Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Bara för att förtydliga vad vårt arbetarparti tycker…
Citat: "Det är ett väldigt kortsiktigt sätt att låsa in människor ytterligare i bensinberoende, säger hon."
Hon vill alltså HJÄLPA alla dödsknarkare som lär pendla nästan två timmar till sina lågt betalda jobb i hemtjänsten, alltså någonstans långt utanför tullarna. Bussarna där går inte en gång i kvarten klockan 3 på natten.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Partiet hamnade under fyra procent i hela Norrland, samtliga Smålandslän, Dalarna, Halland, Sörmland, Värmland, Västmanland, Örebro, tre fjärdedelar av Västra Götaland, två tredjedelar av Skåne samt Blekinge.

Norr om Uppsala har MP inte ett enda riksdagsmandat längre.

Det verkar vara en mycket insiktsfull ledarskribent. Hela citatet och framförallt den sista meningen säger egentligen allt. Ett parti som en gång startades av hyfsat landsbygdsnära människor som ville ta hand om naturen är nu något helt annat, under ledning av en självutnämnd och storstadsbaserad elit som ser ner på landsbygden och framförallt på glesbygden.

Den egna eftervalsanalysen konstaterade att väljarna såg Miljöpartiet som ett ”parti som inte tar landsbygdens och vanliga människors utmaningar på allvar”. Och utvärderingen kvantifierade hur illa det var ställt: ”Endast en procent av väljarkåren och tio procent av våra egna väljare menar att Miljöpartiet förstår vanligt folk”.

Mot den bakgrunden skulle en utomstående kunna tänka tanken att något behöver göras. Det är en naturlig tanke, om man lever i tron att miljöpartisterna inte bara vill vara en angelägenhet för storstadsmänniskor. Men icke. Med mindre än ett år till nästa val är det samma gamla miljöparti som till helgen samlas för partikongress.

Jag slötittade på ett TV-inslag medans jag åt middag häromdagen. Tror det var TV4, för det var någon slags avslappnad diskussion mellan eftermiddagstjattrets programledare, TV4's politiske kommentator och ett av MP's gamla språkrör - Maria Wetterstrand - om precis detta och det faktum att MP nu ligger ganska långt under fyra procent i samtliga opinionsundersökningar.

Den politiske kommentatorn försökte lyfta frågan om att detta kanske handlade om politikens sakinnehåll, men icke. Inte ens Maria Wetterstrand ville lyssna. Hon sa det inte rakt ut, men hela hennes attityd signalerade att allt handlar om dumma väljare och att kommunikationen till dumma väljare måste bli bättre. Detta handlar inte om att deras politik förstör livsvillkoren för en ensamstående mamma i Blattnicksele, eller för någon annan i glesbygden...
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Bussarna där går inte en gång i kvarten klockan 3 på natten.

Med all respekt för hennes fars sjukdom och för hennes egen oro, men jag tror inte att detta finns i sinnebilden hos en akademiker uppväxt i en akademikerfamilj i en stor akademikerstad...
 

Oktanhalt

Sporthojsnörd
Gick med
18 Oct 2016
Ort
Skogen
Hoj
XL1200C
Den politiske kommentatorn försökte lyfta frågan om att detta kanske handlade om politikens sakinnehåll, men icke. Inte ens Maria Wetterstrand ville lyssna. Hon sa det inte rakt ut, men hela hennes attityd signalerade att allt handlar om dumma väljare och att kommunikationen till dumma väljare måste bli bättre. Detta handlar inte om att deras politik förstör livsvillkoren för en ensamstående mamma i Blattnicksele, eller för någon annan i glesbygden...

Det där är ett i allra högsta grad vanligt förekommande fenomen bland politiker oavsett partifärg. Det kan, tydligen, aldrig vara själva sakpolitken som är felet utan det är alltid, utan undantag, någonting i stil med "vi-har-inte-fått-ut-vårt-budskap" som hindrar vartenda parti från att i princip nå egen majoritet. Detta är också en av otaliga anledningar till att vårt nya prästerskap och adel, den numera glödheta kommunikatörsklassen bara växer och växer...
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Den politiske kommentatorn försökte lyfta frågan om att detta kanske handlade om politikens sakinnehåll, men icke. Inte ens Maria Wetterstrand ville lyssna. Hon sa det inte rakt ut, men hela hennes attityd signalerade att allt handlar om dumma väljare och att kommunikationen till dumma väljare måste bli bättre. Detta handlar inte om att deras politik förstör livsvillkoren för en ensamstående mamma i Blattnicksele, eller för någon annan i glesbygden...

Till det bör sägas att Wetterstrand ändå verkar vara en av de mer tänkande (nåja) som passerat eller är på väg att passera den partitoppen,
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Till det bör sägas att Wetterstrand ändå verkar vara en av de mer tänkande (nåja) som passerat eller är på väg att passera den partitoppen

Jag har för mig att jag läst något om att hon ska vara riktigt intelligent och att hon bland annat spikade högskoleprovet, så det skulle man väl kunna anta. I detta TV-inslag framstod hon dock inte alls som lika frispråkig eller kritisk som Peter Eriksson som ju var hennes språkrörskollega.

Peter Eriksson har ju efter sin avgång mer eller mindre tagit avstånd från en massa saker som MP sysslar med.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Ducati Scrambler - 18, Honda CBR1000F - 87, Husaberg TE250 - 11, avverkat: Suzuki, Triumph, 2xYamaha
Jag brukar lyssna på Kvartals Veckopanel där de har olika medverkande från gång till gång. En trio är dock fast så att de alltid är där tillsammans: M. Wetterstrand, Henrik Jönsson och Daniel Suhonen. Där tycker jag Wetterstrand framstår som väldigt bra på att tala om hur hon resonerar kring olika saker. Inte riktigt som Bolund i SVTs 30 Minuter igår.:finger
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Bolund och Ygeman håller pressträff nu om el...
Finns på expretzen.

Edit: Lösningen är havsvindkraft...
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Bolund och Ygeman håller pressträff nu om el...
Finns på expretzen.

Edit: Lösningen är havsvindkraft...
Så mer intermittent kraft.
Olika kraftslag har olika nytta utöver energin som produceras. Men det kanske inte är så noga att ta med det i sitt tänk.

Tidigare pratade man om att slopa/minska dvs subventionera nätanslutningsavgifterna för havsbaserad vindkraft. Det var på tal iaf, vet ej om det gick igenom?
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Man får ju hoppas att dom bygger både fundament och stolpe av miljövänlig plank, och inte betong och stål.
Så mer intermittent kraft.
Olika kraftslag har olika nytta utöver energin som produceras. Men det kanske inte är så noga att ta med det i sitt tänk.

Tidigare pratade man om att slopa/minska dvs subventionera nätanslutningsavgifterna för havsbaserad vindkraft. Det var på tal iaf, vet ej om det gick igenom?
Båda pojkarna var väldigt nöjda med att ha löst vårt lilla predikament.
Vi kan alla andas ut.
Någonstans på onsdag nästa vecka har södra Sverige samma pris som norra. :tummenupp
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
11st Yamaha
Jag tycker att en märklig, och tråkig sak, i hela energiomställningen är att vi i Sverige visar väldigt lågt intresse av att äga produktionen av energi.
Tittar man på Sverige så har större delen av all vindkraft (som jag har oerhört bra insyn i) till exempel utländska investerare, och den produktionen kan vi alltså bortse från, den tillhör inte Sverige.
Även kärnkraften har till stor del utländska ägare, men den produktionen har jag inte lika bra insikt i.
Nackdelen blir hur som helst att vi måste importera el även om vi rent fysiskt har ett överskott, och där kommer en oförutsägbar och skenande prisbild in.
Men jag är ju inte politiskt engagerad, så jag borde ju inte gnälla om det, men man kanske kan få tycka lite i alla fall :)
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Bolund och Ygeman håller pressträff nu om el...
Finns på expretzen.

Edit: Lösningen är havsvindkraft...
Gick ju bra här i värmland på vänern.

Kanske kommer använda erfarenheten därifrån och bygga något som fungerar och som kanske kan gå ihop men jag är tveksam, signalpolitik verkar vara modellen och lönsamheten hämtas från gemene mans ficka via skattsedeln istället för det är ju "miljövänligt"

Ingen miljövänlig satsning blir faktiskt miljövänlig innan den producerar mer hållbar energi än den förbrukar hela vägen från tanke till skrot......

Men men, framtiden kanske ser ljus ut ändå, utanför fanatiker-kretsarna så har man ju börjat förstå att om den fossila energin ska bort så måste den ersättas med något vi faktiskt har och inte med fantasi och förhoppningar så kärnkraften är kanske på väg tillbaka! :tummenupp

Sist jag kollade var över 80% av den producerade energin fossil och behovet ökar, inte minskar, så att använda den nya hållbara energin till annat än att fylla de hål som naturligt kommer uppstå i en alltmer energikrävande värld kommer inte låta sig göras, att fasa ut det fossila utan fullgod ersättare är en utopi.

Men, det funkar fint för att flytta problemet till den enskilde som inte förstår....
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Om tre år ska det råda totalförbud i Sverige att köra bil på fossila bränslen. Fem år senare ska dessa vara helt utfasade även inom transportnäringen, jordbruket och industrin. Det krävs för att stoppa jordens nära förestående undergång i en ”klimatkatastrof” menar Miljöpartiet.

Det gröna partiets kräftgång i opinionen fortsätter och nyligen kom bottennoteringar som visar att man har stöd från endast 3 procent av väljarna. Partiets språkrör har också under lång tid hamnat i botten i förtroendemätningarna.




Detta samtidigt som en av partiets stora profilfrågor är ”klimathotet” som man också får massiv draghjälp av media, inte minst statstelevisionen och statsradion, att få ut till väljarna. Ändra förmår partiet inte lyfta om man kan nu vara inne på sitt sista år i både regering och riksdag.

”Klimatfärdsplan” på 224 punkter

Nu vässar man därför klimatargumenten ytterligare och skruvar upp klimatmålen några extra varv. I samband med partiets kongress och inför nästa års valrörelse har man tagit fram en ”klimatfärdsplan” som omfattar inte mindre än 224 punkter för hur Sverige, som redan är bäst i klassen på att inte släppa ut växthusgaser i atmosfären, på kort tid kan minska utsläppen ytterligare.

Två tredjedelar ska bort på fem år och tre år senare ska den sista tredjedelen också ha fasats ut. Det är tio år tidigare än vad man fått genomslag för i regeringssamarbetet med Socialdemokraterna.

För att detta ska kunna ske är det hårda bud som gäller. Bland annat kommer alla bilar som endast kan drivas på bensin eller diesel att behöva skrotas. Några fossila drivmedel ska inte finnas att tanka från och med 2030.

Stenevi: Inte MP som beslutat utan ”naturen själv”

Men enligt språkröret Märta Stenevi är det inte Miljöpartiet som ligger bakom beslutet utan ”naturen själv”. Och hon får entusiasmerande tillrop från kollegan Per Bolund.

– Vi står inte och stampar, vi har börjat springa. Men vi måste öka takten.

Utöver de privata bilarna kommer det med Miljöpartiets klimatplan också att bli förbjudet med traktorer och andra jordbruksmaskiner drivna på fossila bränslen. Transport- och industriverksamhet som är beroende av bensin och diesel och inte kan ställas om kommer att få läggas ned.

Enligt Miljöpartiets plan ska hela fordonsflottan, jordbrukets maskinpark och all industriproduktion helst vara elektrifierad 2030 men biodrivmedel som ersättare för bensin och diesel kan komma att tillåtas ännu en tid efter det.

Frågetecken kring hur elen ska räcka

Eftersom Miljöpartiet drivit igenom en förtids nedläggning av kärnkraften i Sverige och utbyggnaden av distributionsnätet är kraftigt eftersatt har många rest frågetecken kring hur elektriciteten ska räcka till för en sådan massiv omställning från fossila bränslen.

I stället för minskade utsläpp har dessa ökat då man tvingats dra igång oljeeldade kraftverk för att kompensera för kärnkraftsbortfallet. En annan effekt är att elpriserna skenat, vilket slår hårt mot både hushåll och företag, framförallt i den södra delen av landet.

Per Bolund bedyrar att den klimatfärsplan hans parti nu har tagit fram om att en ännu snabbare avvecklingstakt för det fossila inte ska drabba medborgarna, exempelvis på landsbygden där man är helt beroende av bilen som transportmedel och av diesel för att bedriva jordbruk.

– Där måste vi ge människor stöd att ge människor till bästa tekniken. Bara för man bor på landsbygden ska man inte vara fast i fossilberoende som kan bli dyrt i framtiden, förklarar Bolund.

Kostar hundratals miljarder skattekronor

Den snabba klimatomställningen kommer enligt Miljöpartiet att kräva ”massiva statliga satsningar”. Man vill i nuläget inte svara på hur stor andel av dessa skattepengar som ska allokeras om från andra offentligfinansierade verksamheter respektive dras in genom skattehöjningar. Man vidgår dock att det total kommer att kosta hundratals miljarder kronor.

Vill utnyttja medborgarna krisacceptans efter pandemin

Märta Stenevi säger i ett uttalande att covid-pandemin har lärt oss hur det är att leva i ett samhälle i kris. Den erfarenheten och acceptansen menar hon kan användas för att förmå medborgarna att leva med ett mer permanent tillstånd där allt fungerar på en lägre nivå på grund av ”klimatkrisen”.

– Under pandemin lärde vi oss att när vi är i en kris kunna göra de satsningar som krävs. Vi måste lära oss av det och se klimatkrisen som den kris den är.

Stenevi menar också att det finns fördelar med ett samhälle som saktar in eller stannar av. När färre kan köra bil kommer exempelvis dödligheten i trafiken att minska och luften att bli renare.

I stället för att se klimatomställningen som något som slår mot människor bör man enligt språkröret se åtstramningarna som en förbättring av vår livskvalitet. Om hennes parti fram till september nästa år kan förmå så många väljare att se det halvtomma glaset som halvfullt att man kan hålla sig kvar i riksdagen återstår att se.

Språkrören har trovärdighetsproblem att brottas med där kritiker menar att man inte lever som man lär. Märta Stenevi har vid flera tillfällen den senaste tiden ertappats med att köra bensin- och dieselslukande bilar i ställt för eldrivna.

Per Bolund avslöjades nyligen ta flyget i stället för det ”klimatsmarta” tåget till ett stort internationellt klimatmöte. Partiet har vägrat kommentera resan
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Visst är miljöpartiet hel sjö galna med sossarna i följe.

Men nu finns ett nytt parti i Sverige.

Muslimska partiet, hur många muslimer kommer nu att rösta på sossarna? 2 millioner mussar 20% i valet stödparti till sossarna? Nja nu blir det häst o vagn till synagogan på söndagar om 3 år.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Visst är miljöpartiet hel sjö galna med sossarna i följe.

Men nu finns ett nytt parti i Sverige.

Muslimska partiet, hur många muslimer kommer nu att rösta på sossarna? 2 millioner mussar 20% i valet stödparti till sossarna? Nja nu blir det häst o vagn till synagogan på söndagar om 3 år.

Det är väl därför sossarna har tappat intresse för att importera röstboskap nu.
 
Nyheter
Mektips: Kedjesläpa och kedjestyrare.

Kedjestyrare från; Polispor...

KTM 390 Adventure 2022!

Nya snygga hjul och grafik ...

Triumph firar 1 miljon tillverkade motorcyklar

Som en kickstart för 120-år...

Nytt däck, Dunlop RoadSmart IV

Nya RoadSmart 4, en multita...

Kalender för Enduro-SM 2022

Kalendern för Enduro-SM är ...

ExploreBike: Själland runt och service

Danmark är ett fantastiskt ...

EICMA 2021: Zero

Deus läckra Zero-bygge. ...

EICMA 2021: Moto Morini 650 X-Cape

Fräck maskin! Tvåcylindr...

EICMA 2021: Fantic

Fantic 450 Rally, den vill ...

EICMA 2021: Royal Enfield

Helt nya Royal Enfield Clas...

Top