Lättare (förhoppningsvis) renovering av en Kawa KV75

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Söderöver
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125YPVS -85, Kawasaki KV75 -78
En typisk sådan där bra att ha pryl. Man vet aldrig när man kommer att tänka
"här skulle passa med en stöddig motor på 25-30 liter"
Vilken tur att jag helgarderat mig för ett sådant scenario :gnissla
stjärnan.jpg

Min Shvetsov ASh 62, 9-cylindrig stjärna på nästan 30 liter och ca 1000 hästar :tummenupp :yoparty

Min är tyvärr inte startklar, men här kan du se en in action:
:banana :yoparty
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Söderöver
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125YPVS -85, Kawasaki KV75 -78
Vad är det som han vevar innan start?
Inertia startern, startmotorn. Veven driver ett slags svänghjul som du spinner upp i hög fart vilket sedan vrider runt motorn via en koppling. Asballt är vad det är :tummenupp
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Söderöver
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125YPVS -85, Kawasaki KV75 -78
För att vara säker (nåja, jag hoppas åtminstone) på att det smälta aluminiumet tar sig ut i alla skrymslen och vrår av gjutformen så kommer jag att gjuta under vakuum, och för att göra det behövs två saker: Dels gjutflaskan jag tillverkade igår, och dels en vakuumkammare som flaskan passar i. Kammaren jag använde för att dra ur luft ur gipset funkar alltså inte, utan jag måste bygga en annan variant.

Vis av gårdagens erfarenheter så använde jag mig av tjockare gods den här gången. Gamla hederliga maskiner är svårslagna, om man har plats och doningar att flytta runt dem med vill säga. Min Sajo kallsåg äter sig genom detta centimetertjocka gods på ingen tid alls, och lämnar raka och rena snitt.
20220923_234334.JPG

Sex vinkelkapade bitar som svetsas ihop blir en hexagon:
20220924_004349.JPG

Ett sexkantigt hål som masseras i svarven blir märkligt nog runt:
20220924_023310.JPG

Snyggade till det sista med vinkelslipen och kände mig hyfsat nöjd med resultatet:
20220924_024618.JPG

Gamla gasoltuber är bra till mycket, kan bli både smältugnar och vakuumkammare :banana
20220924_024652.JPG

Plattan ska svetsas fast i den halva gasolflaskan, sen ska jag svetsa dit en rörstump som jag kan ha ett luftfilter i och slutligen ska jag på rörstumpen svetsa fast en nippel för att dra ur luften i kammaren genom. När det väl är dags för gjutning kommer den perforerade gjutflaskan innehållandes gipsformen placeras i hålet med en silikonpackning mellan tätytorna, därefter kommer jag dra vakuum i kammaren och hälla den smälta metallen i formen. Gipset är inte helt tätt, det är såpass poröst att det går att suga lite luft igenom det vilket skapar ett undertryck i formen som förhoppningsvis drar ut den smälta metallen i de yttersta hörnen av formen så att jag får en god utfyllnad och en bra avgjutning :tummenupp

Det är ju tur att trådtiteln avslöjar vad det här projektet handlar om egentligen, inte helt glasklart sett till innehållet... :gnissla Jag lovar att det kommer mer om lillhojen också, jag har inte glömt den :hihi Planeringsmässigt är det toppgjutning och tanktätning som står på schemat, har beställt lod för att löda igen rosthålen men med min vanliga tur så var såklart de också restade och kunde inte skickas förrän nästa vecka :huvet Så i väntans tider får jag roa mig med annat, vakuumgjutningsutrustningstillverkning till exempel :)
 
Last edited:

gundj

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
En av få saker som fortfarande imponerar på mig är personer med sådan driv och förmåga så att sånt här händer OCH visas här.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Söderöver
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125YPVS -85, Kawasaki KV75 -78
En av få saker som fortfarande imponerar på mig är personer med sådan driv och förmåga så att sånt här händer OCH visas här.
Jag tackar och bockar för berömmet :Bugar Lite tråkigt är det... Forumet brukade ju krylla av betydligt mer drivna och begåvade individer än jag, Elffors, _Johansson_ med flera... Deras byggen/trådar var verkligen något utöver det vanliga. Det brukade finnas massor av aktiva byggtrådar med helt sjukt coola byggen, det är synd att så många av byggarna inte är aktiva längre... Det är tur att Jörgen Karlsson är kvar iallafall, även om han kör mer än bygger sedan hans hoj blev "klar".
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Är imponerad, verkligen kul att följa denna "lättare renovering" blir den tyngre renoveringen en egengjuten "big bore" cylinder för strokad vev?

Är i alla fall kul att följa såna här grejer då jag anser detta vara bygge på riktigt, tycker nog att gjuta egen topp kan anses som i alla fall lite utöver det vanliga.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Söderöver
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125YPVS -85, Kawasaki KV75 -78
Är imponerad, verkligen kul att följa denna "lättare renovering" blir den tyngre renoveringen en egengjuten "big bore" cylinder för strokad vev?

Är i alla fall kul att följa såna här grejer då jag anser detta vara bygge på riktigt, tycker nog att gjuta egen topp kan anses som i alla fall lite utöver det vanliga.
Ingen aning om det skulle gå, en topp kan man ju göra en solid klump och sen efterbehandla i svarv/fräs men en cylinder behöver ju ha lite kanaler och grejer invändigt som gör det svårare... På ett sätt hade det varit lite kul att testa, men jag tror inte att lillhojens koppling och växllåda håller för det om jag nu skulle lyckas :hihi Tror jag får hålla mig för den här gången, men kanske på ett annat projekt! ;)

Tackar :tummenupp
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Söderöver
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125YPVS -85, Kawasaki KV75 -78
Pysslar vidare med vakuumkammaren. Det tar sig, som pyromanen sa! :banana

Nästa problem att tackla var själva ventilpaketet för utsug och återfyllnad av luft. Behövs två ventiler, en till varje uppgift, och så ville jag ha någon slags luftfilter mellan kammaren och ventilerna för att tillse att jag inte suger in något olämpligt som gips eller så i min dyra vakuumpump. Efter lite funderade och knatande av och ann i min verkstad rotandes i lådor efter något som kunde ge lite idéer om hur problemet bäst skulle lösas så snubblade jag över toppdelen ifrån gasolflaskan, specifikt biten med gängor som skyddskupolen skruvas fast i :fattartil

Upp med skiten i svarven:

20220924_181140.JPG

Därefter svarva till ett lagom spår som luftfiltret passar i. Filtret tror jag jag skulle ha till en moped någon gång för länge sen men det blev inte av, så det får tjänstgöra här istället.
20220924_181227.JPG

Svetsa fast gängorna på sidan av gasoltuben:
20220924_182030.JPG

Nu kan jag skruva på och av filterhållaren vid behov :tummenupp
20220924_184042.JPG

Och på tal om filterhållare, dags att anpassa skyddskupan för detta ändamål! Jag kapade av den nedre delen med gängorna och svetsade på ett lock i lagom höjd för att filter plus o-ring/packning ska få plats mellan locket och gängbiten på tuben. Filtret har en platt yttre kant på ena sidan och en rundad på andra, därav valde jag att kombinera och ha en oring på den platta sidan och en packning på den rundade:
20220924_205825.JPG

Därefter svetsade jag på ett rör, och på röret svetsade jag fast två stycken tryckluftsnipplar med 3/4" gänga. Jag hade egentligen köpt en T-koppling som jag tänkt ha till detta, men den visade sig vara gjord av mässing och blev därmed lite svår att svetsa fast i locket så jag fick improvisera.
20220924_210014.JPG

Sen var det dags att svetsa på själva tätytan, hexagonen med hålet som jag tillverkade igår, på toppen:
20220924_212710.JPG20220924_212716.JPG

Sen drog fast kranarna med hjälp av gängtejp och en extra o-ring för säkerhets skull. Till min glädje lyckades jag få allting tätt på första försöket, åtminstone så tätt att man kunde suga ett lätt vakuum med munnen :banana
20220924_214254.JPG

Nu är kammaren så gott som färdig, jag ska tillverka en packning av värmetålig silikon som ska ligga mellan kammaren och gjutflaskan, och sen ska jag kladda på lite rostskyddsfärg också. men på det hela taget är den mer eller mindre klar :tummenupp
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Söderöver
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125YPVS -85, Kawasaki KV75 -78
Jag är lite orolig för mitt gips, det är fortfarande blött och mjukt :va :( Trodde det skulle härda på någon dag och att de extra fyra dygnen var för att det skulle torka ur riktigt ordentligt, att det inte härdat nu ett par dagar senare känns inte helt bra... Jag ska testa att låta den gå i ugnen på strax under 100 grader tills imorgon så får vi se om det gör någon skillnad.
20220925_225637.JPG
 
Nyheter
Vincent på väg tillbaka?

En vecka före julafton 1955...

Nya crossglasögon från Raven!

Raven Halcon Under vårt ...

Extremt grusbus på Sicilien!

Dimma och regn, stör inte n...

Bike på offroadtest på Sicilien!

Marknadens främsta offroadh...

Ny version av Pirelli Diablo Supercorsa på gång

Pirelli har meddelat att fö...

Husqvarna Heritage – En våt dröm för entusiaster!

Husqvarna har nyligen prese...

VIDEO: Grusbus i Sörmland!

Aprilia Tuareg 660 ger foto...

Ny KTM 890 Adventure R till 2023!

En av världens bästa offroa...

Ny äventyrshoj från Zero

Zero Motorcycles introducer...

Tillspetsad – Ducati Monster SP!

Till nästa säsong presenter...

Top