Ljuddämpare i alu?

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
Speed Triple 1050 RS, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Har vi någon duktig smed här som skulle kunna tillverka en ljuddämpare i aluminium åt mig?
Sisådär 10-12 cm lång, och med en 10 mm lång invändig fingänga i 12x1 mm?

Godstjocklek spelar mindre roll sålänge den inte blir överdrivet tjock. 20-25 mm sådär kanske.

Har vi någon duktig smed här som skulle kunna tillverka en ljuddämpare i aluminium åt mig?
Sisådär 10-12 cm lång, och med en 10 mm lång invändig fingänga i 12x1 mm?

Godstjocklek spelar mindre roll sålänge den inte blir överdrivet tjock. 20-25 mm sådär kanske.

Är inte ljuddämpare hårt reglerat?
Jag hade för mig att man kunde åka dit för hemmabyggda sådana tidigare i alla fall.

Är inte ljuddämpare hårt reglerat?
Jag hade för mig att man kunde åka dit för hemmabyggda sådana tidigare i alla fall.
- Inte numer. Men om anslagskraften överstiger 10J så blir det plötsligt olagligt oavsett.

Det finns att köpa färdiga kit som är mycket billigare än att låta någon tillverka åt dig. Kolla på Temu, Aliexpress mfl efter oljefilter och gängan du behöver. Det är i princip en ljuddämpare där bafflarna inte är uppborrade och man monterar ihop själv. (De är ok som ljuddämpare, även om det finns mer effektiva om man lägger lite pengar på det.)

Olagligt förr, men nu fullt tillåtet.

Eller så köper man är riktig för lite mer pengar. Men då drar det iväg några tusenlappar.

Sent from my Pixel 6 using Tapatalk

Jag löste det hela med en reservdel till en maskin här på jobbet.
Rostfritt rör som jag gängade upp och som passade som hand i..ja handsken då : )

pipförlängare 75 mm.jpg

Provsköt o jämförde original och med pipförlängaren/ljuddämparen, och det var marginell skillnad med fördel pipförlängaren.

Jag löste det hela med en reservdel till en maskin här på jobbet.
Rostfritt rör som jag gängade upp och som passade som hand i..ja handsken då : )

View attachment 489186

Provsköt o jämförde original och med pipförlängaren/ljuddämparen, och det var marginell skillnad med fördel pipförlängaren.
Du behöver bafflarna och de ska vara vinklade så att tryckvågen sprids och stoppas upp så mycket som möjligt.

En ljuddämpare gör också väldigt lite nytta på överljudshastighetsammunition, eftersom att ljudbangen från hastigheten fortfarande är kvar.

Pipförlängaren tjänar ju inget syfte om den plötsligt ökar diametern.

Ska du få någon ökad anslagsenergi så måste ju pipförlängaren fortsätta i kaliberns diameter, annars smiter ju gasen förbi kulan i alla fall.

Det är ju inte ytterdiametern på pipan som är viktig att förlänga

Back