Mekartabbar top 5

Anneli

Nu på gatan igen!..
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Märsön
Hoj
Fireblade
TLRR skrev:
Startade min nya fina GSX 750 R med växeln i av misstag (ja det gick att göra då 1986) och den rullade fram,så stödet åkte upp och skiten välter ner i smörjgropen i garaget på jobbet. Gissa om man vart lång i synen :mad:



De fungerar på mitt kinderägg också.... :eek:
 

Spinky Spendrup

Fylld med messmör
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Järfälla
Hoj
En fuling
petterekman skrev:
Ser då i ögonvrån hur lastbilen tydligen glömt handbromsen och börjar rulla iväg, och följaktligen började moppen rasa mot golvet!

:rofl Fattades bara att du ombett närmaste Barbie-docka att hålla i moppen medans du tittade bort. Skrattar så jag gråter av den här tråden. :D
 

Masonit

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Ja.
Jadu, jag brukar klanta mig med sånt. Värsta misstaget var nog när jag sotat cylindern på min Nsr 125. Hade bråttom när jag skulle montera tillbaka allt. Oljeslangen hade på något sätt lyckats gömma sig bakom växellådan så jag såg inte den och glömde koppla in oljeslangen! :va

Skiten skar efter 7 km... Fick bli ny kolv och cylinder.

\Masonit
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Min Pinsammaste är nog när jag skulle montera tailguarden på min TL, då man var tvungen att flytta på huvudsäkringsdosan för att den skulle få plats. Detta innebar även att en kabel fick delas och förlängas. Gör allt detta, är väldigt noga med att allt ska hamna rätt, mäter kablar och kollar att de sitter rätt och att det inte är några kortslutningar. Krympslangar alltihop, dels de 4 ledarna och sen alltihop. Väldigt snyggt och proffsigt!
Men näs jag sen skall köra hem (är på jobbet och meckar) så ät hojen tvär död :confused: Huvudsäkringen har gått. Byter den, men nästa säkring pajar så fort den ser fästet den skall ner i. Duktigt less är jag nu, klockan är typ 22 också, Tar isär hela kabeln igen, hittar inget fel, sätter ihop det igen, lika fint som innan, och popp, där gick den sista säkringen. Nu är klockan 11.30, så jag får gå hem, duktigt förbannad.
Nästa dag hjälper polaren mig att felsöka, och när vi håller på att mäter lite frågar han varför det blir -12V på mulitmeter...
Batteriet på fel håll, det var även därför pluskabeln inte räckte lika bra som förut.

En annan gång när jag bytt packboxar glömde jag distanspinnen till returdämpningen, den hittade jag när jag höll på att plocka väck allt papper jag spritt ut. Även detta sent på kvällen, och vi skulle till banan dan efter, så det vara bara att plocka av benet igen och ha isär det.
 

petterekman

Adrenalinberoende!
Gick med
23 Aug 2003
Ort
Mölndal.
Hoj
Trampcykel.
Spinky Spendrup skrev:
:rofl Fattades bara att du ombett närmaste Barbie-docka att hålla i moppen medans du tittade bort. Skrattar så jag gråter av den här tråden. :D

Trevligt att man gjort någon glad iaf... :hej Nuförtiden skrattar jag åt hur dum jag var då, men just då, den sekunden, då önskar man nog att man bara var någon annastans och gjorde något helt annat... :mad: :kulspruta
 

Micke_Lindstrom

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki GPZ 900R
När jag var 15 så skulle jag trimma en kompis moppe, bla. genom att plana toppen för att får högre komp.
Jag hade gjort det på min moppe tidigare och det blev bra så jag tänkte att jag kan plana lite mer på kompisens moppe.
När jag hade skruvat ihop moppen och skulle kicka igång den så gick det inte för att kolven slog i toppen.
Jag skruvade bort toppen igen och slipade lite så att kolven precis kunde vända utan att krocka med den.
Sen funkade den igen men kompet var så högt att topplockspackningen brann upp lite då och då så att stora eldsflammor slog ut mellan toppen och cylindern, dessutom hörde man att kolven fortfarande slog i toppen lite lätt när man körde på högt varv.
Men den gick fort när den gick.
 

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Värmdö
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
Första fria passet med Aprilian på Anderstorp 2001 så tycker jag att den går för j-a illa. Panikmek eftersom det snart är vår tur igen så av med expansionskamrarna och kika in i cylindrarna för att se om jag har blåst en avgasventil. Det har jag inte. Sätter ihop allt igen och ska starta, då ser jag att har kört förra passet med full choke...

SM Sviestad 2002, har precis dränerat ena armbågen från skvalpande ledvätska (efter ett misslyckat försök att imponera på en tjej genom att cykla baklänges på en cykel i väldigt berusat tillstånd :) ) och försöker samtidigt fatta varför motorn ligger på 3500 varv i tomgång. Misstänker förstås det värsta först, dvs tjuvluft och börjar med att modifiera luftburken så att den ska gå att trycka dit ordentligt på förgasarna. Ingen skillnad förutom att jag är kallsvettig efter armbågsingreppet och känner mig våldsamt febrig och sjuk...
Nästa steg blir att demontera bägge förgasarna och plocka ur varenda munstycke och blåsa rent dem. Jag mår inte bättre nu...
Monterar ihop allting och försöker starta, samma fenomen med hög tomgång. Egentligen är jag glad att jag inte får ordning på cykeln för nu känner jag mig ordentligt sjuk. Av en händelse kommer "Besiktnings-Bernt" förbi och tar i gashandtaget:
"Hördu Torkel, den här gaswiren verkar ha hängt sig! Sådärja, nu släppte det!"
Provstartar och den går som den ska. Mästermeken har varit framme igen, som tur är så gick inget sönder!
Epilog: Natten tillbringades i ett hav av svett, besök hos akuten dagen efter och lite penicillin gjorde folk av mig igen men jag missade att kvala in så det blev inget race.
Bildbevis: http://medlem.spray.se/torkelborjeson/images/sm2001a.jpg :3freak
 

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
Något som jag har blivit lite av en expert på är konsten att frysa sönder batterier (har kallgarage).
 

marcus_136

Rockstar
Gick med
13 Oct 2003
Ort
Haninge
Hoj
Kawasaki 636 -03, Honda CBR 1000RR -06
1: Dra av pinnbulten till cylindern.
2: glömt en lamell när jag bytt lameller
3: det som säkert många har gjort...glömt sätta tillbaka oljepluggen när man fyller på olja
4: på min gammla moppe som jag hade förut en dt50 så sitter framdrevet fast med ett clips...böt framdrev glömde sätta dit clipset och sen drog ut o åkte med polarn....efter ganska långt hemifrån så ramla fram drevet av och det är en kåpa ivägen och jag hade inga verktyg på mig...
5:byt från trimcylinder till orginal cylindern för jag trodde cylindern hade skruit men det var juh självklart lager och det märkte jag när jag hade skruvat ihop precis allting...och det är inte det lättaste att byta cylinder på speedfight...det är rätt tight
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Har bidragit tidigare till den här tråden men kan väl komma med nytt bidrag.

Bytte olja o filter på en Ritmo jag hade för 5-6 år sen. Vinter, fullt i garaget = fick ligga utanför i snön. _Ville_ verkligen inte spilla minsta droppe, dels för miljöns skull, dels därför att kolsvart spillolja ser så illa ut i snön. Var alltså jättenoga med tråg, trasor med mer. När jag var klar skulle jag flytta på bilen, körde över hela tråget och stänkte ut all olja i en vid båge över snön. :huvet
 

HanneZ

Guest
1. Rev isär hela RD350 motorn för att ram-lagrerna va kassa, de visade sig att svänghjulet inte satt fast som de skulle :va

2. Samtidigt som ja monterade ihop RD350 motorn igen så skulle ju fuggarna på. Motorn gick skit, fick byta tändstift efter 30 min, gick bara på ena cyllen. Hade precis fått körkort så ja köpte en bunt tändstift o va ute o körde som faan. Efter ett tag så visade de sig att jag hade vänt på höger och vänster förgasar trottel så dom satt bak och fram :mad: :huvet

3. tappa ner chims i vevhuset :kocko

4. Drog sönder alla möjliga gängor på dt50. Cylinderbultar, insugs bultar. Ja precis allt. Visste inte att moment nyckel fanns ens :D

5. Glömde berätta för grannen när ja sålde min Husqvarna CR250 till honom att det inte satt nån mutter som höll fast bakaxeln(hade inte gjort det på säkert ett år, den va typ fast rostad). Men självklart så hinner han 10 m upp i skogen då bakhjulet trillar av. Pinsamt! :rodnar

/ Hannes
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Pinsamma saker.

1, När man som 12-åring skulle trimma moppen genom att borra insuget, fick snäll knalla till pappa och be honom hjälpa migg lossa 13mm borret som vi lyckats sätta fast i insuget..
2. Fattar inte varför hojen går så jävla segt, den tänder inte på tvåans cylinder, en rd350 motor i en tz250-ram, det är gnista, allt funkade ju nyss. på och av med allt, riva hela skiten, ny topplockspackning var man ju tvungen till varje gång man öppnade motorn och det var dyrt i längden, till slut sket jag i det och körde vidare, för ibland gick ju cykeln som den skulle. Till slut visade det sig vara n klämd soppaslang, men det såg man ju inte så fort man lyft på tanken..
3. Glömmer dra åt alla fyra cylinderbultar precis innan första träningen på sviestad på ena cylindern, 5 minuter innan man ska ut har man fyllt hela vevhuset med vatten..
4. Samma helg, drar en avgasportsbult en halv nm för lite, och utan loctite, hala avgasportsbommen lossanr, avgasportarna trillar in i cylindern, det kostade inte så lite flis att fixa..
 

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
Bytte nållager på min Aprilia AF1 125 -88 dagen innan jag skulle byta in den mot en sprillans CBR600. Ute på avskedsturen skär den pga att en slang i separatsmörjningen hoppat av under bytet. Fick byta in en skuren hoj.... :tummenupp
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
För bara ett par veckor sen drog jag av en av de 6 pinnarna som håller ihop kopplingskorgen. Trodde i min enfald att jag kunde få loss 32mm-muttern genom att hålla emot på pinnarna, men det gick ju naturligtvis inte.
Hoppas jag får den "nya" från skroten i nästa vecka.

OK, det var la inte så spektakulärt, men alltid nåt. :hej

Ska fundera å se om jag kommer på nåt mer
 

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Västerös
Hoj
Näe
Tjapp...

Det verkar som om jag inte skrivit in min värsta tabbe här....

1800-mila-service på min ex-bandit600. Den kan man göra själv, en av dom får motorcyklarna som har ställbara ventiler (inte schims).... Sagt och gjort, lyckas tråckla av ventlikåpan, ställer ventiler, och ska på med ventlikåpan.

Jag har lånat inte mindre än två momentnycklar av en god vän, för att dra till specade moment.

Jag var tvungen att använda den lilla rackarns momentnyckel, med en för stor hylsa ,som i sin tur rymde en insex-bits för att komma åt och dra åt insex-skruvarna på ventilkåpan. Det är trångt o bökigt, drar åt nr 2, lyfter av nyckeln.... och den lilla skit-bitsen rasar ned i hålet för tändstiftet och ner i cylindern.

Jag mumlar nåt om Heliga Guds Moder Maria, tar två steg bakåt och det svartnar nästan för ögonen.

Vid en närmare inspektion med en spegel så kan man se att bitsen har fastnat precis innan gängen för tändstiftet. En långsmal tång och lite tålamod och 5 minuter senare var skiten ut.
 

*DanTheMan*

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Nov 2003
Ort
3km från Das Bult
Hoj
KTM 690 SMC-10
.

När jag bytte olja på min Escort Cossie en gång tappade jag ut oljan..sen flyttade jag bilen 10 meter "utan olja" innan jag kom på att jag inte fyllt på nån.Riktigt jävla hjärnsläpp. :kocko
Som tur var funkade bilen toppen iaf.Puuhh !!
 

vikriwill

Rakettinnovatør
Gick med
9 Jan 2004
Ort
Norge
Hoj
'92 GSX-R1100
Strammet ikke banjoboltene nok etter å ha byttet bremseslanger...... Det gikk bra i 1500km, men så.....
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
*Torkade bensin av en gammal astrimmad Puch och slängde därefter trasorna i en hög. Därefter demonstrerar jag en svetständare för mina polare 2 dm därefrån och håller på att elda upp hela garaget.

*Glömde spänna slangkopplingarna på min gamla YZ125, när vi sedan kör toppfartstest med alternativ drevning på en långraka så går den av och sprutar hett vatten på mitt ben.

*Har kröken avplockad på min KX125 och bestämmer mig för att kolla lite på kolven genom avgasporten. "Hmmm jag måste se hur den rör sig" och kickar med handen. BRRRAAAAAAPPPP!!!! Gissa om jag höll på att skita ner mig.....

*Plockade med förgasarna på min XJ600 och fick en jävla tomgång när jag skruvade tillbaks dem och startade. Efter mycket om och men(bla total nerplockning av fuggarna) upptäcktes att jag hade vridit hela förgasarpaketet 1 varv.....
 

Mago

I am Sofa King
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Karlshamn
Hoj
Kavasaki ZX-7R -97 *såld*
1. Sätta dit min RR-bakdel på hojen för att sedan inse att jag inte kan få bort den då den är helgjuten och är ivägen för låsmekanismen som håller fast sadeln, som i sin tur ligger över skruvarna till bakdelen. Så jag fick borra hål i den stackars baken för att få väck den.
(Var tvungen att ta väck den för den skulle lackeras om)

2. Drog av en pinskruv på polarens cylinder till sin moppe när jag skulle byta till hans nya fina trimm-cylle.

3. More to come
 

Nisse Järnet

pschyy =D
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm/norrort
Hoj
Honda XL1000, YZ250 + BMW turbo
Chris Ash skrev:
*Har kröken avplockad på min KX125 och bestämmer mig för att kolla lite på kolven genom avgasporten. "Hmmm jag måste se hur den rör sig" och kickar med handen. BRRRAAAAAAPPPP!!!! Gissa om jag höll på att skita ner mig.....
HAHAHAHAHHAA :D Döv efteråt? :fyllisar
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top