Michelin cup kallruggning bak. B blandning

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Testar cup däcken (~Michelin power one competition) och fått stora problem med kallruggning. suddgummi åt bägge håll...

Michelin rekomenderar 1.5 - 1.7 bar kalltryck. jag började på 1,7 och gick ända ner till 1,4 utan skillnad.

Fått tips att släppa returen. Ingen skillnad.

1,50 varv på Anderstorp. 13 grader i luften. däcksvärmare.
När jag kommer in efter 30 minuterspass känns däcken för kalla Spontant 50 grader . Arbetstemp 50-90 grader enligt spec.

Visst det är i kallaste laget i luften för dessa däck och jag kanske skall testa än mindre luft men inga andra ideer typ som fjädringsinställningar? komp o retur åt vilket håll?

GSXR 750 04a. 116 häst på slangen. Bra gaskontroll.
Öhlinare. Aldrig tidigare haft problem med skumma däckslitage.

Fram: cup VA. 2.1 bar. Inga problem alls.
 
Last edited:
Höj trycket.
 

Kan testa absolut men varför? Tycker det talar emot då kalruggning brukar alltid försvinna genom att putta ut lite luft?
Sett det live på flera andra som haft problem... Dvs de tar ut luft och det blir bättre.

1,5-1,7 säger michelin. kall. Vad menar du. 2,1? på "skurna slicks"?
 
Kan testa absolut men varför? Tycker det talar emot då kalruggning brukar alltid försvinna genom att putta ut lite luft?
Sett det live på flera andra som haft problem... Dvs de tar ut luft och det blir bättre.

1,5-1,7 säger michelin. kall. Vad menar du. 2,1? på "skurna slicks"?

Genom att höja trycket så minskar du kontaktytan gummi mot asfalt.
Så istället för att ha 3cm2 som dina 116hk sliter på så får du 2cm2 som dina 116hk sliter på. Typ.

Det påfrestar gummit mer som blir varmare.

Prova 1,9, öka tills det blir bra.
 
Genom att höja trycket så minskar du kontaktytan gummi mot asfalt.
Så istället för att ha 3cm2 som dina 116hk sliter på så får du 2cm2 som dina 116hk sliter på. Typ.

Det påfrestar gummit mer som blir varmare.

Prova 1,9, öka tills det blir bra.


Tack. skall testa. Alltid hört tvärtom dock. även sett bevis på det men jag har ju inget att förlora. Jo visst blir ytan varmare som sådant...
 
Tack. skall testa. Alltid hört tvärtom dock. även sett bevis på det men jag har ju inget att förlora. Jo visst blir ytan varmare som sådant...

Inte helt ovanligt faktiskt.

Har suttit i en diskussion på ett annat forum om hur bra och dåliga däck kan få bromsar att överhetta,
Dvs att dåliga däck kan få bromsar att överhetta när det inte händer med bra däck.

Men nu hamnade jag nog på ett sidospår. :D
 
Håller med Ricken. Fick samma problem i somras på Kemora. Det slutade med 1,8 i kalltryck, då blev det bra slitage.... Jag kör med värmare...
 
Håller med Ricken. Fick samma problem i somras på Kemora. Det slutade med 1,8 i kalltryck, då blev det bra slitage.... Jag kör med värmare...

Skrev i den andra tråden också.. men vattefakk


Jag hade också lite kymmer med slitage i helgen, och fick tipset att gå kanske så lågt som 1,5 bak. Nu känns det som att ni säger emot det lite :va


Sen fyller jag på med en annan, men relaterad fråga då det är i princip samma däck.

Jag hade som kallrugg på den del av däcket som är "halvt upprätt", men nästan överhettningstendens längst ut på kanten.

Hur fan ska jag lösa det då? Gasa mer när jag viker upp??? Känns som att värmen borde sprida sig lite i däcket iaf enl. min ringa logik.


(PS. Tack Niklas (&Roffe) för hjälpen tidigare. Fick bukt på det mesta och har kapat typ 1,5 sekund :))
 
Det är ju så här med olika saker att om något inte fungerar så måste man göra på ett annat sätt:)
Om man sänker och sänker och det inte blir bättre så måste man ju höja. Jag har förstört två däck nu på grundval av Michelins rekommendationer så nu har jag slutat lyssna på dem.
Jag förstörde ett Power One på Mittsverige på grund av för lågt tryck och jag var på väg i somras på ett Power Cup, också på grund av för lågt tryck så nu höjer jag rejält och börjar jobba nedåt i stället.

I ditt fall när du har så olika resultat så är jag väldigt säker på att du har ett fjädringsproblem, som vi ju har diskuterat några gånger redan:) I ditt fall så ökade du förspänning och retur för att få stabilitet vilket i min bok är både rätt och fel men det är väl som med Michelins rekommendation, kör med något som funkar och lyssna inte så mycket på vad andra säger:) Det som dock händer om du har för mycket förspänning är att du får mer belastning på däcket, det måste ta mer av fjädringens jobb och då kan du få konstiga fel beroende på var på däcket du är. I ditt fall låter det som att kompressionen också är lite galet inställd men jag skulle behöva se grejerna live för att komma med bättre råd om vad som behöver justeras.
Du skulle behöva prata med någon riktig stjärna som t ex Jocke på FJ Racing. Han finns på Motospeeds hemsida med telefonnummer. Skulle nog vara värt ett besök hos honom...

Skrev i den andra tråden också.. men vattefakk


Jag hade också lite kymmer med slitage i helgen, och fick tipset att gå kanske så lågt som 1,5 bak. Nu känns det som att ni säger emot det lite :va


Sen fyller jag på med en annan, men relaterad fråga då det är i princip samma däck.

Jag hade som kallrugg på den del av däcket som är "halvt upprätt", men nästan överhettningstendens längst ut på kanten.

Hur fan ska jag lösa det då? Gasa mer när jag viker upp??? Känns som att värmen borde sprida sig lite i däcket iaf enl. min ringa logik.


(PS. Tack Niklas (&Roffe) för hjälpen tidigare. Fick bukt på det mesta och har kapat typ 1,5 sekund :))
 
Det är ju så här med olika saker att om något inte fungerar så måste man göra på ett annat sätt:)
Om man sänker och sänker och det inte blir bättre så måste man ju höja. Jag har förstört två däck nu på grundval av Michelins rekommendationer så nu har jag slutat lyssna på dem.
Jag förstörde ett Power One på Mittsverige på grund av för lågt tryck och jag var på väg i somras på ett Power Cup, också på grund av för lågt tryck så nu höjer jag rejält och börjar jobba nedåt i stället.

I ditt fall när du har så olika resultat så är jag väldigt säker på att du har ett fjädringsproblem, som vi ju har diskuterat några gånger redan:) I ditt fall så ökade du förspänning och retur för att få stabilitet vilket i min bok är både rätt och fel men det är väl som med Michelins rekommendation, kör med något som funkar och lyssna inte så mycket på vad andra säger:) Det som dock händer om du har för mycket förspänning är att du får mer belastning på däcket, det måste ta mer av fjädringens jobb och då kan du få konstiga fel beroende på var på däcket du är. I ditt fall låter det som att kompressionen också är lite galet inställd men jag skulle behöva se grejerna live för att komma med bättre råd om vad som behöver justeras.
Du skulle behöva prata med någon riktig stjärna som t ex Jocke på FJ Racing. Han finns på Motospeeds hemsida med telefonnummer. Skulle nog vara värt ett besök hos honom...

Provade 1,8 till 1,2 i kalltryck. Minst slitage vid 1,2 men då kändes hojen orolig bak i vissa kurvor. 1,3 känns som minimum. Inte ovanligt med kallrugg på cup däcken. Än värre med C blandningen. Större problem med effektsvagare hoj som jag.
 
Genom att höja trycket så minskar du kontaktytan gummi mot asfalt.
Så istället för att ha 3cm2 som dina 116hk sliter på så får du 2cm2 som dina 116hk sliter på. Typ.

Det påfrestar gummit mer som blir varmare.

Prova 1,9, öka tills det blir bra.

Provade aldrig över 1,8 kalltryck. Testar andra sulor istället för tillfället. R10.
 
Hur funkar R10 ? Vilken blandning har du bak ?

kan inte uttala mig ännu. Fick problem med hojen istället. Kanske inte hinner testa igen i år dessvärre.

Blandning B eller medium om jag inte är ute och cyklar...

Men kallruggning verkar inte lika vanligt med effektsvag hoj i detta väder tillsammans med den körstil jag har. Dvs lågt gaspådrag i kurvor. Pickup o järnet.
Behöver pressa på för att få mer värme genom hela kurvan om cup skall bli varmare

Då pratar jag om lite kraftigare gaskontroll typ... ;)
 
Last edited:
Back
Top