Luftning av broms-problem. (igen)

Mookie

Har katt.
Gick med
7 Apr 2003
Hoj
VTR1000 firestorm, Svart edition. SRZ660, mookie edition. Kinesisk minimoto, skitkul edition.
Bytte till stålspunna bromsaslangar och nu får jag inte ur luften. Vet att just detta har varit uppe tidigare men de trådarna gav inget som jag inte redan vet.

Provade först med att på traditionellt vis pumpa ut luften med bromshandtaget men det tröttnade jag på efter ett par timmar så jag köpte en sådan där mojäng som man kopplar till däcket och trycker in olja bakvägen. Nu har jag fyllt systemet (tvåslangars) med olja så det bubblar inte längre utan det kommer bara ren olja ut, åt båda hållen så att säga.

Hur mycket olja ska det egentligen gå i ett tvåslangarsbromssytem? Hur lång tid ska jag räkna med att det tar att få ut all luft?

Har bytt bromsrör på ett par bilar förut men det har inte tagit ens i närheten av så här lång tid och dom har mycket längre rör.

Nu är jag trött på det här! :6surkart

Hur vet du att luften inte är ute? Känns den svampig? Stillastående garanterar jag att den kommer kännas svampig. Ut och provkör. OM du dock är säker på att du har luft i systemet, ta loss hela systemet med bromsok och allt och vänd och vrid på det så att du är säker på att det inte finns luft kvar i någon gömma. Personligen tror jag på din beskrivning att du fått ur allt.

/Freppa

Ok, jag ska testa att vända och vrida på oken så får vi se vad som händer. Börjar nästan misstänka att det är något annat som har hänt för bromsarna känns inte svampiga för dom känns ingenting. Det skulle lika gärna bara kunna vara enbart luft och ingen olja i systemet, det är ingen som helst motstånd i handtaget och det bromsar inte alls.

Ska ut och skruva lite nu så får vi se hur det blir.

Det var lite luft som hade fastnat i höger bromsok. jag vände runt det lite och vips så har jag bromsar igen. Tackar för för tipset El Freppo.

Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back