Mera cc, borra TL s

WestW skrev:
Kika in på Tlplanet.com så hittar du nog mer info om just TL

Ingen som har några erfarenheter på svenska? (min engelska är inte den bästa) finns det ingen firma som trimmar TL i sverige förutom tröjor och dekaler.

Inte för att vara pessimist men en borrning gör nog inte direkt saken bättre för vevaxellagren som redan orginal har en benägenhet att skära (på S:en)... Kanske iofs finns nån lösning på det också!

Honken skrev:
Inte för att vara pessimist men en borrning gör nog inte direkt saken bättre för vevaxellagren som redan orginal har en benägenhet att skära (på S:en)... Kanske iofs finns nån lösning på det också!

Det lät inte bra vad beror det på (klen tapp klena lager dåligt oljetryck?) fanns ju iof ett stroke kit med vev och stakar men det kostar nog endel.

gsxr1200 skrev:
Det lät inte bra vad beror det på (klen tapp klena lager dåligt oljetryck?) fanns ju iof ett stroke kit med vev och stakar men det kostar nog endel.

Ska jag vara ärlig vet jag inte, har inte utrett frågan närmare då jag inte själv råkat ut för det. Mell här på forumet vet dock allt om detta problem :D

Men jag har en teori om att en del haverier inträffat pga. bakhjulsåkning = dåligt oljetryck.

Om jag skulle trimma skulle jag skaffa en annan hoj än TL.
PC, helsystem är lagom på en TL. Mer än så börjar saker som inte borde gå sönder, gå sönder. Men lycka till alltid kul med udda byggen.

WestW skrev:
PC, helsystem är lagom på en TL. Mer än så börjar saker som inte borde gå sönder, gå sönder. Men lycka till alltid kul med udda byggen.

Fösöker att sälja, ifall jag inte blir av med den så vore det roligt att modda lite.
Köpte den för att ha den under tiden jag byggde turbo på gsx:en nu när jag fått ordning på det bygget så behöver jag inte TL:en.

Honken skrev:

Är du säker på att det är ett specifikt fel för TL? Jag har aldrig hört talas om det, och den TLs jag hade under 3år körde jag jävligt hårt med, och var förmodligen uppe runt milen på slangen på motorvägarna då och då.
Den gick som en klocka hela tiden, men jag servade den bra också iofs.

WestW skrev:

Nu blir jag nyfiken, som vadå? Jag förutsätter att hojen servades bra.

Vill minnas att de första årsmodellerna på TLS hade för klen oljepump eller om det var plaseringen av denna i vevhuset som gjorde att den pumpa luft och därmed reducerat oljetryck.Detta rättades till på TLR när den kom -98 och denna uppgradering skedde sedan på årsmod.-99 på TLS.Det är inget problem att trimma en TLR eller en TLS -99 de håller om man inte tunar den för mer varv än 11 750 rpm det är en gräns för vad vevhushalvorna håller för och inte blir deformerade.

Kolvarna på 102 mm borras direkt i cylindern och sedan läggs det på ny Nikasil beläggning. :)

Vad skiljer på TLs och TLR motorn då?, annars är ju ev. byte av dessa delar till R modellens et sätt att få 10hk till, men det kanske inte ens är riktigt samma motor?

Poacher skrev:
Vad skiljer på TLs och TLR motorn då?, annars är ju ev. byte av dessa delar till R modellens et sätt att få 10hk till, men det kanske inte ens är riktigt samma motor?

Skillnaden finns i vevhuset och kamaxlarna,som inte går att byta rakt av utan att montera drev för en TLR,sedan är durationen och lyftet på kammarna olika därav dessa 10 hk´s skillnad,samt att det är bara 1 st insprutningsspridare per cylinder och tlr har två.Om vi går vidare så har tls gjutna kolvar och klenare vevstakar (gäller årsmod.-97 -98) sedan så finns det skillnader på ventilfjädrar mm.
Många delar passar rakt av och med modifiering passar de flesta åtminstonde om man jämför årsmodell -99 av TLS och TLR.

TLRR skrev:
Skillnaden finns i vevhuset och kamaxlarna,som inte går att byta rakt av utan att montera drev för en TLR,sedan är durationen och lyftet på kammarna olika därav dessa 10 hk´s skillnad,samt att det är bara 1 st insprutningsspridare per cylinder och tlr har två.Om vi går vidare så har tls gjutna kolvar och klenare vevstakar (gäller årsmod.-97 -98) sedan så finns det skillnader på ventilfjädrar mm.
Många delar passar rakt av och med modifiering passar de flesta åtminstonde om man jämför årsmodell -99 av TLS och TLR.

Behåller jag den så blir det borrning (det är en -99).
Hur stor effekt ökning klarar bränslesystem utan tilläggssprut.
Så det vore lämpligt att ta stakar från TLR om man ska borra S:en.

Läste lite för fort där samma stakar i TLS från 99 som TLR:en.

*/ ?>
Nyheter
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot De flesta nav...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...