Lutningsmätare

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Bonusinfo.
Kompisen hamnade bakom en förare som nog hade fått fina lutningsvinklar vid en mätning. Han satt rakt upp som en lodlinje och lutade bara hojen, dvs motsatsen till att hänga av. Polaren stannade bakom hela vägen från Sösdala till Norra Rörum i pur fascination över denna märkliga teknik.

Svänger rejält. Ni som kört där vet.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Bonusinfo.
Kompisen hamnade bakom en förare som nog hade fått fina lutningsvinklar vid en mätning. Han satt rakt upp som en lodlinje och lutade bara hojen, dvs motsatsen till att hänga av. Polaren stannade bakom hela vägen från Sösdala till Norra Rörum i pur fascination över denna märkliga teknik.

Svänger rejält. Ni som kört där vet.
Isle of man-teknik för inte dra visiret i en buxbom när man sniker apex.

Jag blev plötsligt väldigt nyfiken på hur en LIDAR på hjulaxeln som mäter avståndet till asfalten skulle kunna fungera här.
”Det kommer aaaaldrig fungera” väntar jag mig som svar från såna som inte provat. Men så sa man om Lukas elsystem också.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt en KTM 790 adv R för grus!
iPhonen har en 3-axligt gyro och en accelerometer som tillsammans blir en 6-axligt gyro som mäter alla typer av lutningar och krafter åt alla håll.
Jag var själv med på ett test som gjordes av VTI och trafikverket som leddes av en doktor i bromsystem. Han sa själv att de inte hade sett någon märkbar skillnad mellan proffsmätare och det som satt i telefonen så de jobbade gladeligen med telefoner som mätverktyg.
Vi testade ABS-system och de olika "modes" som moderna ABS-system har och vi fick sjukt mycket och noggrann mätdata från en kombination av en telefon och en 10Hz GPS puck :)

Så, lean on och var glad! :)
 

hojdaniel

Medlem
Gick med
24 Mar 2022
Hoj
Honda CBR 650R
iPhonen har en 3-axligt gyro och en accelerometer som tillsammans blir en 6-axligt gyro som mäter alla typer av lutningar och krafter åt alla håll.
Jag var själv med på ett test som gjordes av VTI och trafikverket som leddes av en doktor i bromsystem. Han sa själv att de inte hade sett någon märkbar skillnad mellan proffsmätare och det som satt i telefonen så de jobbade gladeligen med telefoner som mätverktyg.
Vi testade ABS-system och de olika "modes" som moderna ABS-system har och vi fick sjukt mycket och noggrann mätdata från en kombination av en telefon och en 10Hz GPS puck :)

Så, lean on och var glad! :)

Förstår den fungerar i princip lika bra som professionella instrument men att själva rörelsen kanske ställer till det. Med acceleration, broms så får den kanske svårt att hänga med. Men hade onekligen varit kul om de gick. Har sett flera go PRO videos på youtube med overlay som visar hastighet och lutning men det betyder ju inte det är korrekt .


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Förstår den fungerar i princip lika bra som professionella instrument men att själva rörelsen kanske ställer till det. Med acceleration, broms så får den kanske svårt att hänga med. Men hade onekligen varit kul om de gick. Har sett flera go PRO videos på youtube med overlay som visar hastighet och lutning men det betyder ju inte det är korrekt .


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jag har gjort en sådan video, datat plockade jag ur min gps-laptimer (qstarz körde jag med) och till den kom ett videoredigeringsprogram där man importerade datan och synkade det till en plats i filmen.
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Jag vet inte, jag har inte provat. Man ska kunna exportera rundorna som GPX-filer åtminstone.


Ok, om du får för dig att testa tror jag Gopros mjukvara kan visa data som gps och hastighet iaf. Ett annat program är Dashware, gratis och grejar nog det mesta.
 
Last edited:

Brutale

Sporthojsnörd
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Jag har ju vurpat runt med min Garmin som har det inbyggt, kanske GoPro med.. men det förutsätter att kameran sitter i nivå vid stillastående.. för detta litar jag inte riktigt på.

sviestad mx böj.jpg
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt en KTM 790 adv R för grus!
Förstår den fungerar i princip lika bra som professionella instrument men att själva rörelsen kanske ställer till det. Med acceleration, broms så får den kanske svårt att hänga med. Men hade onekligen varit kul om de gick. Har sett flera go PRO videos på youtube med overlay som visar hastighet och lutning men det betyder ju inte det är korrekt .


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Det var just acceleration och broms vi höll på med på testet med VTI och Trafikverket, det blev inga konstigheter alls :)
 

Julius

Medlem
Gick med
3 Oct 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Aprilia RSV Mille -99 Suzuki TL1000S -97 Suzuki GSX-R 750 -98
Isle of man-teknik för inte dra visiret i en buxbom när man sniker apex.

Jag blev plötsligt väldigt nyfiken på hur en LIDAR på hjulaxeln som mäter avståndet till asfalten skulle kunna fungera här.
”Det kommer aaaaldrig fungera” väntar jag mig som svar från såna som inte provat. Men så sa man om Lukas elsystem också.

Ett ganska vanligt uttryck i samband med Lukas elsystem och tändning är ju "Lukas uppfann mörkret" 😉
 

Julius

Medlem
Gick med
3 Oct 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Aprilia RSV Mille -99 Suzuki TL1000S -97 Suzuki GSX-R 750 -98
Jag kör med en kamera som heter Gobandit Race, den har några år på nacken nu, men funkar fortfarande fint.
Den har GPS, gyro och accelerometer inbyggt och behöver inte monteras helt rakt, linsen går att vrida 160° på den och den kalibreras automatiskt när den startas.
Det följde med mjukvara där man kan lägga på olika "skins" för hastighet, g-kafter, lutning och accelerometer och även importera körsträcka från goggle mapps som blir som en bana med en prick uppe i ena hörnet.
Dom ända nackdelar jag har upptäckt med Gobanditen är att det tar några minuter att få kontakt med GPS satelliter, kameran sparar video filerna i .MOV vilket inte är optimalt för PC användare och som (i princip alla) GPS baserade hastighetsmätare så ligger den 0.5-1 sekund efter när det kommer till mätning av hastighet.
Den har som sagt några år på nacken, men den funkar fortfarande fint och filmar i full HD.
När jag köpte den för 5-6 år sedan så kostade den hälften så mycket som en GoPro.
Gobandit kombinerad med en billig GoPro kopia som filmar bakåt funkar fint för mig och bildkvalitet räcker gott och väl för Youtube etc.
 
Last edited:

Julius

Medlem
Gick med
3 Oct 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Aprilia RSV Mille -99 Suzuki TL1000S -97 Suzuki GSX-R 750 -98
Läste en mycket intressant artikel om en kille som har byggt sin egen acc, toppfart, lutning och G-kraft sensor med Arduino med gott resultat, är nästan säker på att jag har bokmärke till sidan på någon telefon eller dator, ska försöka leta fram adressen ikväll.
Vad jag minns så hade han lagt 150 dollar totalt, men det går nog att komma undan med under 100 dollar om man mest är intresserad av "lean angle". Och allt sitter i en liten plast låda som lätt monteras/demonteras och placeras på t.ex tank eller kuts.
 

jais

Medlem
Gick med
10 Sep 2014
Ort
TÄBY
Hoj
Aprilia Tuono 1100 V4 Factory 2018, Kawasaki Z750 2008
Hej, någon som vet ett enkelt sätt att mäta lutning på mc, duger det med en app till iphone eller är det mycket felmarginal på det? Jag gillar där man kan lägga en overlay med karta så kan man se vad man hade för hastighet och lutning i varje kurva.

Någon som har ett förslag hur man enkelt kan göra detta, samt vilken utrustning man behöver?
Har en inbyggd sådan på min Tuono och har aldrig tittat på den. Bara tanken på att fästa blicken på en sådan skrämmer mig
 
Nyheter
Fullt ös på MC-Mässan on Tour!

Succé är väl nästan i under...

Eldrivna Harley-Davidson LiveWire S2 Del Mar

Harley-Davidson har lansera...

Distinguished Gentlemans Ride idag

Idag är det, eller har det ...

Husqvarnas motocrossmodeller 2023

Designade från grunden med ...

Nu ska vi prova…

Att jobba med hojar och då ...

Lördag den 27 augusti är de...

Provis på Yamaha i nästa nummer

Just nu befinner sig vår ch...

Bike kör Stark Varg

Just nu är Bikes testförare...

Vinn biljetter till MotoGP i Finland

Den långa väntan tar slut n...

Händelserikt på Le Mans

Jack Miller (Ducati Lenovo ...

Top