Låna original bromshandtag till S1000RR / verkstadsgnabb?

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Som en liten spegling kring hur man ser på Kinagrepp i vårt grannland


Från 05.15

Absolut körförbud på platsen, bromshandtaget i beslag, avbruten resa och skamkärra hem, ca € 200 i böter, prick i körkortsregistret men framförallt: ny registreringsbesiktning som lätt kan kosta det tredubbla mot böterna eftersom en "Gutachter" = speciellt utbildad och certifierad besiktningsman måste till för att få hojen tillbaka i registret.

Nej, detta är faktiskt inte riktigt off topic.

Det är hårt, men det är precis samma regler som gäller i Sverige också - men som ännu inte effektuerats.
Men nu hör jag att man från 2025 skall börja jobba enligt EU-lag även i Sverige för att tvinga bort oönskade fordon från vägarna. Jag försöker få fram vad som ligger bakom ryktet, eller möjligen ankan.

Till dess gäller - som alltid:

× Släng inga originaldelar från hoj
x Behåll all dokumentation kring grejerna du köper.
x Avstå hojar där originaldelar inte medföljer - eller pruta järnet.

Winter is comming.
Måste reagera igen. F-n vad det måste ha brunnit i huvudet på deras regering och även underhuvudena som jobbar åt dem.

Och det är inte "hårt" det de håller på med, det är psyksjukt.

Vad %#+!÷ska de uppnå med detta?
Skulle det vara något enormt samhällsproblem med att enstaka bikers är något högljudda och eller kinagrepp om hojen fungerar bra?? Det är väl något för kontrollbesiktningen i så fall!

Ska inte sätta min fot i Tyskland.
För det är väl där det var?
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Måste reagera igen. F-n vad det måste ha brunnit i huvudet på deras regering och även underhuvudena som jobbar åt dem.

Och det är inte "hårt" det de håller på med, det är psyksjukt.

Vad %#+!÷ska de uppnå med detta?
Skulle det vara något enormt samhällsproblem med att enstaka bikers är något högljudda och eller kinagrepp om hojen fungerar bra?? Det är väl något för kontrollbesiktningen i så fall!

Ska inte sätta min fot i Tyskland.
För det är väl där det var?
Skitland.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Måste reagera igen. F-n vad det måste ha brunnit i huvudet på deras regering och även underhuvudena som jobbar åt dem.

Och det är inte "hårt" det de håller på med, det är psyksjukt.

Vad %#+!÷ska de uppnå med detta?
Skulle det vara något enormt samhällsproblem med att enstaka bikers är något högljudda och eller kinagrepp om hojen fungerar bra?? Det är väl något för kontrollbesiktningen i så fall!

Ska inte sätta min fot i Tyskland.
För det är väl där det var?
Du pratar om ett land som faktiskt har ett fungerande trafiksäkerhetsarbete. Där man får köra 100 på vanlig tvåfilig landsväg. Där fortfarande fri fart råder på vissa sträckor vissa tider. Där polisen kollar så att du har däck, bromsar och avgassystem som uppfyller kraven. Samt övrig säkerhetsrelaterade utrustning, tex bromshandtag.

Där vajerräcken är streng verboten.

Sedan är det upp till dig.

Man kan tycka att de är hårda men de gör faktiskt helt rätt.
 

HardstyleBeatz

De draaaaar
Gick med
26 May 2013
Ort
Dalarna
Hoj
2022 Yamaha MT-07 A2, 2018 Yamaha MT-07, 2015 Kawa Z1000SX
Du pratar om ett land som faktiskt har ett fungerande trafiksäkerhetsarbete. Där man får köra 100 på vanlig tvåfilig landsväg. Där fortfarande fri fart råder på vissa sträckor vissa tider. Där polisen kollar så att du har däck, bromsar och avgassystem som uppfyller kraven. Samt övrig säkerhetsrelaterade utrustning, tex bromshandtag.

Där vajerräcken är streng verboten.

Sedan är det upp till dig.

Man kan tycka att de är hårda men de gör faktiskt helt rätt.
Hur gör man då för att få ett inställbart broms eller kopplingsgrepp då vissa nyare hojar saknar det? Längre handskar? Gummisnoddar runt handtagen? Tänker att det inte alltid bara är ”tuning” och sportigt utan helt enkelt en så lätt sak som att man vill kunna ställa in reglagen så att man når och kan köra säkert🤔
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Hur gör man då för att få ett inställbart broms eller kopplingsgrepp då vissa nyare hojar saknar det? Längre handskar? Gummisnoddar runt handtagen? Tänker att det inte alltid bara är ”tuning” och sportigt utan helt enkelt en så lätt sak som att man vill kunna ställa in reglagen så att man når och kan köra säkert🤔
Då finns det godkända grejor att sätta dit. :tummenupp
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Fast då ändrar du ju EU-godkännandet och måste reg-besikta. Då lär man väl ha med bevis på den registreringsbesiktningen när man reser i Tyskland.
Nädå, är grejorna godkända räcker det ju med att ha med intyget på att de är godkända. Som med seriösa tillbehörsavgassystem som Akrapovic osv. Eller däck, för den delen.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Nädå, är grejorna godkända räcker det ju med att ha med intyget på att de är godkända. Som med seriösa tillbehörsavgassystem som Akrapovic osv. Eller däck, för den delen.
Leta i dina dokumentpärmar efter ABE eller gå till tillverkarens hemsida och sök.
Om prylen är godkänd ska du kunna hitta dokumentet där.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nädå, är grejorna godkända räcker det ju med att ha med intyget på att de är godkända. Som med seriösa tillbehörsavgassystem som Akrapovic osv. Eller däck, för den delen.

Nu är vi väl ganska OT, nån som vet om man kan få ändringar av påmonterade utbytta delar och tillbehör inskrivna vid en vanlig besiktning eller krävs det en regbesiktning för att få ändringarna inskrivna?
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Måste reagera igen. F-n vad det måste ha brunnit i huvudet på deras regering och även underhuvudena som jobbar åt dem.

Och det är inte "hårt" det de håller på med, det är psyksjukt.

Vad %#+!÷ska de uppnå med detta?
Skulle det vara något enormt samhällsproblem med att enstaka bikers är något högljudda och eller kinagrepp om hojen fungerar bra?? Det är väl något för kontrollbesiktningen i så fall!

Ska inte sätta min fot i Tyskland.
För det är väl där det var?
Interessant ist allerdings, dass die Polizei den Überblick behalten kann!
Alltså - intressant att polisen kan ha vetskap om vad som är original eller inte.
Många hojar levereras ju i flera olika utföranden, med olika typer a påmonterad utrustning och typer av däck samt avgassystem, Teneren är ju bland annat ett sådant exempel.
Och mig veterligen är det bara däckdimensionen som är inskriven i registreringsbeviset.
Men en gissning är väl att dom klankar ner på någonting som någon av poliserna uppenbart har koll på, eller om det är alldeles övertydligt att det inte är original.
Ett jävla otyg i alla fall, och inte kul att behöva stå och resonera med en tjänsteman i ett annat land, och försöka att övertyga denne om att man har rätt (självupplevt). :3freak
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Nu är vi väl ganska OT, nån som vet om man kan få ändringar av påmonterade utbytta delar och tillbehör inskrivna vid en vanlig besiktning eller krävs det en regbesiktning för att få ändringarna inskrivna?
De måste väl först godkännas av tillverkaren för att kunna registreringsbesiktas med dem?
Därför är kvalitetstillbehör dyrare än kinaprylar…
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Har väldigt svårt att tänka mig polisen hänger upp sig på vilket däck fabrikat man har monterat så länge det är rätt typ av däck och dom är friska.
Däremot om man har ett slipon från ebay och neonfärgade bromshandtag från temu så förstår jag
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Interessant ist allerdings, dass die Polizei den Überblick behalten kann!
Alltså - intressant att polisen kan ha vetskap om vad som är original eller inte.
Många hojar levereras ju i flera olika utföranden, med olika typer a påmonterad utrustning och typer av däck samt avgassystem, Teneren är ju bland annat ett sådant exempel.
Och mig veterligen är det bara däckdimensionen som är inskriven i registreringsbeviset.
Men en gissning är väl att dom klankar ner på någonting som någon av poliserna uppenbart har koll på, eller om det är alldeles övertydligt att det inte är original.
Ett jävla otyg i alla fall, och inte kul att behöva stå och resonera med en tjänsteman i ett annat land, och försöka att övertyga denne om att man har rätt (självupplevt). :3freak
Jag ballade ur mest när jag såg snubben blev strandad och tvingad att lasta hojen på släp som om motorn skurit. (Man vet ju hur det är)
Och det slutar inte där alltså utan han blir tvingad till registreringsbesiktning.

Att bötfälla och skälla ut räcker tycker jag.
Speciellt så länge han inte har orsakat något. Nej, det är att jävlas med hederligt folk och skapar förakt.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Har väldigt svårt att tänka mig polisen hänger upp sig på vilket däck fabrikat man har monterat så länge det är rätt typ av däck och dom är friska.
Däremot om man har ett slipon från ebay och neonfärgade bromshandtag från temu så förstår jag
Rätt typ, fram- och bakdäck skall vara avsedda att monteras tillsammans och godkända för hojen.
 
Nyheter
Ducati DesertX Discovery

Ducati har presenterat Dese...

Ducati Panigale V2 Superquadro Final Edition

Ducati har presenterat Pani...

CFMoto har presenterat 657 SR-R

Kinesiska tillverkaren CFMo...

2025 års MX-modeller från Yamaha

För säsongen 2025 har Yamah...

Bike söker en motorjournalist

Vi söker dig som är genuint...

Bike Babes Sweden nu 7 000 medlemmar

Fotograf: Lotta Kronåker ...

BMW R 1300 GS Adventure

BMW Motorrad har presentera...

ExploreBike: Workshop hos Öhlins

Kent Öhlin började 1976 att...

Vinnarhojen utlämnad!

Under Älvsjö-mässan i janua...

Video: RSD Indian Scout

Indian Motorcycle har prese...

Top