Material till spjällblad,varköpa?

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Håller på att tillverka större blad till mina spjällhus, tjockleken som ska sitta i spjällaxeln är 1.00mm, och diametern ska ökas från 57 till 60mm. Vinkeln de sitter i är 8 grader, så minimalt flex är viktigt för att det inte ska skrapa i och kärva.

Jag är osäker på vad för material original är gjorda i (Aprilia RSV1000 -05), men det ser ut som en röd/mörkgul variant av mässing, dvs troligen någon form av brons. De är dessutom väldigt starka jämfört med motsvarande halvhård mässingplåt jag har testat att böja i.

Då jänkebilsfolk verkar ovilliga att öht använda mässing, och gärna håller sig runt 2.0mm och uppåt i rostfritt stål, så undrar jag vad jag har för materialval som dels inte böjs, dels inte spricker, och som absolut inte flexar så mycket att bladen skrapar i ytan i spjällhusens aluminium när man kör så stora och tunna blad som jag planerar att göra.

Det material som jag tror skulle passa bäst är fosforbrons 510, men det har jag insett att det knappt går att uppbringa för rimliga pengar. Vad tros annars om den legeringen? Någon som har en skvätt över att göra sig av med?

Har bara gjort spjäll en gång och då gjorde jag dom i vanlig svart stålplåt. Iofs var diametern typ hälften av din vilket ju minskar behovet av styvhet avsevärt. Någon mer höghållfast variant av stål kanske vore bäst i ditt fall. Rostfritt brukar ju vara mer segt än styvt.

Har bara gjort spjäll en gång och då gjorde jag dom i vanlig svart stålplåt. Iofs var diametern typ hälften av din vilket ju minskar behovet av styvhet avsevärt. Någon mer höghållfast variant av stål kanske vore bäst i ditt fall. Rostfritt brukar ju vara mer segt än styvt.

Jag är dessutom rädd för spricktendenser i rostfritt, vore lite surt om bitar av bladen skulle trilla in i motorn..

Köp nåt större spjällhus på skroten och ta de bladen och anpassa till ditt hus.

/J

Har tänkt den tanken med, tyvärr är bladen i bilspjällhus sällan under 2mm tjocka, och till en mc hittar man väl knappast så stora runda spjällblad som 60mm - ducces stora modeller har ju rektangulära blad. Möjligen duger det med 1.0mm mässing eller rostfritt givet att en mc-motor bara går ett par tusen mil under sitt liv, och utmattning därför inte är ett realt problem.

Jeg har kjøpt duraluminium plater fra modellhobby butikk. de kunne levere plater på ca 200X200mm i 1mm og 1,5mm. har laget spjeldhus på 56mm uten problem.
Norwegian Modellers: www.modellers.com
"Aero-Naut" best nr 7761/02 1,5mm

Last edited:
Jeg har kjøpt duraluminium plater fra modellhobby butikk. de kunne levere plater på ca 200X200mm i 1mm og 1,5mm. har laget spjeldhus på 56mm uten problem.
Norwegian Modellers: www.modellers.com
"Aero-Naut" best nr 7761/02 1,5mm

56mm spjäll av deras 1.0mm-sort? Är det ett gemensamt spjällhus (utjämnade och svagare pulser) eller ett 56mm-spjäll per cylinder där tryckpulserna är hårdare mot spjället?

Hur länge har du kört med det?

Back