Toppgjutning, mördarbakterier och hojrenoveringen som gudarna glömde.

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Hur ser det ut med gipset denna gång, har det brunnit? Väntar med spänning på gjutningen.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Hur ser det ut med gipset denna gång, har det brunnit? Väntar med spänning på gjutningen.
Nej, det är tyvärr fortfarande mjukt... :huvet :mad: :finger Tror tyvärr inte att det går att göra ett försök med den flaskan ens då jag inte vet hur det halvmjuka gipset reagerar på vakuum, om den strukturella integriteten inte finns där så kanske hela skiten sugs ur flaskan och ner i vakuumkammaren och så blir det skit av allting... Vill inte riskera att skrota min dyra vakuumpump så aag får prova en ny gipsform med en annan sorts gips så fort jag blir färdig med den nya gjutflaskan, men tyvärr har jag inte känt mig kry nog att pyssla ute i verkstan på sistone. Åkt på någon riktigt envis förkylning tack vare kidsens förskolebacillhärd. Det kommer mer, lovar. Ska bara kurera mig först :)
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nej, det är tyvärr fortfarande mjukt... :huvet :mad: :finger Tror tyvärr inte att det går att göra ett försök med den flaskan ens då jag inte vet hur det halvmjuka gipset reagerar på vakuum, om den strukturella integriteten inte finns där så kanske hela skiten sugs ur flaskan och ner i vakuumkammaren och så blir det skit av allting... Vill inte riskera att skrota min dyra vakuumpump så aag får prova en ny gipsform med en annan sorts gips så fort jag blir färdig med den nya gjutflaskan, men tyvärr har jag inte känt mig kry nog att pyssla ute i verkstan på sistone. Åkt på någon riktigt envis förkylning tack vare kidsens förskolebacillhärd. Det kommer mer, lovar. Ska bara kurera mig först :)

Du har ingen "fälla" mellan gjutformen för att inte riskera att suga in nåt olämpligt i vakuumpumpen? Har bara vakuumsugit på mitt förra jobb då vi testade det vid gjutning men epoxy och då hade vi en fälla av för att inte riskera att få in plast i vakuumpumpen.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Du har ingen "fälla" mellan gjutformen för att inte riskera att suga in nåt olämpligt i vakuumpumpen? Har bara vakuumsugit på mitt förra jobb då vi testade det vid gjutning men epoxy och då hade vi en fälla av för att inte riskera att få in plast i vakuumpumpen.
Jag har byggt in ett luftfilter i kammaren men det vet man ju inte hur väl det fungerar om det kommer alltför mycket finfördelat damm... Det är nog inte dimensionerat för en gjutflaska full av pulveriserat halvbränt gips utan mer för enstaka små restpartiklar. I flaskan har jag svetsat in ett stag som förhoppningsvis ska hålla gipskakan i formen, men det vet man ju inte hur väl det funkar om gipset nu är svagt, mjukt och poröst... Jag vill mest inte riskera att suga ner hela kakan i kammaren och in i pumpen, även om jag har ett mellanfilter.

Men när vi nu pratar gjutning: Som en liten förberedelse har jag idag testat gjutugnen. Jag saknar vissa storlekar av böjelement till min hydrauliska rörbock, så jag tänkte att jag skulle testa att gjuta egna. Jag skrev ut en plugg med min resinskrivare, packade gjutsand runt denna, eldade på i min gjutugn och smälte en degel full av alu som hälldes i formen.

20221024_135203.JPG20221024_135208.JPG20221024_145845.JPG20221024_150359.JPG20221024_151820.JPG20221024_160940.JPG

Gick riktigt bra! Gjutresultatet i gjutsanden blir ändå såpass bra att man kan urskilja lagerlinjerna i den utskrivna pluggen:

20221024_161105.JPG20221024_161026.JPG

Gips ska förhoppningsvis bli ännu bättre så jag har höga förhoppningar om att kunna gjuta en fin topp! Så fort jag lyckas få gipshelvetet att bränna vill säga... :huvet
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Idag har varit en riktig pissdag, en sån där dag där man verkligen känner att allt går åt helvete och att det bästa förmodligen hade varit att stanna i sängen och skita i dagen som helhet :mad:

Vaknade imorse och kände mig lite piggare, så jag tänkte att jag skulle försöka få lite gjort med projektet. Två saker hade jag i åtanke: Göra färdigt den rostfria gjutflaskan för att kunna göra ett nytt försök med gipset samt gjuta ett grövre ämne att tillverka ett bearbetningsfäste av. Detta fäste ska användas till att spänna upp den gjutna toppen i svarven så att jag kan svarva ur förbränningsrum, plana anläggningsytan och gänga tändstifthål etc.

Tände upp gjutugnen, laddade degeln med alu och lät den värma till smälttemp medan jag fortsatte med gjutflaskan. Efter en tid började degeln bli varm nog, så jag förberedde en sandform med ungefär rätt utgångsdimensioner för det tänkta fästet och gjorde klart att gjuta, och när aluminiumet väl var i formen fortsatte jag med gjutflaskan.

Här kom missöde nummer ett: Jag lyckades knäcka det rostfria plattstålet jag tillverkat tidigare och som jag hade tänkt tillverka själva den tätande ringen runt gjutflaskan av :huvet Troligtvis en spricka jag misslyckats med att slipa bort i tid och som fortplantat sig hela vägen genom stålet, för så fort jag började böja den så gick den av. Tyvärr gick den av i princip på mitten så båda bitarna är nu för korta för att räcka till för mina ändamål :huvet Jag får antingen försöka ordna en ny bit, svetsa ihop den trasiga och hoppas att det håller eller dra ut den längsta halvan lite längre och offra tjocklek för längd... Sur och tvär ville jag dock inte fortsätta med den just nu, och jag vände istället uppmärksamheten åt gjutningen.

Här uppdagades missöde nummer två: Gjutningen hade misslyckats. Antagligen har jag lyckats packa sanden för dåligt för aluminiumet hade runnit ut ur formen och lämnat en halvfull icke användbar röra efter sig. Kewken också :mad: :huvet

Inga steg framåt och två steg bak så ville jag inte bara ge upp utan att känna att jag åtminstone kommit en liten bit framåt, så jag förberedde en ny sandform, laddade degeln med ny alu och tände fyr i gjutugnen på nytt. Efter ett tag så dog brännaren :va Misstänkte att gasolen tagit slut och bytte flaska snabbt och lätt, men brännaren ville fortfarande inte tända. Då upptäckte jag att det rann aluminium ut genom brännarhålet i ugnen... :huvet Missöde nummer tre: hade fått en koncentrerad lokal hotspot på degeln vid brännarlågan, och den blev såpass varm att det gått hål på degeln. Brännaren hade dött för att den fyllts med smält alu. Menförhelvete :4skrika :huvet :finger Försökte rädda det jag kunde av den fortfarande smälta metallen i ugnen genom att hälla ut den i en mindre degel, och tro fan att degeln glider ur hållaren och trillar ner på marken varpå all alu rinner ut :gråta :huvet :mad:

Resten av eftermiddagen spenderade jag med att samla upp utspilld alu, tillverka en ny degel, försöka frigöra ugn och deglar från alurester med förhoppning om att kunna återanvända så mycket som möjligt, klura ut en bättre lösning på degelhållare samt montera en värmesköld i ugnen för att undvika framtida problem med hotspots på degeln. Precis allt jävlades längs vägen, ingenting gick smidigt, allt blev bara skit. Missöde på missöde, x antal.

Slutligen kom missöde nummer 3+x: När jag väl var färdig med den nya degeln insåg jag att jag gjort den för lång och att den inte får plats i ugnen :huvet :huvet :huvet Efter det så sket jag i precis allting och gick in och hällde upp en grogg.

Så ja, pissdag kan man lugnt kalla detta :mad: Sur och ilsken som jag varit hela dagen har jag dessutom helt glömt av att fotodokumentera eländet, så mina mödor har inte ens resulterat i någonting att visa upp :huvet
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Såja upp med hakan, nästa gång går allt mycket bättre :)
Jag ger absolut inte upp, men vissa dagar känns det verkligen som att allt är emot en... Nåja, nu har jag åtminstone fått gjutit mitt ämne med hjälp av den nya degeln. Orkade dock inte modifiera degeln idag utan jag löste höjdskillnaden med en ring av eldfast tegel runt kanten på gjutugnen. Tror jag lyckades få rent all utspilld alu hjälpligt åtminstone så förhoppningsvis är det inte en massa sand och skit ingjutet i klumpen.

Nu får jag nog tyvärr vila ett tag till, tror att ansträngningen och frustrationen igår blev lite mycket för idag har jag en riktigt elak rethosta, svårt att andas och pip i luftrören. Har jag någon konjak hemma tro? :va :hihi

 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jomen visst är det så du får lägga en bööörnis med Kawan så är den ju en sporthoj för kravet är ju att bööörnar hojen är den sportig..

Sedan är ju bränt gummi en behaglig doft?
Lovar att försöka mig på en bööörnis när hojen är ihop igen, man måste ju fira projektets färdigställande på något sätt :tummenupp
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Ledsen för bristen på uppdateringar (såhär ett kvartal senare), när allt jävlades som det gjorde sist jag försökte ordna med det här projektet så ruttnade jag och kände att jag behövde ta lite semester ifrån allt... Vill ju inte riskera att tröttna på allting på riktigt.

Nåja, lite har jag dock fått gjort. Bland annat en grovstädning av verkstan :)

20230125_090653.JPG
Lite skit är det såklart kvar i hörnen, men risken att jag ska ramla och bryta benen är iallafall mindre nu när man kan se golvet där inne :hihi

Sen försökte jag faktiskt komma vidare med projektet också. Gipset i gjutformen stelnade aldrig riktigt ordentligt, men även om man kunde göra märken i topplaget så var åtminstone botten skapligt hård så jag tänkte att jag testar att bränna ur 3D-pluggen så ser vi om vi inte kan lyckas gjuta en topp...

20230201_153012.JPG
20230201_153025.JPG

Placerade gjutflaskan upp och ned i den elektriska ugnen och lät den långsamt värma upp till den temperatur där utskriften helt enkelt borde smälta och rinna ur formen...
20230201_153545.JPG

Det gjorde den inte :näsblod

20230201_180341.JPG

När elden väl slocknat så hade jag hoppats att spektaklet ändå skulle resultera i att det mesta av materialet brann upp och att det skulle efterlämna ett gjutbart hålrum i formen, men även om mycket försvann så sprack gipset och lossnade i stora klumpar så... Detta blev det inget av.

20230201_191808.JPG

Jag vet inte riktigt vad som gått galet, antingen fel på gipset eller så har jag misslyckats med utskriften på något sätt. Eller en kombination av de två... Jag tycker mig dock ha följt instruktionerna gällande bägge delar så... Är väl bara att prova igen antar jag. Men ja, kul att det går bra när man äntligen får för sig att ta tag i eländet igen... :gnissla :huvet
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
För min mentalhälsas skull så känner jag att jag måste få lyckas med något kopplat till det här projektet, annars kommer jag tröttna fullständigt och ställa skiten åt sidan på obestämd framtid. Jag har ett antal såna projekt stående här och var så tro mig, där vill vi inte hamna. Med anledning av det så skjuter jag på toppgjutningen ett tag och gör ett nytt försök när jag känner mig redo att tackla eventuella nya missöden.

Under tiden ska jag istället försöka roa er med lite annat. Tanken måste fortfarande tätas, och jag var ju tidigt i tråden inne på att tillverka en expansionskammare åt hojen... Tror jag kör vidare på det spåret så länge, så ser vi när gjutarlusten kommer tillbaka :)

Denna pipa har jag räknat fram med hjälp av motorns basfakta och Bells bok om tvåtaktstrimning, och min förhoppning är att den ska hjälpa motorn på bästa sätt och underlätta både andning och återpuls vid det varvtal som motorn redan jobbar bäst vid:
Avgasberäkningar KV75.jpg
Expansionskammare illustration KV75.jpg
För att det ska passa måste det såklart krökas och följa originalrörets kurvatur någorlunda, annars blir det tråkigt. Ett rakt rör på över en meter rakt ut från avgasporten blir sisådär... :hihi
Ut i garaget och göra lite enkla mätningar på det befintliga röret.

20230202_152244.JPG20230202_152402.JPG20230202_152342.JPG

Efter lite knögliga handskisser för att reda ut ungefär hur många segment, vilka längder och vilka vinklar jag behöver för att åstadkomma den initiala böjen på avgasröret så satte jag igång med att räkna ut exakta dimensioner och slutligen rita upp de individuella rörsegmenten i ett konritningsprogram som fläker ut segmenten till en platt mall som man sedan kan skära ut plåtar med hjälp av:

Cone.jpgHeader segmented.jpg

Segmenten skar jag sedan ut med min folieskärare och tejpade ihop hjälpligt, mest för att se så att jag inte måttat helt åt helvete fel:
20230202_223807.JPG
Räka? :va :hihi

Till skillnad från originalröret så blir mitt headerrör tjockare och tjockare, så det kommer inte linjera helt och hållet med originalböjen i första bilden utan det kritiska blir att jag för frigångens skull måste se till att få minst samma avstånd invändigt mellan första och sista segmentet. Som ni kanske kan se på bild nr 3 i detta inlägg så är det sisådär 6cm jag behöver ha där, och enligt min pappersprotyp bör jag få ungefär 6.5-7cm med denna design. Fullträff direkt med andra ord :banana :yoparty

Snabb jämförelse sida vid sida:
20230202_230052.JPG20230202_230108.JPG

Ser inte ut som att jag gjort det alltför tight utan jag bör tvärtom ha lite marginaler att leka med när röret expanderar vidare. Perfekt! Och skulle det inte bli bra så kan jag alltid dela upp sista segmentet i två och laborera lite med vinklarna där. Kan nog bli bra detta :)
 
Last edited:

n_andersson

Sporthojsnörd
Gick med
25 Sep 2007
Ort
Bengtsfors
Hoj
Night Rod. kawa 450
Inte för att vara elak. Men måste du göra allt så komplicerat? Inte konstigt du kör fast med allt. Varför inte bara täta tanken. Byta dom packningar som läcker o tvätta/måla det som behövs o smörja upp den? ?
 

tomsta

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jul 2007
Ort
tyresö
Hoj
Honda CBF600 -04
Inte för att vara elak. Men måste du göra allt så komplicerat? Inte konstigt du kör fast med allt. Varför inte bara täta tanken. Byta dom packningar som läcker o tvätta/måla det som behövs o smörja upp den? ?
Imponerad och chockad!! Insåg ju inte att "lättare renovering" skulle innebära gjutning av aluminiumdelar mm. Tur att tråden inte siktade på "Omfattande renovering" =)

Skönt för oss som inte längre har tillgång till verkstad att få läsa om alla motgångar som verkstadslivet kan erbjuda, och luta oss tillbaka i soffan med rena fingrar
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Inte för att vara elak. Men måste du göra allt så komplicerat? Inte konstigt du kör fast med allt. Varför inte bara täta tanken. Byta dom packningar som läcker o tvätta/måla det som behövs o smörja upp den? ?
Tja, nåt ska man ju roa sig med :hihi Hade det rört sig om ett bruksfordon som jag i främsta hand avsåg köra mycket med eller rentav behövde använda som huvudsakligt transportmedel så absolut. Men då hade tråden blivit en sida lång och knappt ens värd att starta :) det här ser jag som "mysmek", jag pillar och experimenterar lite som jag vill och när jag känner för det. Detta är ju inte tänkt att bli en hoj som jag ska köra sådär extremt mycket med ens när den är "klar", målet är såklart att den ska besiktigas så att man kan ta ut den på små nöjesturer men mer än så lär den knappast användas. En stor del av nöjet med hojen blir ju då att pyssla med den, och då tänkte jag att jag ju alltid kan dela med mig av pysslet ifall det roar någon :)

De fordon som jag använder mer aktivt är jag lite mer konventionell i min skötsel av, och om dessa startar jag inga trådar eftersom det blir för innehållslöst och tråkigt :)
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Imponerad och chockad!! Insåg ju inte att "lättare renovering" skulle innebära gjutning av aluminiumdelar mm. Tur att tråden inte siktade på "Omfattande renovering" =)

Skönt för oss som inte längre har tillgång till verkstad att få läsa om alla motgångar som verkstadslivet kan erbjuda, och luta oss tillbaka i soffan med rena fingrar
Tackar :) Trådtiteln kanske var lite illa vald, tanken var ju inte att göra något omfattande projekt av detta men det spårade snabbt ur när man fick lite idéer planterade i huvudet :hihi "Restomod" kanske vore mer passande egentligen, kommer inte göra några icke-reversibla modifikationer men alla prylar som går att skruva av och på och som kan återställas till original är på bordet :) Och jag har ingen plan egentligen, dyker det upp en kul idé så kanske jag gör något av det eller också inte. Infall, känsla och stundens humör får styra, jag kände för att testa att gjuta en topp och då blev det så. Just nu känner jag inte för att pyssla med just det eftersom det bara bråkar, så då pysslar jag med något annat istället :)
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
På tal om idéer och stundens humör... Såg en bild på en KV75 som jag tyckte var rätt ball:
KV75 fairing.jpg
Även om det kanske inte är riktigt det stuk jag vill ha på min hoj så tyckte jag själva idén var rätt fräck, det blev ju ändå hyfsad skillnad bara med ett par kåpor menar jag... Så nu har man börjar fundera, igen... Världens minsta caféracer kanske kunde bli kul? :hihi

KV75 café.jpg
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
På tal om idéer och stundens humör... Såg en bild på en KV75 som jag tyckte var rätt ball:
View attachment 480600
Även om det kanske inte är riktigt det stuk jag vill ha på min hoj så tyckte jag själva idén var rätt fräck, det blev ju ändå hyfsad skillnad bara med ett par kåpor menar jag... Så nu har man börjar fundera, igen... Världens minsta caféracer kanske kunde bli kul? :hihi

View attachment 480601
Jag tänker mig en kopia på en supersport ninja. Svincoolt!
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top