Loud pipes saves lives ?

SlipON or NOT ?

• Antal röstningar
    0

TT-Henke

Ny medlem
Gick med
21 May 2003
Hoj
-Honda CBR 929-
Tjenare

Höll på att bli påkörd av en ouppmärksam bilist här om dagen.
Måste man köra med slipon för att bilisterna ska märka att man existerar i trafiken ?

Rösta !

Får använda mig av ert beslut ang slipon eller inte...

Last edited:
man får nästan ha nån form av blinkande discoljus!

Men oftast är det pga att dem pratar i mobiltelefon lr liknande som gör att dem är mindre uppmärksamma.

Dem äldre vet inte ens vad dödavinkeln innebär :D

Tjööööööp!

Sen bockar du till röret och vänder det framåt så skrämmer du även jobbiga råddjur, älgar och renar bort från vägen.
:tummenupp

Jag har vart med om att en bilist har vart nära att köra på mig på motorvägen, missade att jag fanns, att jag tutade men när jag drog in kopplingen och tokvarvade, då upptäckte hon mig. Fy katten va rädd jag var då. Däremot tycker jag själv inte man ska störa för mycket inne i städer och sånt. Men va tusan, man får ju sätta livet först... ;)

Jag har vart med om att en bilist har vart nära att köra på mig på motorvägen, missade att jag fanns, att jag tutade men när jag drog in kopplingen och tokvarvade, då upptäckte hon mig. Fy katten va rädd jag var då. Däremot tycker jag själv inte man ska störa för mycket inne i städer och sånt. Men va tusan, man får ju sätta livet först... ;)

Exakt vad som hänt mig! Jag låg jämsides och gumman började byta fil. Tutan hjälpte inte men när jag varva till ordentligt så kasta hon sig tillbaka i sin fil.

Sen är det ju alltid härligt att se allas blickar när man kommer in i en tunnel och alla vrider och vänder på sig för att se vart ljudet kommer ifrån. :D

Så svaret är JA! Hörs du, så märks du!

Självklart! Raka rör! (sedan så väger ju en ljuddämpare så mycket :tungan )
Tar gärna böter/om bes. och störa 1000 pers än att dö/skaddas svårt.
Sen behöver man inte tok gasa på kväller/nätter.

Avgasljudet hörs mest bakåt.
Hur stor nytta har man av det?
Märker ni inte själva hur lite man hör av motorcyklar, innan de är jämsides, när man sitter i bilen med radion på?

En annan idé som prövades för några år sedan, är pulserande ljus på MC.
Även pulserande bromsljus, där intensiteten berodde på hur hårt man bromsade, prövades i samma veva.
Funkade skitbra!
Får inte användas i Sverige....
Men:
Om jag fattat rätt, så får man köra med lysande blinkers.
Enkelt att koppla om.
Ökar synbarheten.
Borde vara obligatoriskt på MC.
Oljud av säkerhetsskäl är trams.
Att motorcycklar SKALL dåna är en annan sak.

Sen mitt grenrör gick av så har jag märkt att billister flyttar på sig oftare...

Njae, skulle tro att det går jämt upp med tanke på alla tanter som får hjärtsnörp. Som sagt, får nog montera skiten framåt om det ska hjälpa.

/perris

Loud pipes saves lives är en bullproppad myt!

Som tidigare nämnt är det först man kört om man hörs.
Att gående skulle höra en och inte då över spelar ingen roll då du ändå skall stanna för dem.

/H

Trodde inte att så många som 83procent skulle köra på den ljudliga nivån.

Men men, kankse är dags att söka sig ett slipon.. tyvärr.

Tack för att ni tog er tid och röstade :)

WORD!
Folk flyttar sig riktig fort nær man kommer upp bakifrån. Kollegan tyckte t.o.m. det var jobbigt o ligga framfør mej på motorvægen :D
(Han kørde iofs mc han med)
Tunnlar ska vi inte snacka om ens... :tummenupp

Møjligen hør inte bilister at man kommer om dom har stereon på, eller man sjælv fiser runt på 4000 v/min.

Last edited:
Back