Likriktare och regulator

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
2012 Vespa 300 GTS Super
Halloj!

Skulle egentligen göra detta i vinter men el är så satans roligt och en hobby så jag kan fan inte hålla mig.

Har en XS400 och mitt mål är att strippa ALLT onödigt. Den har gått igenom besiktning så jag kan gå hårt på den.

Några funktioner som är borttagna:
Tuta
Killswitch i handtaget
Nyckeltändning (lås och tank)
Lyspositioner (är auto nu)

Jag vill också sätta en startswitch nära batteriet så kan köra med bara gasrulle på handtaget.

Kommer också optimera med LED så jg får ner så mycket ampere som möjligt.

Nu till min fråga:

Har på min XS400 en separat likriktare och regulator. Dessa funkar men laddningen tror jag är bättre på nya och det viktigaste är att jg tror de nya likriktarna har regulator inbyggt. Stämmer detta? Har ni tips på en bra likriktare med inbyggd regulator.


Tar gärna tips på andra byggen där man försöker minimera så mycket komponenter och kablar som möjligt. Svinkul att plocka bort det som inte behövs! :)
 

Bifogat

  • 58CCCE33-EA5C-4E58-9948-00DE3CA7215C.jpeg
    58CCCE33-EA5C-4E58-9948-00DE3CA7215C.jpeg
    2.1 MB · Visningar: 8
Last edited:
Försöker hålla mig från sånt modernt skrot med startmotor som du har. I alla fall deras elsystem. Men rent allmänt om jord. Du måste ju ha en grov ledare från batteriet till motorn/ startmotorn. Alltid bra att bara ha en sladd från vardera batteripolen. Enklare när man ska ta ur batteriet. Undantag möjligen om du sätter dit en plugg för Ctek-laddare. Om det finns tillräckligt med plats på jordanslutningen på motorn för flera ringkabelskor så får det bli central jordpunkt. Annars får du sätta dit en ganska lång skruv på ramen som monteras med stjärnfjäderbricka (ger säkrare kontakt) och mutter, Då blir den central jordpunkt. Alltid en kabel mellan motor och ram. Definitivt en jordledning till lampan. Strömmen har lite svårt att gå genom smorda styrlager och den tycker att det är jobbigt att gå via gasvajern. I synnerhet om förgasaren sitter i gummi. Om du vill kan du dra en jordledning till baklyset. Men det brukar gå bra via ram och bakskärm. En sladd mindre. Som du säger en säkring för batteriet. Måste förstås anslutas till den grova pluskabeln på startmotorn. Ta ur säkringen på vintern, många regulatorer drar alltid en aning ström. Så slipper du underhållsladda lika ofta. Det är kanske inte fel med en säkring på utgången från regulatorn, men jag har aldrig haft nån. Sätt bara dit kabelskarvar (kontakter) där det är absolut nödvändigt för att kunna mecka med hojen. Varje skarv är en potentiell felkälla. Använd bara mångtrådiga ledare med skaplig area, gärna olika färger. Ritar du upp ett kopplingsschema har du lättare både att bygga och underhålla.
Fast jag begriper inte vad du har emot en dödarknapp. På gammelräsern består elsystemet av en tändkabel från magneten till tändstiftet och en sladd till dödarknappen.
 
Till dom 6 gamla engelsmän jag kör, finns ett antal rectifiers/regulators att välja mellan, pris från £38 och uppåt. Borde funka även på en Yamaha.
Dom flesta är av shunttyp, serieregulatorer är dyrare.
 
Stort tack för ditt svar och det bekräftar mina funderingar på hur jag ska göra min nya setup. Jag kollade lite priser och rätt dyrt med rectifiers ”bara för att” så ska nog bara fokusera och ta bort onödigt mer än att uppgradera ”bara för att”.

Jag kommer inte ha en dödarswitch men min ignition toggle switch får agera dödare. Minns när jag la mina hojar på bana så vred jag alltid om nyckeln istället för killswitch. Så den funktionen finns kvar. :)

Angående jordning så kör jag på de punkter som finns och gör även här som du föreslår. Använder de som finns som centrala referenser. Iom att rectifiers måste vara jordade för att dumpa överproducerad ström så måste jag ha jordning i ram/motor.
 
Snyggt att min feta pluskabel från batteriets + är svart med en lapp där det står ”plus” istället för röd. Haha
 
Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back
Top