Toppgjutning, mördarbakterier och hojrenoveringen som gudarna glömde.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Gipshelvetet är fortfarande mjukt och fuktigt, känns som att detta blir precis som förra gången... Kewken, igen :huvet Har skrivit ut en ny topp för säkerhets skull, och kommer bygga en ny flaska för att gjuta in den nya toppen med den andra varianten av gips. Den befintliga gipsflaskan får stå kvar och vänta, kan ju vara att något händer... De fem dygnen är ju trots allt inte gångna ännu. Men jag ska fan kontakta leverantören och fråga vad det är som är fel för det känns fan inte ok att skiten inte bränner :mad:

Sen blir det inte mer utskrivet förrän jag får hem reservdelar, man ska inte missbruka allsmäktige Murphys namn för då straffar han en omgående. Lyckades tappa en insexnyckel rakt ner i skrivarens resinskål när jag skulle tvätta rent och fixa iordning efter utskriften, och givetvis resulterade detta i att det blev ett mikroskopiskt hål i den genomskinliga plastfilmen i botten så nu läcker resinet ut över hela exponeringsskärmen om man skulle försöka skriva ut nåt... :4skrika :huvet :kulspruta:finger

Men men, utskriften blev bra åtminstone :kär Väldigt nöjd med valet att investera i en resinskrivare, vilken kvalitet det blir på utskrifterna :banana :tummenupp
20221003_012909.JPG20221003_012920.JPG20221003_012916.JPG
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Egentligen borde man kanske skippa att starta separata bygg-/projekttrådar och bara starta en samlingstråd, "Bushidos dårskaper" eller motsvarande, för det känns som att det antagligen hade varit en bättre och mer förståelig beskrivning av trådens innehåll... :gnissla :hihi

Nåja, idag har jag påbörjat tillverkningen av en ny gjutflaska i rostfritt. Jag hade inget rostfritt rör som var grovt nog, så jag tog det jag hade och gjorde ett:
20221004_181102.JPG

Sen var det ju det här med själva ringen runtom som ska täta mot vakuumkammaren... Hur mycket jag än letat och rotat i mina gömmor så hittar jag ingen lämplig bit rostfritt, vare sig plåt eller plattstål har jag hemma. Däremot hittade jag en solid jävla klump på något kilo... Skam vore väl att kalla sig för hobbysmed om man inte försökte göra något av den :gnissla Svetsade på en rostfri stång med rostfri tråd, så slipper jag oroa mig för att kontaminera stålet:
20221004_181112.JPG

Här insåg jag att hårtorken som jag har som fläkt till min övertrycksbrännare hade gått och dött... Såklart. Funkade sist jag smidde, men nu död. El är konstigt.
20221004_181622.JPG

Nåja, jag hade en gammal ful venturibrännare liggandes som fick hoppa in som ersättare:
20221004_182325.JPG
20221004_183106.JPG

Efter ett snitt in till mitten på den rostfria biten och ett par cykler i ässjan/under maskinhammaren så börjar klumpen räta ut sig:
20221004_190240.JPG20221004_195203.JPG

Länge sedan jag försökta smida ut något såhär grovt så snyggt blir det inte, men förhoppningsvis kan jag få till något användbart i slutändan... Anledningen till att jag inte bara smider ut den rakt utan klyver den och rätar ut den först är för att det var ett hål rakt igenom mitten som antagligen hade ställt till problem om jag bara försökt dra ut biten på längden, så jag måste först öppna upp den och få en solid bit utan bökiga hål som jag sen kan fortsätta dra ut till ett plattjärn.

Trodde ni inte redan att jag är dum i huvudet så har jag väl undanröjt alla tvivel nu :gnissla :hihi
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Egentligen borde man kanske skippa att starta separata bygg-/projekttrådar och bara starta en samlingstråd, "Bushidos dårskaper" eller motsvarande, för det känns som att det antagligen hade varit en bättre och mer förståelig beskrivning av trådens innehåll... :gnissla :hihi

Nåja, idag har jag påbörjat tillverkningen av en ny gjutflaska i rostfritt. Jag hade inget rostfritt rör som var grovt nog, så jag tog det jag hade och gjorde ett:
View attachment 477101

Sen var det ju det här med själva ringen runtom som ska täta mot vakuumkammaren... Hur mycket jag än letat och rotat i mina gömmor så hittar jag ingen lämplig bit rostfritt, vare sig plåt eller plattstål har jag hemma. Däremot hittade jag en solid jävla klump på något kilo... Skam vore väl att kalla sig för hobbysmed om man inte försökte göra något av den :gnissla Svetsade på en rostfri stång med rostfri tråd, så slipper jag oroa mig för att kontaminera stålet:
View attachment 477102

Här insåg jag att hårtorken som jag har som fläkt till min övertrycksbrännare hade gått och dött... Såklart. Funkade sist jag smidde, men nu död. El är konstigt.
View attachment 477103

Nåja, jag hade en gammal ful venturibrännare liggandes som fick hoppa in som ersättare:
View attachment 477104
View attachment 477105

Efter ett snitt in till mitten på den rostfria biten och ett par cykler i ässjan/under maskinhammaren så börjar klumpen räta ut sig:
View attachment 477106View attachment 477107

Länge sedan jag försökta smida ut något såhär grovt så snyggt blir det inte, men förhoppningsvis kan jag få till något användbart i slutändan... Anledningen till att jag inte bara smider ut den rakt utan klyver den och rätar ut den först är för att det var ett hål rakt igenom mitten som antagligen hade ställt till problem om jag bara försökt dra ut biten på längden, så jag måste först öppna upp den och få en solid bit utan bökiga hål som jag sen kan fortsätta dra ut till ett plattjärn.

Trodde ni inte redan att jag är dum i huvudet så har jag väl undanröjt alla tvivel nu :gnissla :hihi
Bra att det finns gubbar som vågar ge sig ut i det okända - det för utvecklingen framåt, hjälper andra att inte trampa i klaveret och skapar en massa intressant läsning.
(y)
Men du...... snart snubblar du o bryter benet om du inte städar undan på golvet........
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Bra att det finns gubbar som vågar ge sig ut i det okända - det för utvecklingen framåt, hjälper andra att inte trampa i klaveret och skapar en massa intressant läsning.
(y)
Men du...... snart snubblar du o bryter benet om du inte städar undan på golvet........
Jag röjde faktiskt undan det värsta innan jag satte igång smidet, men jo jag skulle behöva en rejäl grovstädning där ute för det ser ut som både fan själv och hej kom och hjälp mig...:gnissla

Det här med att hålla ordning är inte min starka sida, men jag vet var jag har mina prylar för det mesta. Tjejen tycker det är mycket märkligt hur jag kan veta var allt ligger när det inte ligger på sin plats, själv tycker jag inte att det är så konstigt. Jag vet ju var jag hade prylen sist, den ska väl ligga kvar där? :va Förutsatt att ingen går och städar bort den för mig förstås, hon har en tendens att göra det när hon tycker jag lämnat något på fel plats i hemmet. Problemet är bara att hon slentrianstädar och inte noterar var hon lägger mina grejer, de bara hamnar någonstans där hon tycker att de ligger mindre fel och sen vet ingen av oss var de är :huvet
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Jag röjde faktiskt undan det värsta innan jag satte igång smidet, men jo jag skulle behöva en rejäl grovstädning där ute för det ser ut som både fan själv och hej kom och hjälp mig...:gnissla

Det här med att hålla ordning är inte min starka sida, men jag vet var jag har mina prylar för det mesta. Tjejen tycker det är mycket märkligt hur jag kan veta var allt ligger när det inte ligger på sin plats, själv tycker jag inte att det är så konstigt. Jag vet ju var jag hade prylen sist, den ska väl ligga kvar där? :va Förutsatt att ingen går och städar bort den för mig förstås, hon har en tendens att göra det när hon tycker jag lämnat något på fel plats i hemmet. Problemet är bara att hon slentrianstädar och inte noterar var hon lägger mina grejer, de bara hamnar någonstans där hon tycker att de ligger mindre fel och sen vet ingen av oss var de är :huvet
Jag har också problem att hålla ordning - prylar överallt, tyvärr har jag glömt var allt ligger så en normal mekning är 40% leta. Verktygen har jag dock ordning på, det är alla andra prylar jag glömt av eller missat att märka - ex. har jag nästan noll koll på vilka materialkvaliteter jag har liggande vid svarven - vilket stål är vilket, vilket aluminium är vilket.
Städning sker en gång i kvartalet - blir jättefint, fem minuter senare är bombnedslaget ett faktum
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jag har också problem att hålla ordning - prylar överallt, tyvärr har jag glömt var allt ligger så en normal mekning är 40% leta. Verktygen har jag dock ordning på, det är alla andra prylar jag glömt av eller missat att märka - ex. har jag nästan noll koll på vilka materialkvaliteter jag har liggande vid svarven - vilket stål är vilket, vilket aluminium är vilket.
Städning sker en gång i kvartalet - blir jättefint, fem minuter senare är bombnedslaget ett faktum
Känner igen det där... :gnissla
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Bra titel för en bok(serie).
Jag hade läst.
Tror inte att mitt liv är tillräckligt intressant och innehållsrikt för att fylla en bok, än mindre en serie :hihi En tidning kanske, om ens det :hihi Men det var snällt sagt, jag tackar och bockar :tummenupp :Bugar
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Berättartekniken, gode Bushman, berättartekniken är allt.
Alltid kul om någon tycker att man har någon sådan att tala om :tummenupp Eller det kanske inte var mig du syftade på? :gnissla Jag lär nog oavsett inte ge ut någon bok, men kommer nog fortsätta skriva här ett bra tag till iallafall :)
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Arbetet med att dra ut den rostfria klumpen fortsätter. Vecklade ut den mer eller mindre rakt och slipade bort veck och sprickor för att dessa inte ska fortplanta sig vidare genom biten medan jag drar ut den.
20221006_182523.JPG

Sen var det dags att dra igång dagens lektion i Bushidos skola om livet, universum och alltings jävlighet: Hur man får saker och ting att göra som man vill.

Steg ett: Värme.

20221006_184939.JPG

Steg två: Våld.

Upprepa tills önskat resultat uppnås :banana Kan med fördel appliceras på i princip varje tänkbar situation, alltid och överallt, så länge det inte involverar barn eller djur :tummenupp Tänk så många världsliga problem som skulle lösas om jag fick ge vissa människor en omgång med min trogna Klafreström No100... Putin exempelvis skulle nog väldigt snabbt bli väldigt osugen på att fortsätta invadera Ukraina, eller göra något annat över huvud taget för den delen, efter en svängom i fjäderhammaren. Se bara så fint den för ändamålet fullkomligt olämpliga klumpen rehabiliteras till att passa sitt syfte.

20221006_185228.JPG

Ibland kan man behöva ta hjälp av en vinkelslip också, när man vill vara lite extra finkänslig.
20221006_190150.JPG

Men annars är det värme och våld som gör susen!
20221006_184946.JPG20221006_194246.JPG

Med smidet avklarat för dagen släcker vi ner i verkstaden och njuter en kort stund av skenet från den sakta svalnande ässjan... Vackert så man får tårna i ögonen.20221006_194525.JPG
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Eftersom tjejens ungar kom hit häromdagen så är jag givetvis råförkyld nu igen :mad: Det är ju fan rent ut sagt, är det en förskola eller ett labb för biostridsmedel de spenderar dagarna på? :va :huvet Nåja, i brist på ork har jag pillat med min skrivare, fick bytt plastfilmen som jag hade sönder häromdagen så nu funkar den igen. Och varför inte experimentera med lite inställningar och se om man inte kan snygga till utskrifterna något litet? :tummenupp

Jag utgår ifrån denna kalibreringsmodell:

kalibrering.jpg
Målet är att skriva ut modellen med så hög detaljrikedom som möjligt, beroende på bland annat hur lång exponeringstid man använder så blir detaljerna oskarpa eller så kan de misslyckas med att skrivas ut ordentligt. Här nedan har jag experimenterat lite med exponeringstiden på 34 mikron lagerhöjd. Toppen är skriven med 50 mikron för att korta ner utskriftstiden något, men skrivaren ska klara ända ner till 34 vilket givetvis blir finare detaljer. Men då måste man också justera exponeringstiderna etc för att få allting att lira.

Börjar med grundinställningar enligt resintillverkarens rekommendation:
20221008_211112.JPG

Hyfsat men finns rum för förbättring. Man ser att den misslyckats med att skriva några av de finare strecken nere till höger på modellen, vilket troligtvis betyder för kort exponeringstid. Här testar jag med 0,2s längre exponeringstid. Tycker ändå att det känns som att de minsta detaljerna kom med bättre, man ser åtminstone en antydan till att den försökte skriva ut de allra smalaste linjerna nere i högra hörnet:
20221008_214323.JPG

Här är ytterligare 0,2s exponering pålagd:
20221008_221831.JPG

Nu ser man att den fick med nästan ett helt streck ytterligare i nedre högre hörnet, och de två kvarvarande ser man iallafall en antydan till. Jämför med bilden ovanför så saknas det mer av de sista tre strecken, så den här exponeringstiden funkar med andra ord bättre för detta resin.

Modellen är för övrigt ca 5x5cm, så de allra minsta detaljerna är ju ganska små om vi säger så... :kär Ska testa vidare och se om jag inte kan hitta en inställning som gör att även de allra sista små detaljerna kommer med, lyckas jag med det så kan man nog känna sig nöjd med att man hittat rätt. Men överlag känns det redan som att den skriver ganska bra ändå :tummenupp
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Det tar sig, sa pyromanen! :banana 20221009_005949.JPG

De två linjerna längst ut till höger nere i hörnet är nu där men har fäst dåligt och har därför gått sönder (kan ha hänt medan jag tvättade utskriften). Även den allra minsta pricken i serien av prickar bredvid hålen längst upp i vänstra hörnet börjar man se en antydan till. Nu letar jag bara efter gränslandet där ökandet av exponeringstid gör att jag tappar detaljskärpa, än så länge har det bara blivit bättre ju mer jag ökat men någonstans tenderar små detaljer att bli oskarpa och flyta ut om man överexponerar. När det sker så vet man att man gått för långt, och så får man backa någon tiondel i exponeringstid. Dock är det alltid bättre att överexponera än underexponera, underexponering leder till att detaljer saknas vilket kan förstöra hela utskriften medan överexponering gör att detaljerna blir lite mindre distinkta men åtminstone närvarande.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
20221009_185249.JPG

20221009_185850.JPG
Det är ju så vackert att man får tårna i ögonen... :kär
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
10k lär du få en hobbygrej för. 5 mill för en fin
10k är ju å andra sidan 50% mer än jag gav för min, som förvisso inte är en DLP utan en vanlig monokrom LCD-skrivare... Men dock. Och priset för en fin ska vi inte ens nämna... Så ja, det var lite det jag menade med en annan prisklass... :gnissla
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Ledsen för bristen på uppdateringar, har legat fullkomligt däckad i två veckor sedan tjejens kids var här sist och gav mig någon jävla förskoleebola eller motsvarande... Den lilla energi jag haft har gått till att utföra de mest vitala vardagsuppgifterna såsom att andas och liknande. Börjar känna mig lite bättre, men nu kom de små pesthärd*host* jag menar de underbara små liven tillbaka i förrgår så troligtvis vänder det inom kort.

En enda sak kopplat till projektet orkade jag med igår, och det var att provelda gjutugnen som jag pulade ihop av en av gasolflaskorna:

20221022_140525.JPG

Lite lustigt, använde samma brännare som jag använde till att smida ut den rostfria klumpen och som jag använt flitigt även tidigare inne i verkstan, det har aldrig varit några konstigheter förut så glad i hågen drog jag igång ugnen inne i verkstan. Sen gick mitt kolmonoxidalarm... :gnissla Fort som fan öppna alla dörrar och ut med skiten. Billig livförsäkring det där larmet, väldigt glad att jag skaffade det. Vore hyfsat tråkigt att springa runt ovetandes där inne, svimma och sen aldrig vakna mer... Tänk på säkerheten gott folk, enkla och billiga åtgärder kan rädda liv!

Bränningen gick relativt bra iallafall, några små sprickor i bruket (det har härdat i två-tre veckor men var fortfarande bra fuktigt, ugnen ångade rejält vid uppstart) men förhoppningsvis håller armeringsnät och keramisk isolering ihop det. Annars får jag laga med eldfast lera eller motsvarande vid behov. ordentligt varm blev den åtminstone, ska nog gå att gjuta både Alu och brons :) Känns som att jag fått till isoleringen hyfsat, den blev lite varm att ta på utvändigt men inte fruktansvärt så förhoppningsvis håller den en hyfsad verkningsgrad utan en massa onödig spillvärme som försvinner utåt.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top