Mil på en Beg hoj?

Tyckte bara att det var lite att ta i och börja svära och f-n bara för att killen ställde en fråga..

Det er tuft! :mad:

Ok, förlåt. :)

Och varför i helvetet skulle hojens utsida nödvändigtvis ha med motorns skick att göra :va

Därför att jag i min enfald tror att en hoj som är välskött och fin på utsidan är välskött i motorn också. Bryr man sig om utsidan borde man ju sköta service och sånt bra också. :)

Last edited:
Håller helt och hållet med. Men vad hade det med mitt inlägg att göra..?

Tyckte bara att det var lite att ta i och börja svära och f-n bara för att killen ställde en fråga..

hade inget med ditt inlägg att göra..

Råkade bara trycka på fel svarsknapp och citerade dig istället för ett nytt inlägg..:tummenupp

Det er tuft! :mad:

Ok, förlåt. :)

Därför att jag i min enfald tror att en hoj som är välskött och fin på utsidan är välskött i motorn också. Bryr man sig om utsidan borde man ju sköta service och sånt bra också. :)

Det ligger förvisso en del i det också, om en hoj ser ut som f-n på utsidan kan man misstänka att han/hon även skiter i insidan (service etc) :hej

Mina två tidigare hojar gick hur bra som helst innan jag sålde dem (men sen rasade runt hörnet :va )
FZR 1000 -91, 7800 mil
Blackbird -98, ca 5000 mil (ventiler behövde inte ställas under tiden)

Bike hade en VFR 750 R?, ca -83?, -85? som testhoj för många år sedan.
Den kördes av 5 olika personer, med olika körstil, med utgångspunkt Sthlm, i ca 3000 mil. Alla slitagedelar i motorn mättes upp. "Ingen påtagligt slitage, ligger inom toleranserna". Detta bör ge stor credit till Honda, men även allmänt till många mc-motorer. Men jag tror definitivt att man vid bristande underhåll och oförsiktig körning kan "sabba" en hoj på kort tid, t ex 2000 mil.

Frågan är vad man menar med oförsiktig körning? Kör man sporthoj så varvar man ju gärna en hel del med ökat slitage som följd antar jag. Även om man inte går över röda markeringen.
En tourer borde ju helt klart hålla längre med tanke på körstilen man har med dem.

Frågan är vad man menar med oförsiktig körning? Kör man sporthoj så varvar man ju gärna en hel del med ökat slitage som följd antar jag. Även om man inte går över röda markeringen.
En tourer borde ju helt klart hålla längre med tanke på körstilen man har med dem.

Det beror väl mest på vem som kör hojen. Jag känner en kille som har en 929 som han köpte den ny -00, den har gått bra mycket lugnare än de flesta VFR/Blackbird medan vissa ägare av de senare modellerna är ganska gasglada.

En VFR måste man dessutom varva mer med för att det ska hända nåt än en 929:a och även i viss mån Blackbird (i alla fall med orginalsystem)..

Visst är det generellt så att RR-hojar drar till sig fler gasglada än mer touringaktiga hojar, men det känns som att det viktigaste ändå är att servicen sköts som den ska. Hellre en välservad hoj med fler mil än tvärt om..

/C

Tack för alla tips och råd :D
Service is the key word... Har dessvärre märkt att många man pratar med som säljer sina hojjar "råkat" tappa sina serviceböcker och servat själva! Nån självservad hoj blir det inte, om jag nu inte råkar känna killen ifråga:)

Jag hör vad ni säger och kan väl sträcka mig upp till 3000 mil då :D
Ska provköra en ER-6F imorgon så vi får väl se....
Thanx

//Lelle

Offtopic, hur kör man slut en växellåda (antar då att man använder kopplingen både vid ner- och uppväxling), eller rättare sagt hur ska man köra för att inte skada växellådan?:confused:

Tja, aktiviteter som att lära sig burna och kanske framförallt slanga misstänker jag sliter rätt hårt på transmissionen, till skillnad från att touringåka.
Rödljusracing med missade växlingar är säkert inte heller trevligt för växellådsdreven

Men visst, någon som är duktig på att slanga och inte ligger och juckar för att hålla den uppe (valfria humoristiska associationer här) kan säkert åka slang utan att nöta transmission extremt.

Jag köper gärna en hoj som har haft båda hjulen i backen mestadels i alla fall.

Tack för alla tips och råd :D
Service is the key word... Har dessvärre märkt att många man pratar med som säljer sina hojjar "råkat" tappa sina serviceböcker och servat själva! Nån självservad hoj blir det inte, om jag nu inte råkar känna killen ifråga:)

Jag hör vad ni säger och kan väl sträcka mig upp till 3000 mil då :D
Ska provköra en ER-6F imorgon så vi får väl se....
Thanx

//Lelle

De flesta är väl rätt petiga med sina hojar och byter olja och filter varje år. Vem tänker på att spara kvittot? Om någon servat själv och serviceboken försvunnit borde det inte göra något tycker jag, dock bra prutargument.

Nyheter
Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Back