Toppgjutning, mördarbakterier och hojrenoveringen som gudarna glömde.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Haha, sjukt frän ju! :yoparty :banana :rofl Nu blir jag ju mer och mer sugen på att göra någon helt vild kaross till lillknarren :hihi Den där ser rätt snabb ut, undrar om den är så potent som den ser ut :yoparty

Edit: Dax verkar populära att bygga om... Alltså... Gudars skymning... :skrämd Bosozoku Dax.jpg
Såklart att någon byggt en Bosozokuvariant av en dax, varför inte liksom :rofl :skrattaåt
 
Last edited:

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Jag är tråkig kanske men vad sägs om en riktigt bra originalrenovering? Kan du inte spöka ut ngt Kinesiskt istället?
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jag är tråkig kanske men vad sägs om en riktigt bra originalrenovering? Kan du inte spöka ut ngt Kinesiskt istället?
Har funderat på det också, men lite såhär tänker jag: Det finns redan entusiaster som vårdar dessa hojar till näranog fabriksskick, har sett ett antal lågmilade originalhojar med perfekt historik och en ägare sedan ny i ett par modellspecifika grupper jag är med i på facebook så det råder ingen direkt brist på fina exemplar. Det känns som att min hoj aldrig kommer kunna mäta sig med dessa vad jag än gör, jag har varken kunskapen eller budgeten som skulle krävas för en riktigt grundlig restaurering och som originalrenoveringsobjekt är min hoj nog helt enkelt inte i tillräckligt bra skick. Min hoj känns mer lämpad att göra något roligt av, med sin rostiga tank, taskiga lack, omklädda sadel och andra små blämmor så tänker jag att den är ett utmärkt utgångsobjekt att småcustomisera och leka med. Inte sätta kapen i den eller modifiera bortom återställningsbart skick såklart, alla originaldelar kommer sparas vilken riktning jag än tar projektet så den kommer alltid gå att återställa till original ifall jag någon gång bestämmer mig för att renovera den. Men just nu känns det mer lockande att göra något kul av den, det verkar inte som att det är särskilt många som byggt om en KV75 utan de flesta verkar vara i varierande grad av förfallet original. Så vad jag än gör så har jag chansen att göra något verkligt unikt :)

Hade jag haft ett väldigt fint utgångsobjekt så hade jag absolut renoverat upp den och bevarat den så bra som jag bara kunnat, men när min hoj nu är lite nedgången så känns det helt enkelt inte motiverat. Och som sagt, allt ska sparas och inget ska permanentmodifieras bortom original så även om den blir temporärt utspökad så förstör jag inget utan allt ska gå att återställa :)
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jag får fundera vidare och se vad jag vill göra av det här projektet, om det blir någon kaross eller ej. En sak i taget, nu kör vi igång expansionskammarbygget tycker jag :)

Skar ut alla mina rörsegment på en självhäftande vinyl, så kan jag helt enkelt dra loss dem en och en och klistra fast dem på en plåt för att därefter klippa runt mallen:
20230206_001626.JPG
20230206_001930.JPG

Plåtbitarna rullas därefter koniska i min lilla rundvals:
20230206_002043.JPG20230206_002312.JPG
Ignorera röran i bakgrunden, denna hörnan har jag inte hunnit städa än :hihi

Viss handpåläggning kan behövas, lite bända, bocka och banka för att få till perfekt passform. När det väl är gjort och bitarna passar bra mot varandra så är det dags att svetsa:
20230205_222132.JPG20230205_222144.JPG20230206_000255.JPG
Kanske inte världens snyggaste svetsar precis, men jag är glad så länge jag lyckas åstadkomma täta svetsar och inte bränner alltför stora hål i den tunna rostfria plåten :gnissla Jag är ju trots allt bara en självlärd amatör med en kinasvets, så länge det funkar får det se ut lite hur det vill :) Tig är inte min starka sida direkt... :gnissla Förhoppningsvis ser det lite mindre jävligt ut efter en omgång med en roterande stålborste.

För att inte genomsmälta blobbar och annat bös ska störa flödet alltför mycket så snyggar jag till lite på insidan med en roterande fil allt eftersom segmenten svetsas på plats:
20230206_000247.JPG


Kontroll av passformen mot originalröret:
20230206_002731.JPG

Inte för tight iallafall, helt perfekt :yoparty :banana Det ser kanske lite ut som att jag höftat helt åt helvete fel och att böjen blir alldeles för vid, men det man får tänka på är att mitt rör expanderar så när det vänder och kommer upp igen efter böjen så kommer det vara mer än dubbelt så brett som originalröret. Så för att fortfarande ha frigång mot motorn och resten av hojen så måste böjen bli lite större :)
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Börjar äntligen återhämta mig efter att kidsen smittade mig med någon lustig förskolebacill sist de var här, så jag tog tillfället i akt och fortsatte med avgasröret. Gäller att passa på, nu är de här igen och den ena har kräksjukan så jag går bara och väntar på att insjukna... :zpy

Nå iallafall. Klippte ut resten av plåtarna till återstående rörsegment på headern, rullade dem och svetsade ihop. Inte snyggt, men förhoppningsvis funkis... Förbaskat krångligt att reparera när man råkar bränna igenom, blir lätt stora fula blobbar av allting... :gnissla Men så länge jag får till ett tätt rör som är hyfsat slätt invändigt och som gör vad det ska expansionskammarmässigt så struntar jag lite i hur det ser ut. Funktion före form är min melodi :)

20230219_155623.JPG20230219_180932.JPG
20230219_181542.JPG

Fick städa upp insidan av svetsfogarna med roterande fil allt eftersom, men insidan blev iallafall skapligt slät till sist.
20230219_181512.JPG

Eftersom svetsfogarna ser ut som de gör så tänkte jag att eländet kanske skulle bli lite mindre iögonfallande med en annan ytfinish. Jag tog därför och drog över hela röret med roterande stålborste:

20230219_182146.JPG20230219_182153.JPG

Fortfarande inte snyggt, men tycker iallafall att det blev lite mindre förjävligt. Lite synd att jag inte lyckades få till en sån där vackert oxiderad finish som kan bli ruskigt snyggt på tigsvetsat rostfritt, men det krävs nog att man är bättre på att svetsa om man ska lyckas få det att bli bra :gnissla

Nu till huvudfrågan: Passformen.

20230219_182415.JPG20230219_182446.JPG
20230219_182455.JPG

Hade ju knappt kunnat bli mycket bättre, om jag får säga det själv :banana Skönt att ha den krångliga kröken avklarad, resten av röret borde gå rätt mycket snabbare att tillverka. Det blir ju antagligen bara ungefär lika många segment ytterligare att klippa ut, rulla och svetsa.
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Ett glädjande besked till er som sett fram emot gjutning, försök två kommer inom kort :)

Jag har nyligen köpt hem en ny sorts resin som förhoppningsvis ska vara lättare att bränna ur än det jag tidigare försökt med. Tyvärr visade det sig vara desto svårare att skriva ut med bra resultat... Jag hade väldiga problem med att få utskriften att fästa mot byggplattan, den ville mest lossna och trilla ner i karet med resin. Efter ett tag fick jag den dock att fästa och utskriften såg initialt ut att bli bra:

20230219_062434.JPG20230219_062440.JPG

Denna lilla defekt upptäckte jag tidigt men bestämde mig ändå för att låta utskriften gå, så länge inga större defekter uppstod så tänkte jag att mindre hål bör gå att täta. Tyvärr uppstod större defekter...

20230219_120634.JPG
20230219_120640.JPG

Bara att kasta och försöka på nytt.

Tyvärr gjorde dessa misslyckade försök att jag började få ont om detta nya resin, så jag fick blanda i lite av det gamla för att ha tillräckligt för ett sista försök. Denna gång gick det åtminstone bättre så jag fick till slut en hel topp utan större defekter printad, och förhoppningsvis är det tillräckligt av det nya inblandat för att jag åtminstone ska åtnjuta några av fördelarna med det:20230220_143554.JPG
20230220_142024.JPG
20230220_142007.JPG
20230220_142017.JPG

Jämfört med de misslyckade utskrifterna så är utskriften av blandat resin mörkare i färgen, men man ser ju fortfarande en väldigt tydlig nyansskillnad om man jämför med det gamla materialet så någon skillnad borde det ju vara kan man tycka:
20230220_143637.JPG

Huruvida denna resinblandning fungerar bättre än mitt tidigare försök lär väl visa sig när jag väl fått denna nya plugg ingjuten i gips. Denna gång kommer jag använda en annan sorts gips som förhoppningsvis ska bränna ordentligt... :gnissla Håll tummarna! :tummenupp En annan skillnad mot tidigare försök är att denna utskrift är gjort helt utan fyllnadsmaterial, den är med andra ord helt ihålig till skillnad från den gamla pluggen som är fylld av ett stabiliserande fackverk av resin. Det är med andra ord mindre material att bränna ur alldeles oavsett, så jag hoppas att detta försök ska gå bättre :)
 
Last edited:

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Ett glädjande besked till er som sett fram emot gjutning, försök två kommer inom kort :)

Jag har nyligen köpt hem en ny sorts resin som förhoppningsvis ska vara lättare att bränna ur än det jag tidigare försökt med. Tyvärr visade det sig vara desto svårare att skriva ut med bra resultat... Jag hade väldiga problem med att få utskriften att fästa mot byggplattan, den ville mest lossna och trilla ner i karet med resin. Efter ett tag fick jag den dock att fästa och utskriften såg initialt ut att bli bra:

View attachment 481076View attachment 481077

Denna lilla defekt upptäckte jag tidigt men bestämde mig ändå för att låta utskriften gå, så länge inga större defekter uppstod så tänkte jag att mindre hål bör gå att täta. Tyvärr uppstod större defekter...

View attachment 481078
View attachment 481079

Bara att kasta och försöka på nytt.

Tyvärr gjorde dessa misslyckade försök att jag började få ont om resin, så jag fick blanda i lite av det gamla för att ha tillräckligt för ett sista försök. Denna gång gick det åtminstone bättre så jag fick till slut en hel topp utan större defekter printad, och förhoppningsvis är det tillräckligt av det nya inblandat för att jag åtminstone ska åtnjuta några av fördelarna med det:
View attachment 481080
View attachment 481081
View attachment 481082

Men det lär väl visa sig när jag väl fått denna nya plugg ingjuten i gips. Denna gång kommer jag använda en annan sorts gips som förhoppningsvis ska bränna ordentligt... :gnissla Håll tummarna! :tummenupp
Du har inte funderat på en printer som inte printar uppochner? Finare bitar som inte lossnar lika lätt. Dock slabbigare att byta material.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Du har inte funderat på en printer som inte printar uppochner? Finare bitar som inte lossnar lika lätt. Dock slabbigare att byta material.
Visste inte ens att det fanns resinskrivare som inte printar upp och ned... Hur funkar det egentligen? :va Tekniken bygger ju på att man doppar en byggplatta i ett uv-harts som sedan belyses och härdar varvid byggplattan lyfts och nästa lager strålningshärdas på plats. Hur fungerar det rent praktiskt att applicera ett flytande material ovanifrån utan att det rinner ner och kladdar överallt? :va
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Gjorde sista handpåläggningen på headern ikväll och fixade själva fästet mot avgasporten. Funderade ett tag kring om jag skulle försöka gjuta en krage och använda samma lösning som originalröret och bara svetsa på en liten ring längst ut på röret, men till slut landade jag i att det enklaste nog vore att helt enkelt tillverka en gammal hederlig fästplåt á la mopperör. Avgasporten slutar dock inte platt mot den yttre cylinderväggen utan den är försänkt, så jag blev tvungen att tillverka ett fäste med en krage som passar i hålet.

En tjock bit rostfritt masseras i svarven:
20230220_190640.JPG

20230220_210943.JPG

Här insåg jag att jag höftat fel, kragen var inte lång nog och nådde därmed inte hela vägen in till botten på avgasportens försänkning. Kewken också :huvet Hade inte mer av denna tjocka rostfria plåt och kunde därmed inte börja om från början, så det var bara att sätta sig vid svetsen och leka mänsklig 3D-skrivare:
20230220_201114.JPG

Efter lite ytterligare massage i svarven så passade plåten äntligen som den skulle i avgasporten:

20230220_211109.JPG20230220_211231.JPG

Eftersom jag beräknat mitt avgasrörs avstämda längd utifrån avgasportens egenlängd, dvs utan försänkningen, och tillverkat headern med denna längd i åtanke så fick jag kapa av en bit motsvarande fästets tjocklek från mitt färdiga headerrör innan fästet kunde svetsas på plats.
20230220_221531.JPG
20230220_221536.JPG

Blev nästan lite stolt över den här svetsfogen, fan kan man inte alltid lyckas så bra för? :va Resten av röret kanske hade sett mindre förjävligt ut om man kunde prestera såna här svetsar varje gång... :gnissla Nåja, röret är klart och får duga iallafall:

20230220_221542.JPG20230220_221547.JPG
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Och ja, jag provmåttade hur röret skulle svetsas fast i fästet för att hamna på rätt plats när det väl monteras på hojen innan jag helsvetsade :hihi

20230220_220416.JPG
20230220_220440.JPG

Tanken är att röret ska följa samma kurva som originalröret och passa i urgröpningen i cylindern, men eftersom mitt rör expanderar så är jag lite rädd för att det ska bli för tight mot motorkåpan. Jag valde därför att förskjuta röret någon centimeter framåt i förhållande till urgröpningen.

Provmontering efter helsvetsning:

20230220_222258.JPG20230220_222248.JPG20230220_222238.JPG20230220_222226.JPG

Tror att det kommer bli helt perfekt! :banana
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Visste inte ens att det fanns resinskrivare som inte printar upp och ned... Hur funkar det egentligen? :va Tekniken bygger ju på att man doppar en byggplatta i ett uv-harts som sedan belyses och härdar varvid byggplattan lyfts och nästa lager strålningshärdas på plats. Hur fungerar det rent praktiskt att applicera ett flytande material ovanifrån utan att det rinner ner och kladdar överallt? :va
uppochner-maskinerna har bara funnits de senaste åren. Alla industrimaskiner printar ”vanligt”.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
uppochner-maskinerna har bara funnits de senaste åren. Alla industrimaskiner printar ”vanligt”.
Åfan, där ser man. Man lär sig nåt nytt varje dag :) Är jag trög som fortfarande inte fattar hur det funkar rent praktiskt? :va Kommer laserbelysningen uppifrån eller nerifrån? Hur kan byggplatan höja sig ur karet med den färdiga delen utskriven ovanpå?? Jag fattar inte i vilken ände maskinen börjar skriva... Eller börjar den med byggplattan strax under ytan, belyser ett lager, sänker byggplattan, belyser nästa lager och så vidare tills delen är färdig och byggplattan lyfts så att den färdiga delen reser sig ur karet? :va
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Åfan, där ser man. Man lär sig nåt nytt varje dag :) Är jag trög som fortfarande inte fattar hur det funkar rent praktiskt? :va Kommer laserbelysningen uppifrån eller nerifrån? Hur kan byggplatan höja sig ur karet med den färdiga delen utskriven ovanpå?? Jag fattar inte i vilken ände maskinen börjar skriva... Eller börjar den med byggplattan strax under ytan, belyser ett lager, sänker byggplattan, belyser nästa lager och så vidare tills delen är färdig och byggplattan lyfts så att den färdiga delen reser sig ur karet? :va
Den här filmen är bättre.
Lasern kommer uppifrån. Man börjar på byggplattan som sedan sänks ner.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Den här filmen är bättre.
Lasern kommer uppifrån. Man börjar på byggplattan som sedan sänks ner.
Fattar fortfarande inte :näsblod

Den här däremot besvarade mina frågor:

Det var som jag trodde, den börjar med att skriva nedersta lagret med plattformen vid ytan, sänker därefter plattformen ett steg, skriver nästa lager och upprepar tills delen är färdig och höjs upp ur karet. Blev inte klok på hur fan den kunde skriva "uppåt" så som det såg ut på filmen, men det är alltså inte själva skrivarproceduren man ser när prylarna kommer upp ur karet utan det är när de redan är färdiga som de höjs upp.

Coolt hur som helst, visste inte att industrimaskinerna funkade så :) Men ja, det känns ju inte som en riktigt hållbar teknik för hobbybruk, krävs ju flera 100 liter resin om man vill ha någon byggvolym att tala om :näsblod Fördelen med upp och ned utskrifter är ju att du inte behöver sänka ner utskriften djupare och djupare i ett kar fyllt av resin så du behöver bara ha så mycket material som faktiskt går åt i karet.
 
Last edited:

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Fattar fortfarande inte :näsblod

Den här däremot besvarade mina frågor:

Det var som jag trodde, den börjar med att skriva nedersta lagret med plattformen vid ytan, sänker därefter plattformen ett steg, skriver nästa lager och upprepar tills delen är färdig och höjs upp ur karet. Blev inte klok på hur fan den kunde skriva "uppåt" så som det såg ut på filmen, men det är alltså inte själva skrivarproceduren man ser när prylarna kommer upp ur karet utan det är när de redan är färdiga som de höjs upp.

Coolt hur som helst, visste inte att industrimaskinerna funkade så :) Men ja, det känns ju inte som en riktigt hållbar teknik för hobbybruk, krävs ju flera 100 liter resin om man vill ha någon byggvolym att tala om :näsblod Fördelen med upp och ned utskrifter är ju att du inte behöver sänka ner utskriften djupare och djupare i ett kar fyllt av resin så du behöver bara ha så mycket material som faktiskt går åt i karet.
Exakt. Kostar typ en miljon att fylla en industrimaskin. Sen är det krångligt att byta material. Det gör man inte onödan utan oftast har man en maskin per material. Men bitarna blir bättre, processen stabilare och supporten är enklare att ta bort.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Exakt. Kostar typ en miljon att fylla en industrimaskin. Sen är det krångligt att byta material. Det gör man inte onödan utan oftast har man en maskin per material. Men bitarna blir bättre, processen stabilare och supporten är enklare att ta bort.
Kan absolut se fördelarna, har man råd och behov av dessa fördelar så är det såklart bättre. Men då ska man ju också livnära sig på att skriva delar på löpande band, knappast hållbart för en hobbymek som skriver en pryl här och där :hihi
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Kan absolut se fördelarna, har man råd och behov av dessa fördelar så är det såklart bättre. Men då ska man ju också livnära sig på att skriva delar på löpande band, knappast hållbart för en hobbymek som skriver en pryl här och där :hihi
Jag har sett hur mycket skit du har hemma och nu bryr du dig om ekonomisk hållbarhet? Tjöööp! ?
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jag har sett hur mycket skit du har hemma och nu bryr du dig om ekonomisk hållbarhet? Tjöööp! ?
Nåja... Hade jag haft oändligt med stålars så absolut, men nu tror jag knappt att alla mina samlade tillgångar är värda ens en full tank industrimaskinresin så hur mycket man än villhöver en sån så blir det knappast praktiskt genomförbart :rofl Har inte nog med organ att sälja på svarta marknaden :hihi
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Då provar vi igen... Nytt gips, nytt resin, nya möjligheter. Förhoppningsvis...

Limmade fast både pluggen och gjutflaskan på ett plåtlock med hjälp av smältlim:
20230221_143939.JPG20230221_143934.JPG
På det här sättet behöver jag dels inte använda mer gips än nödvändigt, men främst så tror jag att det är fördelaktigt att hälla gipset över pluggen istället för att det ska försöka fylla upp alla skrymslen och vrår underifrån.

Blandade och vakuumsög gipset:

20230221_152657.JPG20230221_152701.JPG

Hällde gipset i gjutflaskan och vakuumsög på nytt. Jag vågade dock inte dra fullt vakuum, vet inte hur en ihålig plugg reagerar när luften i den expanderar... :skrämd Det här resinet är ganska sprött, och det ju vore trist om pluggen exploderade i vakuumkammaren :näsblod Men som tur var verkade det inte som att det hände något, inga plötsliga bubblor eller nivåförändringar i gipset så jag hoppas att den höll.

20230221_153045.JPG

Nu får vi vänta och se om gipshelvetet bränner den här gången... :4skrika
20230221_153541.JPG

Detta gipset känns redan mycket bättre, det blandade sig på ett helt annat sätt med vattnet och blev mer som en smet jämfört med det gamla som inte ville lösa upp sig utan bara sjönk till botten... Så jag är hoppfull! Och det ska inte krävas några fem dygns torktid heller utan det ska kunna gå att gjuta efter bara ett par timmar. Håll tummarna!
 
Last edited:
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top