Måla våtrumstapet med våtrumsfärg?!

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Mors!

Jag har tänkt måla vår gästtrumstoalett med våtrumsfärg ovanpå bef. våtrumstapet.
Skicket är bra på mattan, inga fogsläpp eller skador. Dock så är färgen föga smakfull. Golvmattan är i bra skick den med och behålls orörd.
Det finns dusch på muggen, men den används sällan.

Lite frågor:
- Har läst en hel del om att man kan få problem med mjukmedel som blöder igenom
färgen och gör mattan kladdig. Stämmer detta?
- Kan man få problem med våtrumsskiktet vid en ev. fuktskada med försäkringsbolag, dvs
är metoden godkänd?
- Skall man först måla med grundfärg och sedan med våtrumsfärg?

Tack på förhand!
 

tikki

STREETFIGHTERS STOCKHOLM
Gick med
16 Jun 2006
Ort
kallhäll
Hoj
VFR 800
En regel är att ju äldre och tunnare våtrumstapeter ju mindre risk. Desto tjockare och nyare våttapeter är desto större risk för mjukgörevandring (plasterna i tapen som reagerar med färgen) kan ge gula missfärgninger samt att det kan bli lite kladdig yta. Mjukgörevandringen går inte att stoppa med grundfärger, den går igenom ändå.
Ett tips är att tvätta tapen med Etanol (T-Röd) innan målning, gnugga ordentligt så minimerar du risken för mjukgörevandring.
Vill du vara riktigt säker så får du riva tapeten.

Det är inte godkänt enligt VT-systemet att måla ovanpå tapeter, kolla med ditt FB om saken.
Om ni inte använder duschen eller har en duschkabin där ingen vattenbegjutning är direkt mot väggen, så kommer ni troligtvis att få det godkänt som VA
 
Last edited:

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Jag undersökte samma sak i mitt badrum inför renovering och hade 3 firmor som tittade.. Det slutade med att de fick rive ner och sätta upp nytt.. Det är billigare än man tror med rotavdrag.

Precis som ovan så är de flesta som har kunskap om det som jag snackade med grymt skeptiska till att måla våtrumsfärg på våtrumstapet. Ingen ville ta jobbet att göra det när de tittade på min matta..

Jag anlitade ett solna företag Solna måleri eller något liknande hette de, som gjorde hela jobbet och blev GRYMT nöjd. 14 kvadrat badrum inkl rivning, "jobba runt" dusch/handfat/toalett/element inkl hela faderullan med material och allt gick på 17´ efter rot. Och då hade de målat rören och taket också!
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Det finns nog inget godtjänt system utan glasfiberväv,det var iofs några år sedan jag var aktiv i branschen.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Vi gjorde precis det i vårat förra hus, Det satt en typisk 80tals tapet med stänkmönster på väggen (våttapet, inte väggmatta).

Vi rådfrågade då en målare, och rådet var att tvätta ordentligt först med målartvätt för att sedan måla med vanlig våtrumsfärg.

Så länge vi inte bröt våtskiktet på tapeten genom att slipa igenom (skruvhål och sådant fanns redan) så skulle det skiktet vara godkänt, en godkänd våtrumsfärg på det skulle inte göra det o-godkänt....

Det är 7 år sedan, och det sitter som berget utom på en liten fläck som inte blev tvättad. där har det släppt en liten flaga.

Men FRÅGA DU OCKSÅ, jag går inte i god för att det han sa till oss är sant, det borde vara det då det är en väldigt erfaren målarmästare.
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Nej,,,,,,,,, svårt att tro på att det finns en färg som sitter.
 

zopilote

I minoritet
Gick med
19 Jan 2004
Ort
Norrköping
Hoj
BMW G310GS 2021
Vi målade vårt badrum med våtrumstapet från -89. Började med att tvätta med målartvätt, mattade sedan ner ytan med slippapper och avslutade med att tvätta ordentligt med T-röd och scotchbrite. Grundade ett lager våtrumsgrund och sedan två lager våtrumsfärg på det. Sitter som berget och ser ut som nymålat efter drygt ett år. Vi har däremot duschkabin, så det är ingen direkt vattenbegjutning på väggen.
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Tack för tipsen!

Funderar faktiskt på att sätta ny v-rumstapet istället för att måla.
Men i tvättstugan kan det bli aktuellt att måla!

Ngn som har koll på kostnaden per m2 att sätta ny tapet i våtrum?
Dvs om man köper in jobbet.
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top