Mobiltelefon under färd?

sweborn

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Fido/Bulle
Det låter inte speciellt seriöst, men jag har behov av att kunna svara i telefon när det ringer... inte för att babbla, utan för att be dem ringa upp om 2 minuter när jag stannat.

Har läst en massa trådar om intercom o dyl, men inte hittat nåt om mobiltelefoner.

Vad behöver man? Finns det alls någon vettig lösning?
 

non-stop

Medlem
Gick med
21 Apr 2004
Ort
TORPET
Hoj
zx9r PVC-raket med slappa ostar...
sweborn skrev:
Det låter inte speciellt seriöst, men jag har behov av att kunna svara i telefon när det ringer... inte för att babbla, utan för att be dem ringa upp om 2 minuter när jag stannat.

Har läst en massa trådar om intercom o dyl, men inte hittat nåt om mobiltelefoner.

Vad behöver man? Finns det alls någon vettig lösning?

Jag brukar köra med headset till min telefon...funkar fint så länge du inte kör i högre hastigheter...
 

Tommy-L

Allt e relativt
Gick med
19 May 2004
Ort
S-tälje
Hoj
Ktm 950 SM SvarT!
finns även headset med strupmic. det ska göra så att det inte brusar så mycket för pesonen som ringer upp till dig.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
sweborn skrev:
Det låter inte speciellt seriöst, men jag har behov av att kunna svara i telefon när det ringer... inte för att babbla, utan för att be dem ringa upp om 2 minuter när jag stannat.

Har läst en massa trådar om intercom o dyl, men inte hittat nåt om mobiltelefoner.

Vad behöver man? Finns det alls någon vettig lösning?


Om du har en vanlig handfree + autosvar då? Då kan du vråla att du ringer upp iaf.
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
sweborn skrev:
Det låter inte speciellt seriöst, men jag har behov av att kunna svara i telefon när det ringer... inte för att babbla, utan för att be dem ringa upp om 2 minuter när jag stannat.

Har läst en massa trådar om intercom o dyl, men inte hittat nåt om mobiltelefoner.

Vad behöver man? Finns det alls någon vettig lösning?

Vad har du för telefon?
Jag vet att Touringbutiken har lite olika lösningar från OSBE.

Annars funkar ju vanlig bärbar handsfree OK i lägre hastigheter..

Jag brukar annars be dem lämna ett meddelande via mobilsvaret. Kan ev. kompleteras med en extra vibrator ringare från Dan Mobility så man känner när det ringer.
 

loser

Född förlorare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
fjollträsk c/o Vidja
Hoj
KTM 950 SM
Brukar köra med vanliga handsfreen och autosvar. Dock så är det bara att inse att man missar samtal i högre farter pga att man inte hör att det ringer. Dock så får uppringaren höra på fint vindbrus iaf om autosvar är på! :)


//D
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
amullo skrev:
Vad har du för telefon?
Jag vet att Touringbutiken har lite olika lösningar från OSBE.

Annars funkar ju vanlig bärbar handsfree OK i lägre hastigheter..

Jag brukar annars be dem lämna ett meddelande via mobilsvaret. Kan ev. kompleteras med en extra vibrator ringare från Dan Mobility så man känner när det ringer.
Jag brukar inte känna vibratorn när jag kör.. eller så tror man att de ri nger.. (vibrerar) hela tiden trots att de inte gör de.. :gnissla
loser skrev:
Brukar köra med vanliga handsfreen och autosvar. Dock så är det bara att inse att man missar samtal i högre farter pga att man inte hör att det ringer. Dock så får uppringaren höra på fint vindbrus iaf om autosvar är på! :)


//D
jo hee.. samma här.. :D
 

sweborn

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Fido/Bulle
amullo skrev:
Vad har du för telefon?
Jag vet att Touringbutiken har lite olika lösningar från OSBE.

Annars funkar ju vanlig bärbar handsfree OK i lägre hastigheter..

Jag brukar annars be dem lämna ett meddelande via mobilsvaret. Kan ev. kompleteras med en extra vibrator ringare från Dan Mobility så man känner när det ringer.

Touringbutikena hade ju grejer som inte innehåller en massa ovidkommande krafs. Osbe hade tyvärr bara adaptrar till antika telefoner, min Ericsson 610 är ju inte purung längre och det gick ändå inte, men det kanske finns mera alternativ någon annanstans.

Hur funkar dessa hörlurar med öronpluggar? Eller kör man utan pluggar och långsammare?

Edit: Tack för tipsen, nu är jag på G!
 

scud

meldeM
Gick med
19 Apr 2004
Ort
..
Hoj
HYM 1100S
Jag har använt vanliga handsfreen (stereo hf från sonyericsson). Enda problemet är att när jag tar av hjälmen, så trillar handsfreen ur örat och det gör jäkla ont att dra av hjälmen då dessa pressas mot kindben och tinning. Några tips? Tejpa fast dem skulle väl funka, men det skulle gå åt rätt mycket tejp, som man dessutom måste släpa med sig :/

/Fredrik
 

newbee

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2004
Ort
HBG
Hoj
Något nytt på G
Jag kör min T630 med röststyrning aktiverad å en mekonomen Hansfree. funkar finfint för mig :tummenupp
 

scud

meldeM
Gick med
19 Apr 2004
Ort
..
Hoj
HYM 1100S
newbee skrev:
Jag kör min T630 med röststyrning aktiverad å en mekonomen Hansfree. funkar finfint för mig :tummenupp
Inga problem med att de gör ont när du tar av hjälmen? Hittar man handsfreen på mekonomens hemsida? (ska göra ett försök iaf)

EDIT: Hittade inget på deras hemsida.
 
Last edited:

Mar

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2004
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha R1
Hade en k700i förra året med handsfree och autosvar. Funka hur bra som hellst man kan iaf säga att dom skall ringa snart! Det är ju som sagt innan i tråden nästan det man får hålla sig till... Annars fattar iaf folk som känner mig när det brusar som fan så kör jag hoj :)

mvh Mar
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
jag har samma problem som en del andra här.. att just det trycker mot örat i hjälmen.. dessutom är detta inte ett alternativ eftersom jag inte kör utan öronskydd....

Men varför inte säga som det är på mobil svar att jag är ute o kör hoj skicka gärna ett sms om de e viktigt...
(har man sen mobilen på hojen så kan man bara trycka fram det i väntan på gröntljus)
 

Palmas

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Ingen
sweborn skrev:
Det låter inte speciellt seriöst, men jag har behov av att kunna svara i telefon när det ringer... inte för att babbla, utan för att be dem ringa upp om 2 minuter när jag stannat.

Har läst en massa trådar om intercom o dyl, men inte hittat nåt om mobiltelefoner.

Vad behöver man? Finns det alls någon vettig lösning?
Vartex har ett helt program nu med handsfree för MC-körning. Det kan även täcka din telefon om du har tur. Kolla på www.vartex.se under MC, MC-tillbehör, headset så ser du hur det ser ut. Jag säljer deras grejor så jag ska kolla om det finns till din telefon. Om du vill så köper du av mig annars köper du hos någon lokal handlare som säljer Vartex produkter.
 

Palmas

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Ingen
Vartex headset funkar på åtminstonde följande Ericssonmodeller.

ERICSSON A2618S - A2628S - R310S - R320S - R380S - R520M - R600 - T20S - T28S - T29S - T39M - T65 - T66 - T68 | SONY - ERICSSON F500I - J200I - K300I - K500i - K700i - P800 - P900 - P910 - S700i - T100 - T105 - T200 - T230 - T290I - T300 - T310 - T600 - T610 - T630 - V800 - Z1010 - Z200 - Z600
 

Ballou

300 pounds of heavenly joy
Gick med
30 Apr 2004
Ort
Kalmar
Hoj
CBR600RR -08
bikeman.se kanske kan vara något?

sweborn skrev:
Det låter inte speciellt seriöst, men jag har behov av att kunna svara i telefon när det ringer... inte för att babbla, utan för att be dem ringa upp om 2 minuter när jag stannat.

Har läst en massa trådar om intercom o dyl, men inte hittat nåt om mobiltelefoner.

Vad behöver man? Finns det alls någon vettig lösning?
 

newbee

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2004
Ort
HBG
Hoj
Något nytt på G
scud skrev:
Inga problem med att de gör ont när du tar av hjälmen? Hittar man handsfreen på mekonomens hemsida? (ska göra ett försök iaf)

EDIT: Hittade inget på deras hemsida.


Jag har inte hörsnäckan i örat har klämt ner den emellan kinfodret å det stora fodret i hjälmen :) Va inne i mekonomen butiken å handlade Hansfreen, men det finns säkert hos micro å biltema med :tummenupp

Har för mig jag gav 70 spänn..
 

scud

meldeM
Gick med
19 Apr 2004
Ort
..
Hoj
HYM 1100S
Palmas skrev:
Vartex headset funkar på åtminstonde följande Ericssonmodeller.

ERICSSON A2618S - A2628S - R310S - R320S - R380S - R520M - R600 - T20S - T28S - T29S - T39M - T65 - T66 - T68 | SONY - ERICSSON F500I - J200I - K300I - K500i - K700i - P800 - P900 - P910 - S700i - T100 - T105 - T200 - T230 - T290I - T300 - T310 - T600 - T610 - T630 - V800 - Z1010 - Z200 - Z600

Vad kostar det att köpa ett sådant headset till SE K700i via dig? Står inget pris på sidan du hänvisade till.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top