Mig-svets

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Ska köpa MIG. Har hittat en Luna MiniMig 140 för 2500.- oprutat. Utan gasflaska. Är det ett bra pris?

Vad finns det annars i den prisklassen?
Krav: 1 fas och med flaska (iaf så man kan köra med flaska)
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
FreddaAbborre skrev:
Ska köpa MIG. Har hittat en Luna MiniMig 140 för 2500.- oprutat. Utan gasflaska. Är det ett bra pris?

Vad finns det annars i den prisklassen?
Krav: 1 fas och med flaska (iaf så man kan köra med flaska)
Är den begagnad? Är den ny låter det som ett kanonpris. Som jämförelse får du ge 4000 för en ny esab 150A
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
FreddaAbborre skrev:
Ska köpa MIG. Har hittat en Luna MiniMig 140 för 2500.- oprutat. Utan gasflaska. Är det ett bra pris?

Vad finns det annars i den prisklassen?
Krav: 1 fas och med flaska (iaf så man kan köra med flaska)

Varför vill du ha en MIG??
Ok, de är bra att svetsa rostiga bilar med, men annars är en Inverter pinnsvets med TIG-tillsats helt överlägsen i alla svetsarbeten.
:mattias
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Den är beggad.

Ska ha den till lite allt möjligt. Alltid bra med en svets lixom...

Vilket pris hamnar man på med en TIG? Har för mig de är rätt dyra och har rätt taskigt med pengar.
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
FreddaAbborre skrev:
Den är beggad.

Ska ha den till lite allt möjligt. Alltid bra med en svets lixom...

Vilket pris hamnar man på med en TIG? Har för mig de är rätt dyra och har rätt taskigt med pengar.

Nja, det finns som vanligt olika prisklasser. En TIG-tillsats till en Inverter kostar ca 2500, men då måste du ju ha Invertern (Pinnsvetsen) och den går på ca 5500. Ja, och så en gasflaska till TIG:en och lite annat som t ex svetsskärm och sådant.
Är ekonomin en trång sektor så får du väl klara dig med en MIG :)

Dock är det så att svetsarna inte blir snygga, det kan vara svårt att få bra rot-svets och inträngningen i lite tjockare material är undermånlig.
Vill du bara laga saker som inte har så tjockt gods (under 3 mm), inte bryr dig så mycket om hur det ser ut eller kan tänka dig att slipa mycket, ja då är MIG ett billigt alternativ.

Lycka till
 

Quart

problemlösare
Gick med
8 Sep 2004
Ort
i en håla utanför GBG
Hoj
Honda vfr 800 -06
Har en Telwin max mig 180 3 fas migsvets till salu.
Den behöver ett nytt slang paket, kostar 1500kr.
Säljer svetsen för 1000 kr plus frakt
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Quart skrev:
Har en Telwin max mig 180 3 fas migsvets till salu.
Den behöver ett nytt slang paket, kostar 1500kr.
Säljer svetsen för 1000 kr plus frakt


Om du drar bort två faser så:p



Hade vart smutt med en TIG, men är bara till för hobbybruk och då är 10lök i överkant.
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Det går att få snygga svetsar med MIG.. men lika fint som tig är svårt, om ens möjligt
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Ljunghusen skrev:
Det går att få snygga svetsar med MIG.. men lika fint som tig är svårt, om ens möjligt


Nog sant...

Får komplettera med en vinkelslip oxå så kan man snygga till fogarna lite :hihi
 

Bart

Ny medlem
Gick med
13 Nov 2004
Ort
i ett hus
Hoj
Husa..
Visst fan går det att få snygga svetsar med en MIG! Dessutom är det mkt enklare än TIG som tar ett tag att bemästra.
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Ljunghusen skrev:
Det går att få snygga svetsar med MIG.. men lika fint som tig är svårt, om ens möjligt

Det beror lite var man lägger nivån för vad man är nöjd med.
Jämför svetsen från en rutil högutbytespinne med en MIG-svets så ser du vad jag menar med en snygg svets.

TIG är vi ju sedan överens om :)

Det GÅR att få fina svetsförband med MIG, men bara om man gör ett ordentligt (och tidskrävande) efterarbete.
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
elwe skrev:
Det beror lite var man lägger nivån för vad man är nöjd med.
Jämför svetsen från en rutil högutbytespinne med en MIG-svets så ser du vad jag menar med en snygg svets.

TIG är vi ju sedan överens om :)

Det GÅR att få fina svetsförband med MIG, men bara om man gör ett ordentligt (och tidskrävande) efterarbete.

Hehehe, jag kan inte svetsa pinne för fem öre, och har aldrig träffat på någon som kan. Så jag har faktiskt ingen aning om hur en snygg pinnsvetsad fog ser ut. Bild? :) (p.s du kan inte synka förgasare? :hihi )
 

Basisten

I swear to drunk i'm not God ociffer!!!!
Gick med
8 Oct 2004
Ort
Linköping
Hoj
Svarta faran
Ljunghusen skrev:
Hehehe, jag kan inte svetsa pinne för fem öre, och har aldrig träffat på någon som kan. Så jag har faktiskt ingen aning om hur en snygg pinnsvetsad fog ser ut. Bild? :) (p.s du kan inte synka förgasare? :hihi )


jag har svetsat ett expansionskärl med en pinnsvets, det blev snyggt och fan höll det :tungan


synd att jag inte tog någon bild :död
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Ljunghusen skrev:
Hehehe, jag kan inte svetsa pinne för fem öre, och har aldrig träffat på någon som kan. Så jag har faktiskt ingen aning om hur en snygg pinnsvetsad fog ser ut. Bild? :) (p.s du kan inte synka förgasare? :hihi )

Jag kan så jag vet :eek:)
Har svetsat med alla manuella svetsmetoder och alla är bäst på någon typ av svetsning, men har man tillgång till annat så är MIG överflödig ... så är det bara. MIG är en billig lösning om man bara ska ha en sorts svets.

VAD vill du synka? Att trottlarna öppnar samtidigt? Är det rena trottel- eller vakuum-förgasare?
 

Annicka

Den som inte kan har inte försökt!
Gick med
8 Aug 2003
Ort
Upplands Väsby.
Hoj
En egen kinamoto.
Jag svetsade en kub med pinne som jag sen "blåste" upp till en boll med vattentryck :D det höll hur bra som helst. Svetsade en likadan kub med mig också, den läckte lite med det va bara att svetsa lite till så funkade det bra det med :)

/Annicka


ps, till FreddaAbborre: Priset på MIG:en låter helt ok. Tycker att det låter som ett bra köp. ds



trelleborgaren skrev:
jag har svetsat ett expansionskärl med en pinnsvets, det blev snyggt och fan höll det :tungan


synd att jag inte tog någon bild :död
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
elwe skrev:
Jag kan så jag vet :eek:)
Har svetsat med alla manuella svetsmetoder och alla är bäst på någon typ av svetsning, men har man tillgång till annat så är MIG överflödig ... så är det bara. MIG är en billig lösning om man bara ska ha en sorts svets.

VAD vill du synka? Att trottlarna öppnar samtidigt? Är det rena trottel- eller vakuum-förgasare?

Tycker iof att MIG är den bästa allroundsvetsen, alternativt gassvets. Svetsa bilplåt, bygga specialverktyg, få bort sönderdragna skruvar osv, perfekt :)

Anyway jag tycker 2500 låter som ett ok pris (nypris?). Kolla så slangpaketet är fräscht bara! Du får ingen ny MIG-svets för 2500kr som håller måtten, glöm det!

Vackuumfuggar, vill synka spjällen.. en vanlig förgasarsynkning helt enkelt. Har inga klockor och det verkar vara svårt att få tag på folk som har och kan hjälpa mig :(
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Ljunghusen skrev:
Tycker iof att MIG är den bästa allroundsvetsen, alternativt gassvets. Svetsa bilplåt, bygga specialverktyg, få bort sönderdragna skruvar osv, perfekt :)

Anyway jag tycker 2500 låter som ett ok pris (nypris?). Kolla så slangpaketet är fräscht bara! Du får ingen ny MIG-svets för 2500kr som håller måtten, glöm det!

Vackuumfuggar, vill synka spjällen.. en vanlig förgasarsynkning helt enkelt. Har inga klockor och det verkar vara svårt att få tag på folk som har och kan hjälpa mig :(

Har inte heller några klockor till det .. tyvärr.
Se om du t ex kan tejpa fast ett par ståltråds-"L" på spjällen. Låt dem sticka ut ur förgasaren, sätt dig så att du ser bägge ståltrådarna samtidigt och vrid ytterst lite på gasen. De ska då börja röra sig samtidigt. Kolla också så att bägge spjällen stänger och öppnar helt. (Utan ståltråd)
 

HCC_Racing

ABECE**
Gick med
12 Jun 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
Yamaha FZR600R Kawasaki ZX9R
FreddaAbborre skrev:
Ska köpa MIG. Har hittat en Luna MiniMig 140 för 2500.- oprutat. Utan gasflaska. Är det ett bra pris?

Vad finns det annars i den prisklassen?
Krav: 1 fas och med flaska (iaf så man kan köra med flaska)

ESAB, Kemppi, Telwin, LUNA. Det hänger lite (eller mycket) på rätt inställningar på svetsen (trådmatning osv), kvalitet på tråd, mängd gas, vindstilla där du svetsar osv. på hur bra resultatet blir. Jag hoppas du vill ha en en-fas för att du inte har tillgång till 3-fas, för en 3-fas maskin är ju mycket mer användbar och "går" enligt mig skönare. Jag har själv en ESAB 380 Smashweld som jag haft i 15 år nu och den har aldrig svikit mig, svetsat upp otaliga antal rullar tråd och förbrukat ett gäng slangpaket. Vad jag märkte nu sist är att ett "pirat"slangpaket gav svetsen nytt liv, så gott som den går nu gjorde den aldrig med ESAB's orginal. ESAB blir min rekomendation mycket pga. tillgången på reservdelar snabbt och tillförlitlighet. (dom har 1-fas maskiner med om du måste ha det)

Lycka till!
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Hornet_600 skrev:
ESAB, Kemppi, Telwin, LUNA. Det hänger lite (eller mycket) på rätt inställningar på svetsen (trådmatning osv), kvalitet på tråd, mängd gas, vindstilla där du svetsar osv. på hur bra resultatet blir. Jag hoppas du vill ha en en-fas för att du inte har tillgång till 3-fas, för en 3-fas maskin är ju mycket mer användbar och "går" enligt mig skönare. Jag har själv en ESAB 380 Smashweld som jag haft i 15 år nu och den har aldrig svikit mig, svetsat upp otaliga antal rullar tråd och förbrukat ett gäng slangpaket. Vad jag märkte nu sist är att ett "pirat"slangpaket gav svetsen nytt liv, så gott som den går nu gjorde den aldrig med ESAB's orginal. ESAB blir min rekomendation mycket pga. tillgången på reservdelar snabbt och tillförlitlighet. (dom har 1-fas maskiner med om du måste ha det)

Lycka till!

Rätt gissat. Endast 220v i garaget. Och ja, det suger.
 

Arctic#1

www.saltdalmc.com
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Norge
Hoj
Kawasaki Zx6R
Kjøp en mig apparat! den perfekta allround svets maskin for hobby folket!
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top