Min tur att köra upp!

KalleKulspruta

Ung och Gammal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki SV 650s -05 | Ombyggd Orion 21-a -08 (ca 50% honda)
Den 13:e maj 12.45 är det äntligen min tur att köra upp.
Jag behöver lite bra tips för er som redan varit med om det.

Var ute och körde konbana/bromstest samt garagevändning igår för första gången på den motorcykel jag ska köra upp på. En Yamaha nånting 500. Enstånka. Ser ut som en äldre honda cb skulle jag vilja säga.
Känndes som om 125:an var kvickare. Bara det att denna har mer vrid.
Framgaffeln är för mjuk så när man gör maximala inbromsningar ifrån 90 så kan framdäcket hoppa lite.
Klarade konbanan på 15-16 sek.

Så nu behöver jag som sagt lite allmänna råd!

Råd för uppkörning: Ta det lugnt. Tänk inte, låt bara allt flyta på systematiskt enligt rutin. Vet att du kommer klara körningen.

Tack!
Det som känns mest nu är att vara lugn vid uppkörningen. Inte så lätt när jag körde upp för bil. Man var redigt nervös då.

Sen ska jag träna på vejjningen. Det kändes inte helt naturligt.

Mina gubbar var jävligt noga med placeringarna. Lägg dig extremt mycket åt sidorna när du svänger, typ 500 meter innan osv.

Lindahl skrev:

Taaack =)

Har åkt en hel del idag. Blanade resultat. Gjorde bort mig på en grej, men jag lärde mig desto mer!

Åkte t.o.m till Ytonbanan där jag ska göra manöverproven. Blir inte lika lätt att köra med stora koner än inget alls. Man kan inte luta lika mycket. Igentligen borde de vara små koner. För vem ställer ut koner mitt i trafiken som man ska köra slalom runt?

matte_mannen skrev:
kör du konbanan på 15-16 sekunder så kuggar dom dig nog...
18-19 är bättre!

Haha :) får man inte göra det så "snabbt" eller?

Lär inte köra på 15-16. måste ju svänga mer nu när konerna är så höga (jämnfört med endast markeringar i marken)

nattvakten: Ingen! Skrev in mig på ottosons för att kunna köpa mc-boken billigare. Det är de enda jag gjort via trafikskola :)

nattvakten skrev:
ok jag kör på kalles, hade ingen att köra med

Aha. Synd att du inte hade det. Hade sparat "en del" pengar. Har ifs kört förut, cross , moppe och 125:a.

Vet ni vad? Jag har ont i huvudet för första gången i år!
De är andra bullar än kvinnosläktet som stundtals har det kroniskt.

Nya sista minuten-metoden tar bort kön till uppkörningen :tummenupp

Tröttnat på att vänta på körkort?
Gör som Göran
Kempegård, 21. Han ringde sista minuten-
telefonen – och hade lappen tre timmar
senare.
– Det gick så fort att jag inte ens hann bli nervös.
Medan köerna växer i hela landet för att få köra upp har Vägverket öppnat en ny telefonlinje för snabbtider.
I stället för att behöva vänta tre, fyra veckor på uppkörning kan körkortsaspiranter i hela landet nu varje morgon ringa ett mobilnummer – och få köra upp samma dag.
Det var så Göran Kempegård gjorde.
Han ringde förarprovskontoret i Farsta i Stockholm klockan 7.45 och fick uppkörningstid redan klockan 10.25.

”Det gick väldigt bra”
Han klarade körkortet med bravur.
– Det gick väldigt bra. Kanske berodde det på att jag aldrig hann bli nervös.
Eva Breslin-Nordström, chef för förarprovskontoret i Farsta, har utvecklat idén med snabbtider tillsammans med trafikinspektör Rickard Moberg. För det har de två nu belönats med 249 000 kronor av Vägverket. Ett av de största belopp som delats ut.
– Det känns väldigt
roligt för oss att bli uppskattade på det här sättet. Men bäst är det för körkortsaspiranterna som på ett enkelt sätt får en uppkörningstid, säger Eva Breslin-Nordström.

En reserv per kontor
Varje förarprovskontor har minst en trafikinspektör i reserv, om någon av de ordinarie får förhinder.
I Farsta har man två.
– Att låta två personer i princip gå och drälla om ingen är sjuk är ju inte klokt, säger Eva Breslin-Nordström.

Av med problem
– Dessutom hade vi
problem med avbeställningar eftersom kunderna kan lämna återbud med tjugofyra timmars varsel.
Med det nya systemet hoppas Vägverket korta köerna rejält och spara pengar genom att utnyttja tider och personal mer effektivt.

ja det var ju skita bra ju jag går och är nervös som satan nu ska också köra upp snart

kom igen!

nattvakten skrev:

Gör som Göran
senare.
Medan köerna växer i hela landet för att få köra upp har Vägverket öppnat en ny telefonlinje för snabbtider.
I stället för att behöva vänta tre, fyra veckor på uppkörning kan körkortsaspiranter i hela landet nu varje morgon ringa ett mobilnummer – och få köra upp samma dag.
Han ringde förarprovskontoret i Farsta i Stockholm klockan 7.45 och fick uppkörningstid redan klockan 10.25.

”Det gick väldigt bra”
Eva Breslin-Nordström, chef för förarprovskontoret i Farsta, har utvecklat idén med snabbtider tillsammans med trafikinspektör Rickard Moberg. För det har de två nu belönats med 249 000 kronor av Vägverket. Ett av de största belopp som delats ut.
– Det känns väldigt
roligt för oss att bli uppskattade på det här sättet. Men bäst är det för körkortsaspiranterna som på ett enkelt sätt får en uppkörningstid, säger Eva Breslin-Nordström.

En reserv per kontor
Varje förarprovskontor har minst en trafikinspektör i reserv, om någon av de ordinarie får förhinder.
I Farsta har man två.
– Att låta två personer i princip gå och drälla om ingen är sjuk är ju inte klokt, säger Eva Breslin-Nordström.

Av med problem
– Dessutom hade vi
problem med avbeställningar eftersom kunderna kan lämna återbud med tjugofyra timmars varsel.
Med det nya systemet hoppas Vägverket korta köerna rejält och spara pengar genom att utnyttja tider och personal mer effektivt.

Langa fram speciellnumret då för ffsn!!! :fatta!

peace out...

nattvakten skrev:

Gör som Göran
senare.

”Det gick väldigt bra”
– Det känns väldigt

En reserv per kontor
I Farsta har man två.

Av med problem
– Dessutom hade vi

Tyvärr så gäller det bara för B behörighet....

Back