Letar du efter första hoj?

Tammer

Sporthojsnörd
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Honda cb400, Suzuki GP125
Inte direkt första hoj, men första glidare. Med ålderns rätt skulle det verka logiskt med bekväm körställning och lite lugnare attityd, så tankarna går mot en mindre glidare. Suzuki Savage, Virago 535, Honda Shadow 600 från 90-talet med inte alltför många mil på mätare finns att få för ca 15000kr som jag tänkte spendera. Finns några speciella svagheter, fördelar eller annat man bör tänka på? Savage har en drivrem istället för kedja, kostar ca 4000kr har jag sett. Är det nåt man byter ofta, kan bli kännbart.
Annat?
Jag är inte ute efter kraft eller fartresurser utan åker enbart på 70-vägar på landet, kortare dagsturer på nån timme eller så.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Savage har en drivrem istället för kedja, kostar ca 4000kr har jag sett. Är det nåt man byter ofta, kan bli kännbart.
Det finns kedjekonvertering att köpa men sammantaget med konvertering och kedjepaket lär du kunna köpa tre/fyra remmar för samma peng. Det är mer åldern än milen som dödar remmen. Förvänta dig iaf 10,000 mil per rem. T.ex. min hjälprem på Firebirden "höll" i 25,000 mil innan jag bytte den på pin kiv då jag haft en i reserv legandes i skuffen i över 20 år.
 

Tammer

Sporthojsnörd
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Honda cb400, Suzuki GP125
Det finns kedjekonvertering att köpa men sammantaget med konvertering och kedjepaket lär du kunna köpa tre/fyra remmar för samma peng. Det är mer åldern än milen som dödar remmen. Förvänta dig iaf 10,000 mil per rem. T.ex. min hjälprem på Firebirden "höll" i 25,000 mil innan jag bytte den på pin kiv då jag haft en i reserv legandes i skuffen i över 20 år.
Ok, då är det lugnt. Savage verkar inte vara nåt touring-lok direkt, de flesta på Blocket har gått 3-4000 mil. Då blir det nog en sån.
 

Oktanhalt

Sporthojsnörd
Gick med
18 Oct 2016
Ort
Skogen
Hoj
XL1200C
Något touringlok är det verkligen inte frågan om då modellen är alldeles för liten och vindkänslig för det. Originalsadeln är dessutom ganska obekväm. (Som vanligt alltså).

Annars är det en trevlig modell i allmänhet med en karaktärsfull motor. Toppfarten ligger visserligen endast kring 130km/h, men den drar förvånansvärt bra upp till 80-90 någonstans och den låter skönt med öppnare luftvägar.

Får man bara plats rent fysiskt på den lär den duga utmärkt till ändamålet.

Virago 535 ger intrycket av att vara snäppet större, men utseendet är ju lite speciellt. Å andra sidan kan ju det vändas till något positivt. Ett tidsdokument.
 
Nyheter
Mecum Auctions i Las Vegas

Den 25-29 januari går en av...

Sam Sunderland återtar ledningen

Efter att ha förlorat lite ...

Hoj-X 2022 inställt

Corona fortsätter att göra ...

Adrien Van Beveren tar över ledningen

Red Bull KTM Factory Racing...

Matthias Walkner upp i ledning

Allt färre etapper återstår...

Etappseger för ’Nacho’ Cornejo

Vilodagen i Riyadh verkar i...

Danilo Petrucci vann etapp 5 i Dakarrallyt

Den första av de två loop-r...

Finska mc-mässan flyttas till mars

Mässan i Finland som skulle...

Svedea förlänger med Honda och Suzuki

Niklas Lindell, vd för KGK ...

Royal Enfield vid Sydpolen

Den 27/10 skrev vi om Santh...

Top