Livslängd aludrev, rost och vikt

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Dags för underhåll efter några års åretruntkörning.
Egentligen skulle jag bara byta bromsbackar...

Jag köpte ett aluminiumdrev av nikasilproffsen här i segeltorp.
Minsta original var 38, jag beställde 36 kuggar. 950 gram lättare.
Vid 4500 varv ökade farten från 100 till 120. Den varvade på tok för mycket innan.

Hade ett aludrev på min 750-4 när vi åkte en tripp till alperna. Var tvungen att byta i München. Sopor. Lätt men skräp. Alltså köpt på 80-talet, inte av nikasilproffsen.

Nu har mitt drivpaket gått 2876 mil. Hade glömt hur långt det gått eftersom kedjan inte visat tecken på slitage ännu. Lutar nytt pb här. Jag brukar byta vid 2500-3000 mil.
Jag brukar aldrig vända på bakdrev men nu gjorde jag det. Någon gång har jag bara bytt framdrev och kedja. Man kan göra så men det känns bättre att byta allt samtidigt.

Upptäckte att drevskruvarna var rostiga. Dessutom var de 2 mm förlånga.

AA74E8D7-CEF8-4295-BDDA-5EF49ED186D8.jpeg
83769C57-2555-4E8A-8C12-82718A37DBF6.jpeg

Slipades ner till 45,0 mm. 33 till 30 gram x 6. Bakdrevet 950 gram lättare. Lättare hjul ger bättre acc och lägre ofjädrad vikt ger bättre väghållning, även mindre jobb för öhlinarna. Nu tänkte ni sleeper va? Mmm.
OCD? Mmm.
Bort med ytrost, vinägerbad och förzinkning på spisen. Biltemas offeranoder funkar. Spröda efter förzinkning? Nej inte vad jag märkt tidigare.

Låsblecken lättades också. Kanske försumbar viktminskning men ni som fattar fattar.

Skruvarna fettades in med Biltemas propelleraxelfett. Tål minst en säsong under vatten på västkusten. Duger säkert.

F461D52A-6AAA-44BA-9763-0943E246ABBA.jpeg6FB0E7BD-A285-4436-9511-C889E79DF747.jpeg

Jag har aldrig dragit drevmuttrar med momentnyckel. Har haft låsbleck på de flesta hojarna. Inte dr500-600 eller TDMen.
Living on the edge.

Jag är för övrigt gymnasieingenjör. Har gått samma skola som Kjelle på Wheeler Dealer.
Jag kan dom här grejerna va.
Dock får man vara ödmjuk och konsultera relevant litteratur.

BC4FA82A-4A75-48B6-94BE-9FE208DAE406.jpeg


Resultatet

F509DDC4-E6FE-4D75-A4EA-3697BFC3CF93.jpeg

Bilder från tidigare tester.

21148161-0D1D-4708-8534-C8C5506F430A.jpeg

154739C0-2FA1-4F7E-8891-499554A07601.jpeg
5B9F8200-9BB3-4681-BFEE-D05AB1492D82.jpeg

Dags att polera fälgkanter, kolla på förgasarna och byta den slitna tutan mm.
 

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
Tänkte köpa aluminium på min förra ninja.
Men försäljaren sa det var mest för tävling.
Så det blev inget sånt drev. Inget jag ångrar
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
En seriös fråga och en mindre seriös.
Förzinka på spisen?
Hur sliter man ut en tuta? Åker mycket i spagettiland?
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Tänkte köpa aluminium på min förra ninja.
Men försäljaren sa det var mest för tävling.
Så det blev inget sånt drev. Inget jag ångrar
Så är det nog. Inget jag skulle sätta på TDMen men jag behövde ett mindre och detta var ett enkelt och billigt alternativ för en aluminiumtorsk.

På min CB500 var jag tidig med detta nylondrev. Lätt, tyst och skonsamt mot kedjan. Fanns även till CB750 och Z900-1000.
Tom Peng Pung sålde. Efter några mil så sopades kuggarna bort. Fick spänna kedjan lite extra så jag kom hem. Kedjan rappade över väldigt lätt. Åkte nog på trean. Luftmotståndet bromsar.
Dom trodde mig inte först men jag fick pengarna tillbaka. En femhundra?!
Sedan drogs produkten in.

D6B867F0-FD27-461C-948B-F77932FE4DF4.jpeg
D7FBA2EA-4FB8-48E9-81CE-C06D65C9E0B7.jpeg
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
En seriös fråga och en mindre seriös.
Förzinka på spisen?
Hur sliter man ut en tuta? Åker mycket i spagettiland?

Classic Motor hade en artikel om detta. Jag kör på deras recept. Hälsovådliga ångor = köksfläkten.

0AD92CCA-D215-48D0-9208-C44F176D50C5.jpeg

Den tunga Biltematutan sitter på några tunna remsor fjäderstål. De gick av.
Åkte i ett sommarstugeområde med farthinder. Märkligt ljud varje gång gaffeln fjädrade ihop. Det kan inte låta så. Jo om tutan hänger i sina sladdar en bit ovanför framskärmen.

Det blir en mindre, lättare från hyllan.

Ja jag tutar mycket. Folk lämnar inte företräde som de bör. Rondeller t ex. Utfart från parkering, bensinstation, väjnings- och stopplikt, rödljus. Det vanliga.

Jag tutar bara i Stockholm. Iofs en gång i Tyskland också.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Gillar inte rost men gillar lätthål då går det som det går.
Det finns bättre metoder och relativt dyra satser att köpa.
Jag drar några gånger med mässingsborsten för att få fram det blanka. Inga bad eller färgning efter förzinkningen i ättika, socker och saltblandningen.

3812300F-9202-4C0E-A7E6-27CF107F90DE.jpeg
06B3DA5C-3820-40A3-A7B2-A54106E78CA8.jpeg
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Så är det nog. Inget jag skulle sätta på TDMen men jag behövde ett mindre och detta var ett enkelt och billigt alternativ för en aluminiumtorsk.

På min CB500 var jag tidig med detta nylondrev. Lätt, tyst och skonsamt mot kedjan. Fanns även till CB750 och Z900-1000.
Tom Peng Pung sålde. Efter några mil så sopades kuggarna bort. Fick spänna kedjan lite extra så jag kom hem. Kedjan rappade över väldigt lätt. Åkte nog på trean. Luftmotståndet bromsar.
Dom trodde mig inte först men jag fick pengarna tillbaka. En femhundra?!
Sedan drogs produkten in.

View attachment 478667
View attachment 478666
Det var inte igår man hörde om den firman... ?
 

Lajf

Sporthojsnörd
Gick med
2 Apr 2005
Ort
Älvängen
Hoj
CB1300 & Rickman
Så är det nog. Inget jag skulle sätta på TDMen men jag behövde ett mindre och detta var ett enkelt och billigt alternativ för en aluminiumtorsk.

På min CB500 var jag tidig med detta nylondrev. Lätt, tyst och skonsamt mot kedjan. Fanns även till CB750 och Z900-1000.
Tom Peng Pung sålde. Efter några mil så sopades kuggarna bort. Fick spänna kedjan lite extra så jag kom hem. Kedjan rappade över väldigt lätt. Åkte nog på trean. Luftmotståndet bromsar.
Dom trodde mig inte först men jag fick pengarna tillbaka. En femhundra?!
Sedan drogs produkten in.

View attachment 478667
View attachment 478666
Samma för mig faktiskt. Nylondrev från Tom-Peng-Pung på Honda 500. Höll inte länge, fick pengarna tillbaka.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Den här diagnosen skojar man inte bort. Nu lider jag ju inte av den, tvärt om.

Ett motorfäste. Kawasaki Heavy Industries stansar ut skiten. Konkava snittytor. Fult. Raka eller konvexa ska det vara.

148 gram blev 126 efter ett par timmar.
-22 gram! Ett lätthål har jag saknat länge. Materialet utanför hål gör ingen nytta. Inget jag tänkt närmare på men här måste jag snygga till.

81B487F4-C62C-4955-AA17-C0571FA4A4ED.jpeg

DA027B91-A9C9-4A3E-9CB7-DE648DC49E3F.jpeg

Fördelen med stål är att det tar längre tid än när man slipar aluminium.

5A775CAE-EA88-40E9-961D-E522AC3E3376.jpeg

Gängorna får sig en putsning. Skruvarna badar vinäger fortfarande. Ja de var lite rostiga.

85594A66-5661-4563-A1A6-DAB8C72684B4.jpeg

7780B2EF-1DEC-4B36-828A-A05ACF98B4A9.jpeg

Nermattad före grundfärg.

B1C8F7E8-A71F-4C42-AE58-BD1A8DB59678.jpeg

Mellan motorfästet och motorblocket sitter en distans. Fastrostad. Genomgående skruv. Enklast att borra bort skallen.
En distans på den sidan också. Blir nya i aluminium tänkte jag.
Diesel och ATF, värme och och våld, jo det kan gå.
Testar med WD40, tid och att knacka lite med handsläggan.

AA1559AF-55E1-4568-AC5F-7D385DE09408.jpeg

Fan vad Kawan kommer att gå nästa år.
Bättre acc, högre toppfart, lägre soppaförbrukning, snabbare i s-böjarna och kortare bromssträcka.
 

Bifogat

  • 290A0A87-677D-42DB-87BC-D3BD462465F6.jpeg
    290A0A87-677D-42DB-87BC-D3BD462465F6.jpeg
    1.1 MB · Visningar: 11

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Kawan från 1982 har gått 8000 mil om mätarställningen stämde.
Även förgasarna är drygt 40 år. Det är viktigt att tömma flottörhusen inför längre uppehåll som t ex när vintern kommer. Ja eller tanka alkylatsoppa och köra en stund. Nu tycker jag att det är smidigare att tömma med dräneringsskruvarna, det är gratis, och man kan kolla efter skräp och vatten i soppan som rinner ut.
Den late som inte gör något alls får riva förgasarna på våren när de beckat igen och hojen vägrar starta eller gå rent.
Man kan också köra hela vintern så behöver man inte göra något särskilt på våren. Roligare.

Det där vet vi. Hur ser då jättegamla förgasare ut inuti? Går de att rädda?




615B5246-E488-4119-ABA9-32AE5531FEA6.jpeg


Jag tror de klarar sig :D

Jag har kört 98 oktan sedan 95 blev E10. Kawan är värd 98.
7546C28D-4334-46BF-8E0B-B5C8E43DD8D8.jpeg
 

K B

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2008
Ort
Långt bort
Hoj
CBR900RR -92, CBR 900RR -92 Turbo, K5 Turbo, 7/11 Turbo, CBR1000RR SC59
Tänkte köpa aluminium på min förra ninja.
Men försäljaren sa det var mest för tävling.
Så det blev inget sånt drev. Inget jag ångrar
Ofta har försäljare ingen aning om vad de snackar om, vilket märks här.

Jag har alltid kört med Renthal aludrev på min turbohoj med 270hk ut på hjulet och det håller 1000 mil.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Gillar inte rost men gillar lätthål då går det som det går.
Det finns bättre metoder och relativt dyra satser att köpa.
Jag drar några gånger med mässingsborsten för att få fram det blanka. Inga bad eller färgning efter förzinkningen i ättika, socker och saltblandningen.

Du måste skaffa dig en 3D printer och börja tillverka grejerna själv. Plast kommer att funka kanon...!!!! :)

 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Du måste skaffa dig en 3D printer och börja tillverka grejerna själv. Plast kommer att funka kanon...!!!! :)

Den var bra. Jag jobbar med 3dp i industriell skala och där blir man överöst av uttalande som säger att 3d-printad plast kommer ta över allt. Speciellt från billiga fdm-tillverkare i hobbysegmentet.

Den här ska jag ha som utbildningsmaterial för de som svalt säljarsnacket helt. Sen är ju inte videon helt rättvis då han ersatte metalldelar med plast utan någon kompensering. Det blir såklart skit.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Den var bra. Jag jobbar med 3dp i industriell skala och där blir man överöst av uttalande som säger att 3d-printad plast kommer ta över allt. Speciellt från billiga fdm-tillverkare i hobbysegmentet.

Den här ska jag ha som utbildningsmaterial för de som svalt säljarsnacket helt. Sen är ju inte videon helt rättvis då han ersatte metalldelar med plast utan någon kompensering. Det blir såklart skit.
Det blir iallafall underhållning... :D
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Förgasarna var ju rena och fina på insidan. O-ringarna till flottörnålssätena var lite spröda. I alla fall den ena. Partzilla har. Nio dollar paret plus frakt jobbig betalning (tror jag). Lelles har inte, Xlmoto har inte, Nccr sålde gaffeltätningar som höll en säsong så gummi är nog inte deras grej. EBay? Njae.
Kuntze säljer i alla möjliga dimensioner. Kanske har de och kanske kan de hjälpa till. Ska ju tåla bensin också. Nu stängde de 12 igår.
En återförsäljare som kan ta hem?

80251D9C-1856-40EC-A513-860A6067491D.jpeg
20A9995B-F19A-4327-B99B-6B4E89B9D567.jpeg

Från Kuntze, som ju var stängt, finns det en bra firma inom synhåll. Ingen bakom disken så väntar vid verkstan. Mecken kommer och jag talar om vad jag vill och ger honom sätet till ena flottörnålen. Han hämtar skjutmåttet och går bort till sina tre ganska stora påsar med o-ringar i olika storlekar. Den tredje storleken passade perfekt. Samtidigt får jag tipset om tops för att göra rent sätet, att tanka 98 och att olja in o-ringarna vid montering. Trevligt. Nu hade jag koll på detta. Sen snackade vi vidare om ditten, datten och om firman tills en annan kund kom och störde. Ja ja.
Innan det sa jag; Du tänker inte ta betalt för o-ringarna va? Näe sa han.
Sånt blir jag oerhört glad av. Oldschool och hjärta. Inte något han lärt sig i någon konsult eller kurs i kundvård.
Glad också att något som kunde blivit krångligt och ta tid gick så enkelt.

Jag berättade iofs att TDMen har varit på verkstan två gånger för stator, ventilkoll och service av gaffel.

Support your local dealer.

Ja Stockholm har gjort det igen. :D

PS. Jag tror inte att ni kan gå in på verkstan och hämta o-ringar till era förgasare bara för att det funkade för mig.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Det är viktigt med bra verktyg när man meckar med jättegamla japanska motorcyklar. Stjärnskruvarna är inte gjorda av kinesium men de är mjuka.
Därför behöver man:
JIS-körnare
JIS-hammare
JIS-spårskruvmejsel
JIS-tång
Vanlig svensk stjärnskruvmejsel (ej på bild)
Ett hyggligt sortiment av olika insexskruvar förzinkade eller rostfria.
DA95C460-F1B2-4C74-ABFE-17864851C34B.jpeg

Mina insugsgummin är hela och ganska mjuka. Tar loss och kollar bara för att… de är ju eventuellt 40 år. Sitter med insex. Tack Kawasaki eller föregående ägare. De första två satt precis lagom hårt. Den tredje lite löst. Den fjärde ville inte. Hammaren. Dålig vinkel.
If it aint broken - dont fix it. Näe. Alternativen rabblades på två sekunder.
Ni vet ljudet. Det kan vara ganska lika. Släppte eller gick av.
Nu gick det bra men skruven och rosten protesterade hela vägen ut.
WD40, tops och gängrensning med tapp.
Nya insex i rengjorda gängor.

83F49264-31C0-4E9E-946A-1C24ABF6B36A.jpeg
Den jäveln längst ner till höger… :)

1440DC6C-6DE0-4CB6-BBAC-864CD3A631FF.jpeg

Inga gängor som sticker ut på de nya insexskruvarna. Flush måste det vara.
Förgasartvätt mha tandborste, avfettningsmedel och trasa. Bara utsidan. Ingen ultraljudstvätt. Va?! Det ”måste” man ju.
Insidan var ju helt ren sånär som på den ena dräneringsskruven som hade lite oxid. Just det kan ha berott på förra vinterns vattendroppe som låg och skvalpade i botten på det flottörhuset.

Mysmeck när det är som bäst. :)
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Gammal kärlek rostar. Likaså motorskruvar och distanser, så pass att de rostar ihop helt. Man får borra bort skallen för att kunna dra ut skruv och den fastrostade distansen.

Rostfritt rostar inte. Blankt är kärlek. Win win.
Stoppskruv i ena muttern så man har koll på utsticket.

Distanserna är både stål, aluminium och klarlack. Lättare, blankare och lika starka som innan.


1D13EFC8-5E75-4E4A-8D5E-13EC6F249F49.jpeg
C9F64F7F-0E7E-4A1E-84D8-9F5EAC4729D9.jpeg
 
Nyheter
Bike söker en motorjournalist

Vi söker dig som är genuint...

Bike Babes Sweden nu 7 000 medlemmar

Fotograf: Lotta Kronåker ...

BMW R 1300 GS Adventure

BMW Motorrad har presentera...

ExploreBike: Workshop hos Öhlins

Kent Öhlin började 1976 att...

Vinnarhojen utlämnad!

Under Älvsjö-mässan i janua...

Video: RSD Indian Scout

Indian Motorcycle har prese...

Moto Guzzi Open House 2024

Från 12 till 15 september 2...

Nya R 1300 GS Adventure visad!

BMW R 1300 GS Adventure &#8...

Ducati DesertX Discovery

Ducati har presenterat Dese...

Trollstigen avstängd

Trollstigen i Norge. Foto: ...

Top