Laga laptop?

Drysen

Sporthoj® Gold™ account holder
Gick med
4 Dec 2006
Hoj
FoxP2
Blev lite arg igår och slog näven i laptopen :gnissla :angermanagment och stängde av den och gick ut istället. Sen när jag kom in igen och skulle starta den ville den inte riktigt fungera... och laptopen hade blivit sne med typ och underdelen hade lossnat lite i framkanten, men det tryckte jag tillbaka :gnissla

I alla fall... den startar normalt och man kommer in till skrivbordet. Men sen hakar den upp sig och sen blir det svart skärm. Har nästan en känsla att det kan bero på mig :gnissla Startade om den ett par gånger och en gång kunde jag komma till felsäkert läge, men då jag har tummen mitt i handen när det gäller datorer hjälpte ju det föga...

Vad tror ni? Går detta att laga? Och vad skulle det kosta? Känner inte för att lägga 5k på reparation... sen är jag ändå sugen på en ny med, då detta var en HP och den hade ju ständiga kylproblem... Men då skulle jag ändå vilja ha det som jag hade på hårdisken på den andra datorn, går det att lägga över på nåt konstigt komplicerat sätt? :gnissla

Vist går det att laga (om du nu inte slog sönder något).
En kompis till mig fick oxå ett raseriutbrott på sin dator och drämd näven i tangentbordet på sin laptop. Jag fick den och tog ner den i delar, rätade ut tangenterna och sedan funkade den igen. Har du inte tummen mitt i näven och vågar lite så ska det nog gå. Leta reda på en "sprängskiss" till datorn så fixar du det nog.

Lycka till.

Vist går det att laga (om du nu inte slog sönder något).
En kompis till mig fick oxå ett raseriutbrott på sin dator och drämd näven i tangentbordet på sin laptop. Jag fick den och tog ner den i delar, rätade ut tangenterna och sedan funkade den igen. Har du inte tummen mitt i näven och vågar lite så ska det nog gå. Leta reda på en "sprängskiss" till datorn så fixar du det nog.

Lycka till.

Tjae... Skruva och så gör man ju med jämna mellanrum... men vet inte ifall jag vågar skruva på datorn. Var kan jag finna en "sprängskiss" till datorn? Det är en HP Pavilion DV 5000.

Antingen kanske något sånt här eller ett hårddiskkabinett för 2.5" kan fungera om du vill flytta dina grejer till en annan dator? :va

Tjae... Skruva och så gör man ju med jämna mellanrum... men vet inte ifall jag vågar skruva på datorn. Var kan jag finna en "sprängskiss" till datorn? Det är en HP Pavilion DV 5000.
http://h10032.www1.hp.com/ctg/Manual/c00700959.pdf här hittar du all infon. För att få bort tangentbordet så börja läsa på sidan 108.

Vill du inte ha "möget" så kan du få skicka det till mig ;) .

ps. det fanns hur många versioner som helst av dv 5000
Lycka till igen.

http://h10032.www1.hp.com/ctg/Manual/c00700959.pdf här hittar du all infon. För att få bort tangentbordet så börja läsa på sidan 108.

Vill du inte ha "möget" så kan du få skicka det till mig ;) .

ps. det fanns hur många versioner som helst av dv 5000
Lycka till igen.

Tackar så mycket. Men datorn har nästan mysteriskt lagat sig :va Jag började skruva ur lite skuvar på måfå och försöka få bort lite plast, kom en bit. Sen vågade jag inte skruva mer. Så skruvade ihop allting igen. Sen efter ett par misslykade startförsök då skärmen blivit svart igen startade jag i felsäkertläge och stängde av ordentligt.

Sen startde jag igen, seg som sirap var datorn, rensade undan en installation som brukar autostarta. Sen startade jag om, sen flöt det på, nu gör jag en virusundersökning bara för att. Får se ifall det funkar eller inte :va

Kan vara så att det är ett mjukvaruproblem du har, dvs du slog bara så att hdd'n hoppade till lite och skrev något fel. I övrigt behöver inget ha gått sönder. Det är liksom inte så många saker som kan gå sönder så att du kan lyckas starta i felsäkert läge men inte i normalt läge när man slår näven i datorn. Ska vara hdd'n då eller alternativt att du på något vänster lyckas skada ett minne som felar när det skrivs data till just den skadade sektionen.

Kan vara så att det är ett mjukvaruproblem du har, dvs du slog bara så att hdd'n hoppade till lite och skrev något fel. I övrigt behöver inget ha gått sönder. Det är liksom inte så många saker som kan gå sönder så att du kan lyckas starta i felsäkert läge men inte i normalt läge när man slår näven i datorn. Ska vara hdd'n då eller alternativt att du på något vänster lyckas skada ett minne som felar när det skrivs data till just den skadade sektionen.

Kan nog vara nåt sånt, om jag går från datorn och den går in i "väntläge" så går det inte in i väntläge ordentligt utan stänger bara ner skärmen och sen får jag inte igång skärmen igen upptäckte jag igår. Men annars funkar den fortfarande.

Back