Kurvor som nyper

Gick med
24 Jun 2007
Hoj
Honda VT Fury och Kawa GPZ500
Inom ramen för projektet 1000 mil väg har SMC lovats att den mycket speciella varningsskylten "Nypande kurva" ska sättas upp på ett 30-tal platser. Det handlar alltså om kurvor som helt plötsligt nyper och blir betydligt snävare än man förväntat sig. Det kan vara kurvor där det skett mc-olyckor.
Det vägnät vi tänker oss är det utpekade vägarna som av SMCs medlemmar angetts som Sveriges viktigaste mc-vägar. Du hittar dem här: http://www.svmc.se/templates/Page.aspx?id=2290

Deadline för att lämna synpunkter till Vägverket är 15 mars. Jag har inte fått många platser ännnu. Ange vägnummer, län, GPS-kordinater eller ange noga var kurvan finns på den aktuella vägen. Skicka ditt bidrag till maria.nordqvist@svmc.se
Tackar på förhand!

Bifogat

• kurva_vbg%20skylt.JPG
    kurva_vbg%20skylt.JPG
    7.8 KB · Visningar: 168
Kommer att kittlas lite extra när man åker förbi en sån där skylt!

Ett förbannat bra intiativ.

Den skylten kommer nog rädda många liv + genrera många att vända o köra böjjen igen o igen o igen.

bra initiativ.
Har nu skickat ett mail om en sånn kurva jag känner till iaf.

Tycker att alla som vet av sånna kurvor ska maila henne nu på momangen!

ett tips för att få fram GPS kordinater
1) http://maps.google.com
2) zoom in dit du vill vara
3)höger klicka och välj "Whats here". Detta ger en pil på kartan
4) vänster klicka på pilen så kommer en ruta upp med koordinaterna

Nu har ni ingen ursäkt längre!

Last edited:
Jag skulle tro mer på en "Olycksdrabbad väg" skylt.
Mer användbart.
Inte fel med denna heller.

• Gilla
Reaktioner: tcg
Jag skulle tro mer på en "Olycksdrabbad väg" skylt.
Mer användbart.
Inte fel med denna heller.

Det är inte säkert att det är en olycksdrabbad väg bara för att kurvan nyper åt mot slutet.
Ta 2/3 av Sverige = Norrland = mindre folk som kör = inte säkert att det är så olycksdrabbat. Men incidenter med hjärtat i halsgropen är nog vanligt. Så en skyllt som upplyser om att vägen nyper åt är bra.

Har ingen gps så fick gissa lite med google.
de här skicka jag in.

Härskogen , Lerum gps. 57.752496, 12.329493

Jonseredsvägen, Lerum 57.752021,12.200071

Slättenavägen 58.234725,12.353182

Gestad 58.449395,12.342346

Last edited:
En kurva som många har vurpat i 57.529549,12.403951

Den ökända på Bogan, sett många svåra olyckor där. 59.406558, 18.249407.
Ser inte så märkvärdig ut på sattelitbilden..

Den skylten var inte vacker. Ni kunde inte ha gjort den lite större och kanske mer fyrkantig så att man verkligen förstår att den inte ska hänga ihop med andra varningsskyltar? :gnissla

Lysande! Mycket tydligt skylt!

Ska dom sätta en sån innan alla kurvor som nyper? Ta de lugnt i skymda kurvor istället. Betydligt billigare.

• Gilla
Reaktioner: tcg
Dylika kurvor är väl inga problem för en modern hoj? De enda som får problem är väl kromslädar som helt saknar svängförmåga och sprutar gnistor vid 3 graders nedlägg.

Back