Moddat luftburk-R6 nån?

Stoppsladd

Under uppbyggnad.....
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha wr250X -08
Har kollat runt lite i olika trådar och sidor på nätet i ämnet men inte riktigt fått
nåt bra svar ang moddning av luftburken. En del hävdar att man bestämt ska ta upp större hål i burken för att fabrikören är begränsad pga att det inte får låta för mycket och därför begränsar inloppshålen och en del säger låt bli...det ger ingenting.

R6:an har ju sk luffar turbo el ram-air system som leder in luften in till burken.
Modifieringen jag funderade på var om man ska ta upp hålet mellan "förkammaren" och själva huvud kammaren på burken för att dels i låg fart få cykeln att andas lättare vid låg fart men även att den luft som trycks
in ska ha lättare väg att gå.

Är det nån som fattar vad jag menar?

Bifogar en lite skiss på vilket hål jag menar

Och... ja jag vet att det är bond trim på hög nivå men ...många bäckar små.. :)

Bifogat

Supersporträsers är inte modifierade där. De lämnar 115-130 hk på hjulet ändå. Låt burken vara, du.

Ok!

Tack för ett bra svar.
Är inte dom värsta moddade där då ska man nog inte vara där och pilla heller. :tummenupp

Luftburksmodifieringar är extremt känsliga saker. Vakuumförgasarna är injusterade till en viss luftburkskaraktär. Det är inte bara luftfilterhållare och insugsljuddämpare utan burken ser även till att luften kommer utan pulsationer och med ett speciellt tryck. Personligen fattar jag inte hur den i bilvärlden mest okänsliga förgasartypen kan vara så kinkig på en motorcykel. Hojarna jag provat att modifiera själv har bara gått skit hur jag än gjort. En hoj jag satte mekanisk flatslide på var däremot helt okänslig för vad jag än gjorde med den.
Dynojetgurusen brukar i och för sig såga av väl valda delar, men de vet ju hur man gör -de gör det för de måste inte på måfå.

Satsa på en tunnare topplockspackning istället, tillsammans med en ombestyckning av förgasarna och en ignition advancer. Nya trattar kan göra susen också.

Men mest gör nog en omdrevning om du inte gjort det redan, byt ut den überfeta 530 kedjan mot en 520 dito och dreva om. Och då behöver du inte mecka så mkt heller. UT OCH GASA!

Henric skrev:
Satsa på en tunnare topplockspackning istället, tillsammans med en ombestyckning av förgasarna och en ignition advancer. Nya trattar kan göra susen också.

Men mest gör nog en omdrevning om du inte gjort det redan, byt ut den überfeta 530 kedjan mot en 520 dito och dreva om. Och då behöver du inte mecka så mkt heller. UT OCH GASA!

OK! Ja...topp packning får vi se hur det blir med men bestyckning av förgasare skall göras iaf för helsystem är på väg hem. Filter vet jag faktiskt inte om jag ska byta, verkar mest som att det inte ger något och original filtret går ju faktiskt oxå att tvätta.
Men ignition adv lät intressant, är det med förhöjd tändverkan eller är det för att få mera förtändning lr både och? Tips på inköps ställe och ev pris?

Nu är tråden på väg åt ett annat håll men jaja... :rolleyes:

Stoppsladd skrev:
OK! Ja...topp packning får vi se hur det blir med men bestyckning av förgasare skall göras iaf för helsystem är på väg hem. Filter vet jag faktiskt inte om jag ska byta, verkar mest som att det inte ger något och original filtret går ju faktiskt oxå att tvätta.
Men ignition adv lät intressant, är det med förhöjd tändverkan eller är det för att få mera förtändning lr både och? Tips på inköps ställe och ev pris?

Nu är tråden på väg åt ett annat håll men jaja... :rolleyes:

Byt till ett KN filter det flödar bättre än ett orginal gör!!
Gör det i samband med montering av ditt nya system..
Kör sedan upp till någon som kan ställa in hojen på en riktig bänk!
Gör du detta så borde du få ut ca 107-108 hk på slangen!
Att bara röra tändningen om du ej portar o planar toppen är ej lönt..
Lägg istället pengarna på bra däck o samt få din motor rätt inställd!
Lyckat till mvh Arcon

Arcon skrev:
Byt till ett KN filter det flödar bättre än ett orginal gör!!
Gör det i samband med montering av ditt nya system..
Kör sedan upp till någon som kan ställa in hojen på en riktig bänk!
Gör du detta så borde du få ut ca 107-108 hk på slangen!
Att bara röra tändningen om du ej portar o planar toppen är ej lönt..
Lägg istället pengarna på bra däck o samt få din motor rätt inställd!
Lyckat till mvh Arcon

Tack!

Var precis så jag hade tänkt å göra men va lite osäker ang filtret bara för man hör ju så olika saker hela tiden ang sk fullflödesfilter.

Och så ville jag ju kolla om man på r6an kunde göra som på r1an modda burken lite för att klämma ur en pålle eller två extra.

Last edited:
Öppna luftburken på en hoj m ramair låter tveksamt. Om du gör det så se till att du kan återställa den iaf.
/u

ulf_lundin skrev:
Öppna luftburken på en hoj m ramair låter tveksamt. Om du gör det så se till att du kan återställa den iaf.
/u

Nej det var inte så jag menade.

ramair slangarna går in i en slags "förkammare" som sedan mynnar ut i själva luftburken och det var hålet mellan "förkammaren" och burken som jag menade att man skulle tagit upp något för att förbättra flödet in från ramairen.

Last edited:
man ser ju iaf en hel del misslyckanden med sk fullflödesfilter, risken är ju att de inet funkar som luftfilter heller, för att få in mer luft bör det vara fler eller större hål i filtret liksom.

Stoppsladd skrev:
ramair slangarna går in i en slags "förkammare" som sedan mynnar ut i själva luftburken och det var hålet mellan "förkammaren" och burken som jag menade att man skulle tagit upp något för att förbättra flödet in från ramairen.
Ok, låter genast som ett rimligare försök.
/u

Nån som vet vart man kan beställa eller köpa KN-filter i borås-göteborgsområdet?

$noop skrev:
Nån som vet vart man kan beställa eller köpa KN-filter i borås-göteborgsområdet?

GK turboteknik (tror det heter så) vid stigs center säljer K&N
alt. kolla med superbike, de tar säkert hem på beställning.

Är det någon som vet om det är lönt att montera K&N filter på en GSXR750-99? Har precis satt dit ett yoshimura slipon på den, brukar man behöva powercommander redan med ett slipon förresten???

Tack på förhand!

Henric skrev:
KN filter på just R6 har visat sig ge sämre resultat än orginal.
Jag m.fl har testat!

Jag har hört samma när det gäller orginal eller måttligt vässade R6or men att det på kraftigt vässade motorer gett marginell förbättring.

Back