Låg driftstemperatur honda vfr750f-86?

stimpen

Ny medlem
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
mc
Har nyligen införskaffat en honda vfr750f -86.

Men är osäker på om motortemperaturen är för låg.
Där är ett fält som skall vara normal driftstemperatur. När jag kör så kommer temperaturen bara precis upp så nålen går in i botten av fältet.
Javisst den kommer ju in i normalfältet men fältet är rätt stort och det hade känts mer rätt om den hade kommit upp i mitten av fältet.
Tycker även det tar lite längre tid innan den blir varm med än vad jag tycker är rätt.

Är termostaten kass? Ni andra med samma modell vart ligger er temperatur vid normal körning? Bara det min förr förra mc en yamaha yzf? 600 eller ngt hade låg driftstemp men det var normalt för tempgivaren var konstigt placerad eller ngt. Är det samma på denna?

Last edited:
Hur har du kört med den? Stått i bilköer där den har möjligheten att stiga? Jag var också orolig över detta när jag skaffade min honda, tyckte att det var skumt att den alltid var så låg, men då hade jag bara kört sköna landsvägs turer. Enligt någon här på Sh så var det typiskt för Hondor att den låg så lågt. När jag spenderat några turer i Stockholmstrafiken så stiger den, nästan så att det är läskigt högt.

Graderingsfri mätare skulle jag ta med en nypa salt. Tvinga den varm, genom att gå på tomgång, eller kör väldigt sakta en stund, tills fläkten startar. Läs då av mätare, så har du en lite bättre referens om vart på skalan du är egentligen.

Mats

Graderingsfri mätare skulle jag ta med en nypa salt. Tvinga den varm, genom att gå på tomgång, eller kör väldigt sakta en stund, tills fläkten startar. Läs då av mätare, så har du en lite bättre referens om vart på skalan du är egentligen.

Mats

En viffer kan stå på tomgång tills tanken är tom utan att du ens uppnår arbetstempuratur.
Enda sättet att få upp tempen på de maskinerna är att gazza satan :D

Ja det är normalt. Hmm ska nog inte lova 100% men 99;)

Nyheter
Provkörningsvecka, KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Bike är på plats på sommarv...

Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort