KTM 640, 05a - går smått orent och förlorat acc och kraft

ryman

HONUNG!
Gick med
10 Apr 2008
Hoj
KTM 640 SM Prestige
Problemet är som följande, hojen förlorade idag stora mängder acc och har segat ihop sig. Har tidigare känt att den har börja gå lite mer orenare på konstant varvtal, men egentligen ingen större deal. Idag valde den att förlora kraften delvis, i vanliga fall har du ganska mycket ryck och kraft i motorn men nu har det går det segare att acc och inte samma tryck i den. Brukar kunna gasa upp den på tvåan utan problem nu gav den inte minsta antydan till att vilja lyfta...den går mjukare om man ska säga så, inte samma grepp i acc (eller motorbroms om jag försöker minnas rätt). Visst accelererar den och kan köras men har mycket sämre respons. Tyckte även att ljudet från avgasröret ändrats till dovare samt att den "puffar"( bluddra vore fel att säga för mer som att den smäller) lite mer när man slår av gasen.

förgasaren.jpg

(Inte min förgasare men är en Mikuni TM40)
Har sett att när jag vrider full gas rör sig "pinnen" (pil 1) segt som fan, fast vid mjukare pådrag går den snabbare, men det kanske ska vara så att det är en dämpare?

Sen har jag även hittat en spricka i en "stopp" slag av något slag, pil 2.

Någon som kan guida mig i rätt riktning, är jag i helt fel område och kollar :P

Pinnen som du nämner är till accpumpen och det kan definitivt vara den som spökar om gasresponsen är seg. Har ingen erfarenhet av just din förgasare så jag vet inte vad som kan vara fel. På FCR kan man göra en mod så att den rör sig snabbare, vilket ger bättre respons.

Orent på jämnt varvtal och puffar vid gasavslag låter som skit i lågfartskretsen. Plocka isär och rengör hela förgasaren noggrant!

De där "hattarna på 2:an" är väl vakumstopp sas. Är det så på dina skall de inte vara spruckna. På mina RS ser det ung samma ut och där skall de vara hela ivf.
Men exakt om det stämmer med din felbild om de är trasiga kan nog någon annan här.

Testade starta den idag, fick ganska hyffsat mycket grå rök ur avgaserna till en början när man varva... gick hyffsat för att sedan gå tillbaka till lite mer avslagna varianten. Såg att vid tillfällen då man varvar upp ordentligt droppar det soppa ur en slag som går från nedre delen av förgasaren ner ut under hojen. Är det något överflödnings "skydd" eller? Kan det vara så att den får för mycket soppa?

Nyheter
Provkörningsvecka, KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Bike är på plats på sommarv...

Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort