Min kawasaki vill ej starta lampan lyser rött på panelen

kawazaki-zx900r

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2013
Hoj
kawasaki zx9-r
Hej jag har problem med min Kawasaki zx9-r.Startade upp den igår lätt stå på tomgång en stund Men idag startade den inte alls röd lampa lyste rött inte ett liv i hojen

Vilken årsmodell?
Vad är det för lampa som lyser? Oljetryckslampan lyser ju alltid när man slår på tändningen.
Du har inte bara kommit åt dödarbrytaren?
Startmotorn går alltså inte runt?! Börja med att lokalisera startsolenoiden och försök höra om den klickar.
Har du en växel i och kopplingen ute och trycker på startknappen ska bränslepumpen gå, lyssna om den går det. Det är ett surrande eller klickande ljud beroende på hur högt bränsletrycket är.

Bra frågor i föregående inlägg. Det är ingen bra ide att småstarta och tomgångsköra på vintern, Du hinner inte ladda batteriet, ofta hinner hojen knappt bli varm och stiften surnar igen. Orkar den inte dra runt startmotorn kan Du mäta spänningen över batteripolerna innan och när Du trycker på startknappen. Går den bara runt utan att tända till borde Du känna om det luktar soppa ur avgasröret.

Men svara på frågorna får vi se om vi kommer vidare :)

kawa zx9-r-94 Brytaren är ej dödläge.för två veckor så var jag ut och startade upp densamma problem inte ett liv gick in kom tillbaks då startade den kontigt.Kan det vara startmotorn

kawa zx9-r-94 Brytaren är ej dödläge.för två veckor så var jag ut och startade upp densamma problem inte ett liv gick in kom tillbaks då startade den kontigt.Kan det vara startmotorn
Ladda batteriet över natten och försök igen, har du ett Biltema-batteri så kan du önska dig ett Yuasa i julklapp.

Tack för hjälpen laddade upp batteriet över natten startade så fint.Det blir ett nytt Yuasa batteri i vår Tack för hjälpen

Å sen ger du fan i vinterstarter om du inte tänker köra. Ja, det är skitmysigt att få lukta å lyssna lite på sitt odjur, men den tycker det suger gnupung.:död

Å sen ger du fan i vinterstarter om du inte tänker köra. Ja, det är skitmysigt att få lukta å lyssna lite på sitt odjur, men den tycker det suger gnupung.:död

även om man låter hojen stå på ett bra tag tills den når rätt arbetstemperatur? jag brukar gå ut nån gång i månaden o starta upp hojen.. men de har jag bara trott va bra för hojen? dock står min på underhållsladdning hela vinterperioden..

även om man låter hojen stå på ett bra tag tills den når rätt arbetstemperatur? jag brukar gå ut nån gång i månaden o starta upp hojen.. men de har jag bara trott va bra för hojen? dock står min på underhållsladdning hela vinterperioden..
Nej, hojen laddar dåligt på tomgång och motorn hinner aldrig bli genomvarm, det är bara kylvattentemperaturen som går upp. Dessutom riskerar Du att sota igen stiften. Nej, låt motorn vila och underhållsladda bara batteriet, det räcker bra så:)

Man ska bara starta hojen om man ska köra med den. Kommer man ihåg det får man mindre problem och en ren motor. Det finns ingen mening med garageköra alls.

Det enda man gör är att man fyller på oljan med fukt, syror och andra motorstygga föreningar.
Byt olja före vintern, sätt batteriet på laddning (eller lägg det fulladdat i frysen eller annan plats med låg temp). Försök hålla nere luftfuktighet men det finns inget krav på värme för hojen i övrigt. All form av värmeskiftningar kommer fälla ut fukt där man inte vill ha det.

Så nej. Ge fan i startknappen.

Last edited:
Back