Livslängd aludrev, rost och vikt

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Dags för underhåll efter några års åretruntkörning.
Egentligen skulle jag bara byta bromsbackar...

Jag köpte ett aluminiumdrev av nikasilproffsen här i segeltorp.
Minsta original var 38, jag beställde 36 kuggar. 950 gram lättare.
Vid 4500 varv ökade farten från 100 till 120. Den varvade på tok för mycket innan.

Hade ett aludrev på min 750-4 när vi åkte en tripp till alperna. Var tvungen att byta i München. Sopor. Lätt men skräp. Alltså köpt på 80-talet, inte av nikasilproffsen.

Nu har mitt drivpaket gått 2876 mil. Hade glömt hur långt det gått eftersom kedjan inte visat tecken på slitage ännu. Lutar nytt pb här. Jag brukar byta vid 2500-3000 mil.
Jag brukar aldrig vända på bakdrev men nu gjorde jag det. Någon gång har jag bara bytt framdrev och kedja. Man kan göra så men det känns bättre att byta allt samtidigt.

Upptäckte att drevskruvarna var rostiga. Dessutom var de 2 mm förlånga.

AA74E8D7-CEF8-4295-BDDA-5EF49ED186D8.jpeg
83769C57-2555-4E8A-8C12-82718A37DBF6.jpeg

Slipades ner till 45,0 mm. 33 till 30 gram x 6. Bakdrevet 950 gram lättare. Lättare hjul ger bättre acc och lägre ofjädrad vikt ger bättre väghållning, även mindre jobb för öhlinarna. Nu tänkte ni sleeper va? Mmm.
OCD? Mmm.
Bort med ytrost, vinägerbad och förzinkning på spisen. Biltemas offeranoder funkar. Spröda efter förzinkning? Nej inte vad jag märkt tidigare.

Låsblecken lättades också. Kanske försumbar viktminskning men ni som fattar fattar.

Skruvarna fettades in med Biltemas propelleraxelfett. Tål minst en säsong under vatten på västkusten. Duger säkert.

F461D52A-6AAA-44BA-9763-0943E246ABBA.jpeg6FB0E7BD-A285-4436-9511-C889E79DF747.jpeg

Jag har aldrig dragit drevmuttrar med momentnyckel. Har haft låsbleck på de flesta hojarna. Inte dr500-600 eller TDMen.
Living on the edge.

Jag är för övrigt gymnasieingenjör. Har gått samma skola som Kjelle på Wheeler Dealer.
Jag kan dom här grejerna va.
Dock får man vara ödmjuk och konsultera relevant litteratur.

BC4FA82A-4A75-48B6-94BE-9FE208DAE406.jpeg


Resultatet

F509DDC4-E6FE-4D75-A4EA-3697BFC3CF93.jpeg

Bilder från tidigare tester.

21148161-0D1D-4708-8534-C8C5506F430A.jpeg

154739C0-2FA1-4F7E-8891-499554A07601.jpeg
5B9F8200-9BB3-4681-BFEE-D05AB1492D82.jpeg

Dags att polera fälgkanter, kolla på förgasarna och byta den slitna tutan mm.
 

totoro

Kawa supersport
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
Tänkte köpa aluminium på min förra ninja.
Men försäljaren sa det var mest för tävling.
Så det blev inget sånt drev. Inget jag ångrar
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
8 singlar och 4 par -51 till -13
En seriös fråga och en mindre seriös.
Förzinka på spisen?
Hur sliter man ut en tuta? Åker mycket i spagettiland?
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Tänkte köpa aluminium på min förra ninja.
Men försäljaren sa det var mest för tävling.
Så det blev inget sånt drev. Inget jag ångrar
Så är det nog. Inget jag skulle sätta på TDMen men jag behövde ett mindre och detta var ett enkelt och billigt alternativ för en aluminiumtorsk.

På min CB500 var jag tidig med detta nylondrev. Lätt, tyst och skonsamt mot kedjan. Fanns även till CB750 och Z900-1000.
Tom Peng Pung sålde. Efter några mil så sopades kuggarna bort. Fick spänna kedjan lite extra så jag kom hem. Kedjan rappade över väldigt lätt. Åkte nog på trean. Luftmotståndet bromsar.
Dom trodde mig inte först men jag fick pengarna tillbaka. En femhundra?!
Sedan drogs produkten in.

D6B867F0-FD27-461C-948B-F77932FE4DF4.jpeg
D7FBA2EA-4FB8-48E9-81CE-C06D65C9E0B7.jpeg
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
En seriös fråga och en mindre seriös.
Förzinka på spisen?
Hur sliter man ut en tuta? Åker mycket i spagettiland?

Classic Motor hade en artikel om detta. Jag kör på deras recept. Hälsovådliga ångor = köksfläkten.

0AD92CCA-D215-48D0-9208-C44F176D50C5.jpeg

Den tunga Biltematutan sitter på några tunna remsor fjäderstål. De gick av.
Åkte i ett sommarstugeområde med farthinder. Märkligt ljud varje gång gaffeln fjädrade ihop. Det kan inte låta så. Jo om tutan hänger i sina sladdar en bit ovanför framskärmen.

Det blir en mindre, lättare från hyllan.

Ja jag tutar mycket. Folk lämnar inte företräde som de bör. Rondeller t ex. Utfart från parkering, bensinstation, väjnings- och stopplikt, rödljus. Det vanliga.

Jag tutar bara i Stockholm. Iofs en gång i Tyskland också.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Gillar inte rost men gillar lätthål då går det som det går.
Det finns bättre metoder och relativt dyra satser att köpa.
Jag drar några gånger med mässingsborsten för att få fram det blanka. Inga bad eller färgning efter förzinkningen i ättika, socker och saltblandningen.

3812300F-9202-4C0E-A7E6-27CF107F90DE.jpeg
06B3DA5C-3820-40A3-A7B2-A54106E78CA8.jpeg
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Så är det nog. Inget jag skulle sätta på TDMen men jag behövde ett mindre och detta var ett enkelt och billigt alternativ för en aluminiumtorsk.

På min CB500 var jag tidig med detta nylondrev. Lätt, tyst och skonsamt mot kedjan. Fanns även till CB750 och Z900-1000.
Tom Peng Pung sålde. Efter några mil så sopades kuggarna bort. Fick spänna kedjan lite extra så jag kom hem. Kedjan rappade över väldigt lätt. Åkte nog på trean. Luftmotståndet bromsar.
Dom trodde mig inte först men jag fick pengarna tillbaka. En femhundra?!
Sedan drogs produkten in.

View attachment 478667
View attachment 478666
Det var inte igår man hörde om den firman... 😀
 

Lajf

Medlem
Gick med
2 Apr 2005
Ort
Älvängen
Hoj
CB1300 & Rickman
Så är det nog. Inget jag skulle sätta på TDMen men jag behövde ett mindre och detta var ett enkelt och billigt alternativ för en aluminiumtorsk.

På min CB500 var jag tidig med detta nylondrev. Lätt, tyst och skonsamt mot kedjan. Fanns även till CB750 och Z900-1000.
Tom Peng Pung sålde. Efter några mil så sopades kuggarna bort. Fick spänna kedjan lite extra så jag kom hem. Kedjan rappade över väldigt lätt. Åkte nog på trean. Luftmotståndet bromsar.
Dom trodde mig inte först men jag fick pengarna tillbaka. En femhundra?!
Sedan drogs produkten in.

View attachment 478667
View attachment 478666
Samma för mig faktiskt. Nylondrev från Tom-Peng-Pung på Honda 500. Höll inte länge, fick pengarna tillbaka.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Den här diagnosen skojar man inte bort. Nu lider jag ju inte av den, tvärt om.

Ett motorfäste. Kawasaki Heavy Industries stansar ut skiten. Konkava snittytor. Fult. Raka eller konvexa ska det vara.

148 gram blev 126 efter ett par timmar.
-22 gram! Ett lätthål har jag saknat länge. Materialet utanför hål gör ingen nytta. Inget jag tänkt närmare på men här måste jag snygga till.

81B487F4-C62C-4955-AA17-C0571FA4A4ED.jpeg

DA027B91-A9C9-4A3E-9CB7-DE648DC49E3F.jpeg

Fördelen med stål är att det tar längre tid än när man slipar aluminium.

5A775CAE-EA88-40E9-961D-E522AC3E3376.jpeg

Gängorna får sig en putsning. Skruvarna badar vinäger fortfarande. Ja de var lite rostiga.

85594A66-5661-4563-A1A6-DAB8C72684B4.jpeg

7780B2EF-1DEC-4B36-828A-A05ACF98B4A9.jpeg

Nermattad före grundfärg.

B1C8F7E8-A71F-4C42-AE58-BD1A8DB59678.jpeg

Mellan motorfästet och motorblocket sitter en distans. Fastrostad. Genomgående skruv. Enklast att borra bort skallen.
En distans på den sidan också. Blir nya i aluminium tänkte jag.
Diesel och ATF, värme och och våld, jo det kan gå.
Testar med WD40, tid och att knacka lite med handsläggan.

AA1559AF-55E1-4568-AC5F-7D385DE09408.jpeg

Fan vad Kawan kommer att gå nästa år.
Bättre acc, högre toppfart, lägre soppaförbrukning, snabbare i s-böjarna och kortare bromssträcka.
 

Bifogat

  • 290A0A87-677D-42DB-87BC-D3BD462465F6.jpeg
    290A0A87-677D-42DB-87BC-D3BD462465F6.jpeg
    1.1 MB · Visningar: 5
Nyheter
Provkörning pågår, BMW S1000RR och M1000R!

Just nu befinner sig Bikes ...

Honda CRF300L 2023 – ny färg och handtagsskydd

23YM CRF300L Hondas popu...

Ny KTM 790 Adventure till 2023!

Knappt har vi hunnit smälta...

Euro NCAP Vision 2023 ska öka säkerheten för motorcyklister

Motorcyklar och andra motor...

KTM 890 Adventure – 2023!

Till 2023 uppdaterar KTM si...

BMW Motorrad fyller 100

Under 2023 fyller BMW Motor...

Idas Enfield-projekt – Del 2

Den 6/11 berättade vi här p...

Årets mc-verkstad och mc-handlare 2022

Desmo Center är Årets mc-ve...

Håll luftkylda bumsen levande

Gamla luftkylda boxertwinna...

Nytt krav på ID-handling vid privat övningskörning

Från och med den 1 januari ...

Top