LC4 ihopmontering hur vet man att allt är rätt?

the_dreamer

Beroende
Gick med
8 Nov 2009
Hoj
2006 KTM 625smc
Tjena
Har monterat ihop min 625a efter att jag skulle byta cylinderfotspackning och upptäckte att cylinder + kolven inte såg så vackra ut. Ny hornad cylinder och en ny kolv. Är monterade + nya packningar osv.

När jag monterade låste jag veven i ÖD och monterade ihop allt efter markeringarna. Men helt 100 kan man ju aldrig vara kan man kolla på något sätt att allt står rätt till.

Lite osäker pga jag fick justera ventilerna "spec" på avgasidan rätt rejält för att dom skulle vara "lösa" i ÖD.

/dreamer

...umm, rätt öd är precis när insugsventilerna stängt (om inte senildemensen slagit till igen, det är i tändtakten man vill vara, när insugsblandningen komprimeras), fortsätt framåt tills kolven är längst upp (buntband genom stifthålet).

...umm, rätt öd är precis när insugsventilerna stängt (om inte senildemensen slagit till igen, det är i tändtakten man vill vara, när insugsblandningen komprimeras), fortsätt framåt tills kolven är längst upp (buntband genom stifthålet).

Okej så det är bara att göra om göra rätt då alltså :)

Tackar :Bugar

sen hoppas jag att du monterade kamaxel/kamdrev med deras markeringar rätt :) Ventilspelet kommer att skilja sig lite grann sen innan eftersom du får in nya packningar/packnings-limmet i ventillocket. Lär inte vara exakt samma åtrdragningsmoment på alla skruvar sen innan heller :P

Gjorde samma sak som du för första gången några veckor sedan och allt har funkat fin fint 100mil nu :)

När man skruvar ihop motorn och monterar tillbaka kammen finns bara ett "ÖD".Antingen är kolven i topp eller så är den inte det...

Den ska väl vara i det ÖD där den tänder bränslet och inte trycker ut avgaserna?

Är det wastespark på motorn ska det väl inte ha nån betydelse?

RFS vet jag inget om, men wastesparktändning skickar gnista varje varv fastän motorn bara tänder varannat

När man skruvar ihop motorn och monterar tillbaka kammen finns bara ett "ÖD".Antingen är kolven i topp eller så är den inte det...

Sant, men man har två olika ÖD när väl kam/vev är sammanlänkade. :) Ett för att komprimera innan förbränning, och ett för att skjuta ut de förbrända avgaserna. :)

Men skall man bara montera dit kammen så spelar det föga roll, motorn tänder i varje öd, så det synkar inte på något sätt.

Sant, men man har två olika ÖD när väl kam/vev är sammanlänkade. :) Ett för att komprimera innan förbränning, och ett för att skjuta ut de förbrända avgaserna. :)
Precis,men eftersom det stod i första inlägget att veven var låst när motorn skruvades ihop så förutsatte jag att ventilerna justerades på samma gång.Men om ts vevat runt motorn och tappat bort sig innan ventiljusteringen,alt satt kamaxeln fel från början så är det såklart en annan femma.

enkelt, såhär. Vänstra punkten i kamdrevet kan vara lite svår att se med kamkedjan på så man får titta lite "underifrån"

alltså såhär:
CamGear1_.jpg

ja det undrar jag också. Man ser väldigt tydligt om det blir fel. Bra med dum-bom-säkra markeringar för en gångs skull :)

Vart ska kolven stå i för läge? Jag e lite rädd att jag ställt den fel..

Nyheter
Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”