Lamellbyte fråga cbr 954 .. återmontering !!

Jotnt

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2009
Hoj
DR 650-99
Efter några tim i oljebad så skulle jag slänga dit nya lameller och stål skivor ...
Men stötte på en fråga .. enligt instruktions boken så ska det finnas 2 gröna lameller
den med störst inner diameter hamnar ju längst in men sen vill dom ha en grön längst ut ?
men tycker man hittar ingen färg eller märkning på dom andra (lika)

Så min fråga är är det något skillnard på dom eller kan man ta vilken som och lägga längst ut ?

cbr 954 -03

Friktionsmaterialet är grönaktigt och ska vara skonsammare mot alu=tryckplattan och lamellcentrum. Barnett lameller?

Nä det blev EBC...

Men svårt att avgöra matrialet på dom,Även orginalen är svåra att lista ut om det inte vore för den gröna färgen på på kanten på den

Skärpning!!
Klart dom måste ligga i rätt ordning. Den först tillverkade Lamellen först, och sedan var tredje! Det vet väl alla!

Last edited:
Nu är ju frågan om det är annat matrial på den sista lamellen .. inte i vilken ordning dom ska i (full koll på det)
utan på det här kitet från ebc så saknars det färg markering eller liknande på den som ska vara ytters i fiber ?

Får väl torka av dom i morgon och se igen om man kan se känna någon skillnard på dom ..

ja inga markeringar eller andra färger hittade och inga skillnarder på material man känner med fingrana ....

enligt instruktionsboken är det viktigt att ha en grön markerad lamell ytterst och 1 längst in ( störst hål löper ju över judder grejerna) ... Så den längs ut (den sista lamell man installera) måste den vara olik dom andra ? eller är den bara lite grön målad för att man inte ska missa att man lägger den i dom grunda spåren i kopplings korgen ?
dom andra ligger ju i dom långa spåren ..

någon som har några bra svar eller tips gärna asp då man behöver ihop hojen asp .....

Läser du instruktionerna du fick emd paketet lameller eller läser du manualen till hojen? Kan ju vara så att med orginallameller är det en i annat material längst ut men på EBC-kit'et är alla samma. Jag hade bara smackat ihop skiten, i absolut värsta värsta fall får du ytterst lite ökat slitage på kopplingskorg men vafan ;)

ingen manual med till kitet från ebc ....

Det jag läser nu är bara en manual från calalster eller vad det var .... alla fall en pdf med alla moment och spränskisser på det mesta på hojen .... och det är ju bara orginal grejer dom hänvisar till tror jag.

Börja ju få lite panik nu tanken/viljan är ju ihop med grejerna och stå på tysk mark innan nästa söndag i alla fall ( färjerna börja bli fulla vissa dagar redan vi tänkt boka !!

Och våga inte boka någon plats innan man vet att allt fungera

Så man vill ju bara veta om det är orginal annat matrial i den sista lamellerna man stoppa in ..
eller om det gröna bara är för att man inte ska missa vilken skåra man lägger in sista lamellern i korgen ..

ja inga markeringar eller andra färger hittade och inga skillnarder på material man känner med fingrana ....

enligt instruktionsboken är det viktigt att ha en grön markerad lamell ytterst och 1 längst in ( störst hål löper ju över judder grejerna) ... Så den längs ut (den sista lamell man installera) måste den vara olik dom andra ? eller är den bara lite grön målad för att man inte ska missa att man lägger den i dom grunda spåren i kopplings korgen ?
dom andra ligger ju i dom långa spåren ..

någon som har några bra svar eller tips gärna asp då man behöver ihop hojen asp .....

Kanske har du redan testat med magnet? (Alu "attraheras" inte av magnet) Om du håller lamellerna med typ en spik och slår lätt på lameller med större bult så ger alu och stål olika klang. (vill minnas att alu låter dovare)
Hoppas att det kan vara till nytta. :)

Ja nu har internet och alla forum undersökts i 2 dygn på info .. Men nu är grejerna ihop bra eller dåligt återstå att se i morgon under provkörningen ...Men kommer även om det fungera riva ner i vinter i alla fall inför årets 5 olje byte
och se så allt se ok ut..

Nyheter
Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Provkörningsvecka, KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Bike är på plats på sommarv...

Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort