgick du ifrån ananrs?

Du kanske kan tipsa om strl på munstycken oxå? Både strl på huvud- och lågfartsmunstycken är välkommen! :tummenupp

Gjorde en "tattar"- lösning på mellanröret, tog bara ett rakt 2" rör och kapade ur en tårtbit bockade till rätt vinkel och svetsade ihop.

Huvudmunstycke 160, lågfart orginal, bränsleskruven ca 2,5 varv ut.
 
Back
Top