Löst! Husqvarna (TE610SM) SM610E misständer vid 4000 varv

Jan Isaksson

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph T595 -97, Husqvarna TE610SM, Honda CM400T -81
EDIT: Fel modellbeteckning. Därmed blir det knas om tävlingshoj eller inte. Serviceintervallen är 500 alt 1000 mil. Provkörde en sm610e -99 igår. Det var en väldigt trevlig hoj men tyvärr misstände den vid 4000 varv. Den var också lite svårstartad och säljaren sa att en får knacka på flottörhuset när det är kallt om den inte startar. Han har två olika avgassystem till den och jag funderar på om det kan bero på att det satt originalsystem på nu och den är bestyckad för det andra att den misständer vid 4000. Det är konstigt att det är vid ett speciellt varvtal, tycket jag.
 
Last edited:

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Det är en tävlings maskin med 22 år på nacken, du vet aldrig när den behagar detonera i mindre molekyler, service intervaller är mycket korta, Har du råd att renovera den? Det kan tillomed var svårt att få tag på delar till den gammle. Personligen hade jag aldrig köpt den.
 

Jan Isaksson

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph T595 -97, Husqvarna TE610SM, Honda CM400T -81
Jag kanske har missuppfattat det men jag tror inte det är en tävlingsmaskin. Jag får kolla det extra men vill iallafall höra här om någon har en idé om vad felet kan vara.
 

Jan Isaksson

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph T595 -97, Husqvarna TE610SM, Honda CM400T -81
Är det ingen som har nåt att säga? Nu när jag redigerat modellen borde det väl vara lite andra förutsättningar...
 

Boofer

Sporthojsnörd
Gick med
12 Sep 2016
Ort
Umeå
Hoj
S1000R-15
Jag har ägt en Te 610-96:a, jag tror att ditt objekt är en likadan motor med elstart. Den rymmer 1,6 liter olja och varvar typ 8000 och ger 50 hästar på hjulet. Jag bytte olja efter 10 körda timmar. Den hade också ett dåligt tändsystem som gjorde den svårstartad, tills den en dag mitt ute i skogen inte vill gå nått mer. Efter byte till ett SEM tändsystem gick den som en dröm, körde bla. ggn med den. Men det är utan tvekan en 22 år gammal race motor så jag skulle inte köpt den om jag var du.
 

Jan Isaksson

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph T595 -97, Husqvarna TE610SM, Honda CM400T -81
Nå, då är den min! Samma ägare sedan 2003, inget raceåka och alla papper kvar. Både motard- och crosshjul plus effektsystem och lite av varje, typ pakethållare mm följde med. Jag har ondare i arslet än jag nånsin haft av hojåka men har skojigt!
Nu undrar jag om jag kan få svar på det jag frågade om i första inlägget: den går dåligt vid 4000 eller mellan 4000 och 5000 varv, det är lite olika och flyttar sig lite, men det går alltid fint under 4000 och över 5000. Jag har plockat isär förgasaren och gjort rent den (vilket inte behövdes) och plockat i ett original tomgångsmunstycke eller vad det nu heter. Idle speed jet på engelska. Förra ägaren hade satt dit ett 55 och fabriksbestyckningen är 50.
Allt är nu rent, flottörarmarna står rätt och det är fabriksbestyckning så förgasaren tror jag inte på längre, vad ska jag ge mig på nu?
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
SH har en lite konstig noja över gamla motarder. Se över veven och kolv samt byt ramlager (vilket kostar som en stor service på en rad-4) så gå de fint.
 

Jan Isaksson

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph T595 -97, Husqvarna TE610SM, Honda CM400T -81
Det kan ha varit nåt som glappat, typ tändningslåsets kontakt eller själva låset. Nån har försökt att sno hojen och kapat låset så nu startar jag med skruvmejsel och hojen går bra. Udda.
Den går lite surt strax under 4000 men det ska jag åtgärda med ny nål och nytt huvudmunstycke.
 

Jan Isaksson

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph T595 -97, Husqvarna TE610SM, Honda CM400T -81
Topphoj! Den är helt enkelt skitkul att köra :) Är det någon som vet vad tanken är gjord av för plast?
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top