Ljuddämpare?

FoPpaa

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2012
Hoj
Yamaha YZF r1 -98
Tja!
jag har en yamaha r1 från 1998 med någon street legal slipon på(går igenom besiktningen).
Jag tycker att den inte ger ifrån sig ett speciellt roligt ljud och den börjar se lite tråkig ut.
Jag har hittat en som ser bra ut men kommer den att låta alldeles för mycket?
Om jag byter, är det något annat jag bör tänka på?
Behöver jag göra några andra justeringar med tex förgasarna?
Tack på förhand:)
$T2eC16FHJHgE9n0yDjgwBQySQG7dTw~~60_57.jpg

Är det där tippen till ett lastbilsrör eller? Kommer låta förjäkligt.

Även om där nu är stoppning i den så ser den ju ut att vara typ 10 cm lång. Det dämpar inte mycket oavsett.

Kapa ett par cm på din gamla slipon. Jag tog 5 på min efter att den agerat kraschpuck vid lowsider. Blev fin igen och ljudnivån ökade ordentligt. :)
Det rör du har på bilden kommer få din mc att låta som en 740 med 3" (för jävligt) på de låga varven och idiothögt på de högre.

Edit: inte svårt att prova hur det låter. Ryck bort nuvarande ljuddämpare och starta.

Last edited:
Har dämpare som är längre och grövre med stoppning innuti som låter upp emot 115-120dB vid full mutter... den där kommer låta lika mycket eller mer.

P.S. 120dB är öronbedövande även om ljudet åker bakåt när du kör.

Troll? Det där är ingen ljuddämpare, det är ett slutrör. Sätter du dit det istället för en ljuddämpare så kommer hojen låta som en Opel Ascona med bortrostat avgassystem. Och dessutom kommer den inte att gå något vidare om du inte bestyckar om förgasarna.

Kapa ett par cm på din gamla slipon. Jag tog 5 på min efter att den agerat kraschpuck vid lowsider. Blev fin igen och ljudnivån ökade ordentligt. :)
Det rör du har på bilden kommer få din mc att låta som en 740 med 3" (för jävligt) på de låga varven och idiothögt på de högre.

Edit: inte svårt att prova hur det låter. Ryck bort nuvarande ljuddämpare och starta.

Jag vill helst inte kapa eftersom då måste jag köpa ett nytt som går igenom besiktingen, men tack för tipset:tummenupp
Är det någon som har tips på vad jag ska köpa? vill inte lägga ut 5000 på ett nytt bara;)

Edit: Jag har uteslutit den jag visade på bilen(se första inlägget).
Jag vill att den ska låta goare. men inte som en jävla volvo 740 med raka 3 tumsrör;)

Last edited:
Blir ju lite enklare när det är en slipon och inte ett bolton.
Brukar köpa/få en begad(ibland i risigt skick) och korta den enl mitt önskemål. Behöver ju inte vara märkesbundet, bara innerdiametern passar...

Den senaste jag moddat om är ett vänsterhängt Sebringsystem från en KTM. Sitter nu på en CBR600 på höger sida. Systemet fick jag gratis från en verkstad.
Kanske kapade lite väl mycket :)
http://www.saarela.se/aktuellt/aktuelltbild11/110708.wav

Last edited:
Jag har tittat på mitt system och de verkar som jag har ett bolton.
Ni får gärna skicka länkar på några som passar på min hoj om ni har tid:)

Min r1-00 hade slipon, sitter med fjädrar sista biten och håller fast ljuddämparen mot avgasröret. Originalljuddämparen satt fast i röret som är skarvat under hojen. Du borde inte ha allt för svårt att hitta en beggad här eller på blocket. Kolla skrotarna också.

Slip-on = Fjädrar håller fast ljuddämparen mot avgasröret
Bolt-on = Skruvar -"-

Last edited:
Jag va och tittade förut och det ser ut som någon sorts slangklämma som är skavad under hojen.
Någon som vet vad det kallas?

Ett tips är att kolla youtube, där finns ju massa uppladdningar med olika slipons

Back