Ledsen Honda-ägare

Jocke"450

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2007
Hoj
2004 Honda crf 450R
Har en Honda 600 Hornet 08 !

Har haft borta batteriet i mer än 24 timmar! för byta av undertail o lite annat !
Sätter då dit batteriet o försöker få igång maskinen o den vägrar starta :/
Har kollat upp alla kablar samt säkringar inget som sitter fel eller löst!
Märker att lampan ( FI ) inte lyser som den ska när tändningen slås på !
I normala fall när tändnigen slås på så ska ju ett typ av tjutande uppstå men de har försvunnit !

Någon som kan ge ett tips på vad det kan vara för fel :( ! ?

Kolla ifall du glömt koppla in bränslepumpen igen.

Det tjutande ljudet du beskriver brukar oftast vara att pumpen startar en kort stund när man vrider om nyckeln.

Du menar när du sätter igång tändningen ska F1 lysa & kort efter hör man bränslepumpen under en kort tid & ett piiiiiiip o sen slocknar F1, detta inträffar ej om jag uppfattat det rätt ?

Har en likadan, fick byta batteri i år... batterit var så dåligt att om man lät hojen stå mer än en dag gick den inte igång, helt död efter tre dagar! Testa att sätta i batterit och plussa på med ett par startkablar från bilen så vet du om du bara har för lite spänning/ström.

Helt nya batterier har stått på hyllan hos handlaren. Och laddat ur sig.
Är spänning över 13,0 volt mätt med digital Voltmeter är det OK. Är den under 13,0 V,
skulle jag ta ur batteriet och ladda det med högst 1A gärna mindre t.ex. 0,5A till 14,4V under laddning.
Då är batteriet fulladdat.

Har du något att mäta spänningen med?

Kolla den enkla vägen, först mäter du batteriet. Sen mäter du "piiipet" du surrar om, som alltså är soppa pumpen skulle jag anta, får den spänning när du drar igång tändningen?

Och sen den stora frågan (kanske missat svaret) men går motorn runt eller inte då du trycker på knappen? Rätt stor skillnad på felen om motorn rör sig alls eller inte? Om den inte rör sig alls kan du ju kolla startreläet också t.ex. =)

Kollade upp allt med dödarknappen men hittade felet på maskinen till slut :) de va vält sensorn som kastat in hand duken :/

Nyheter
Provkörningsvecka, KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Bike är på plats på sommarv...

Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort