KTM 625 SMC Vs. 660 SMC

Busgrabb

Kör hoj, ha skoj !
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 600 K9
Spammar på lite här nu om KTM då jag är i hojbytartankar = )

Dessa 2 ovan nämnda modeller, vad är dom stor skillnaderna ?
Kan ju givetvis tänka mig att det är lite mer pulver i 660:n men annars ?
Så är det ju elstart på 625:an och det är ju gött.

Skriv gärna för o nackdelar m.m.

Är sugen som f*n på nån av dom...kollar även lite på EXC 525

Ska köras på vägen....mycket buskörning hehe....kanske nån gång på bana med om man får tillfälle.

Tja, eftersom det i princip bara skiljer cylindervolym och elstart så får du fråga dig hur mycket elstarten är värd för dig. Men hade du tänkt dig bana så kanske 660 e vanligare.

Jasså dom är så lika alltså...
Aja då är ju elstarten att föredra.

Hur mycket skiljer det sig effektmässigt då i ostrypt utförande ?

Ta den lättaste!

El-start är bara mesigt. När du väl lärt dig kicka igång hojen så är det bättre än en mesig elstart som ändå kommar köra slut på batteriet en kall höst/vinterdag.

660 lär ju vara mer pulver i, för triminigsgraden är väll ungefär samma på båda och då är de där 40 eller så extra cc bra att ha. :)
Sedan så är väll 660 lättare oxå? :va

Kan inte så mkt om Kåtemarna, men jag hade köpt den lätaste av dem. :fakta

Tja Busgrabb!
Om jag inte minns fel så hade du en XR, då vet du hur roligt det är att kicka när alla ska dra t.ex från GP :mad: . Jag bytte min 640 till en 625'a med helsystem och är supernöjd, om du sen ska sälja så tror jag det är lättare att göra en bra affär med 625'an. Sök och se hur många begagnade 660 resp. 625'or du kan hitta 03-04, inte många 625 kan jag lova. Jag letade aktivt i 3månader innan jag hitta min :kär .

Snacket "löjligt med elstart" osv. :kocko , fråga någon som har elstart om dom vill skruva bort den.

Ska man bara åka gata så är effektskillnaden försumbar........det skilde 4hk på topp mellan min -02 625 och ebbes -03 660... båda med helsystem

Sedan viktskillnaden med eller utan elstart är oxå försumbar, jag har kört husor med och utan elstart å har då inte känt någon skillnad på bana :)

Tony Tiger skrev:
Tja Busgrabb!
Om jag inte minns fel så hade du en XR, då vet du hur roligt det är att kicka när alla ska dra t.ex från GP :mad: . Jag bytte min 640 till en 625'a med helsystem och är supernöjd, om du sen ska sälja så tror jag det är lättare att göra en bra affär med 625'an. Sök och se hur många begagnade 660 resp. 625'or du kan hitta 03-04, inte många 625 kan jag lova. Jag letade aktivt i 3månader innan jag hitta min :kär .

Snacket "löjligt med elstart" osv. :kocko , fråga någon som har elstart om dom vill skruva bort den.

PutteLiten skrev:
Ta den lättaste!

El-start är bara mesigt. När du väl lärt dig kicka igång hojen så är det bättre än en mesig elstart som ändå kommar köra slut på batteriet en kall höst/vinterdag.

660 lär ju vara mer pulver i, för triminigsgraden är väll ungefär samma på båda och då är de där 40 eller så extra cc bra att ha. :)
Sedan så är väll 660 lättare oxå? :va

Kan inte så mkt om Kåtemarna, men jag hade köpt den lätaste av dem. :fakta

Vikten är lika enligt KTM:s uppgifter så den biten är skitsamma.

Elstart...ja tack...jag har haft en XR650 03:a jag med så jag vet.
Inte för att att det är döden att kicka men elstart är ju så gött att ha !

Tony Tiger skrev:
Tja Busgrabb!

Stämmer bra det...hade XR förra sommaren =)

Stor skilland mellan 640:n o 625:an i hanterbarhet o så eller ?

När jag ändå är igång och frågar....hur är EXC 525:an jämfört med 625 SMC ?

Är den mycket smidigare och så och köra eller ?

Servar man ihjäl sig på den eller är det bara och byta oljan så fort man har hällt i den :hihi och hålla koll på ventilerna eller är det mer ?

Busgrabb skrev:

Om du skulle välja mellan två bilar som så lika ut men försäljare sa följande:
Den som det står 625 på väger 17kg mindre och har turbo.
Vad väljer du???

Om jag säger så här.....jag var nöjd med 640 men är supernöjd med 625'an.

(Vore skoj att höra motivering från andra varför man ska välja 640 och inte 625.)

Busgrabb skrev:

Ja det är stor skillnad mellan en 640 o en 625:a.
Köp en 625:a eller en 660. Inte en 640!!!

Busgrabb skrev:
När jag ändå är igång och frågar....hur är EXC 525:an jämfört med 625 SMC ?

Är den mycket smidigare och så och köra eller ?

Servar man ihjäl sig på den eller är det bara och byta oljan så fort man har hällt i den :hihi och hålla koll på ventilerna eller är det mer ?

Mkt stor skillnad på 525 och 625.
En är en landsvägshoj och en är en crosshoj.
Skillnad i serviceintervaller, men har du gjort det själv en gång så kommer du inte tycka det är jobbigt.
Men jag skulle iofs inte rekomendera en 525:a som gathoj.
Och en EXC är ju en enduro med en tamare motor än crossmodellen SX.
Så ska du köra gata så köp 625:an. Hade min i två år utan några problem och var mkt nöjd.
Men sen slutade jag köra gata och då var valet inte så svårt.
Husaberg :yoparty

Klart det är gott med el-start. Var det verkligen ingen som fattade att jag skojade lite där?? :va
Klart jag oxå hade velat ha en el-start, men inte på bekostnad av extra vikt. :fakta
Jag tror att enda anlednignen till att XR inte har el-start är för att då hade XRen blivigt ännu tyngre och blivigt helt osäljbar.
Och, hur jobbigt är det nu då att kicka?? Min startar i 90% av fallen på första kicken...
:hej

Tony Tiger, nu är det ju 660 och 625 han väljer mellan oc hdå är inte valet lika självklart då hojarna är ganska lika, med undantag av el-starten... :)

Tony Tiger skrev:
Om du skulle välja mellan två bilar som så lika ut men försäljare sa följande:
Den som det står 625 på väger 17kg mindre och har turbo.
Vad väljer du???

Om jag säger så här.....jag var nöjd med 640 men är supernöjd med 625'an.

(Vore skoj att höra motivering från andra varför man ska välja 640 och inte 625.)

Okay =) Det lutar åt den... :tungan

420 skrev:
Mkt stor skillnad på 525 och 625.
En är en landsvägshoj och en är en crosshoj.
Skillnad i serviceintervaller, men har du gjort det själv en gång så kommer du inte tycka det är jobbigt.
Men jag skulle iofs inte rekomendera en 525:a som gathoj.
Och en EXC är ju en enduro med en tamare motor än crossmodellen SX.
Så ska du köra gata så köp 625:an. Hade min i två år utan några problem och var mkt nöjd.
Men sen slutade jag köra gata och då var valet inte så svårt.
Husaberg :yoparty

Jasså är motorn mycket tamare på 525 EXC än crossversionen ?

Den borde väl gå minst lika bra som 625:an i allafall med tanke på vikten och så.

Tony Tiger skrev:
Tja Busgrabb!

Tja, elstarten min ligger i en låda och kommer aldrig i närheten av hojen igen. Sara har en 625´a utan elstart och lilla hon kickar igång den utan problem så inte fan behöver en 625´a en elstart. Startar otroligt enkelt på kick.
Nä, väck med batteri, startmotor, startmotorkoppling osv så har du en lättare hoj utan ett par delar som kan ställa till med oreda....

Daniel
www.supermotard-racing.com

ypvs skrev:
Tja, elstarten min ligger i en låda och kommer aldrig i närheten av hojen igen. Sara har en 625´a utan elstart och lilla hon kickar igång den utan problem så inte fan behöver en 625´a en elstart. Startar otroligt enkelt på kick.
Nä, väck med batteri, startmotor, startmotorkoppling osv så har du en lättare hoj utan ett par delar som kan ställa till med oreda....

Daniel
www.supermotard-racing.com

Självklar vill man ha en så lätt hoj som möjligt om man tävlar inget snack om saken.

Men som "Busgrabb" sa:

--Ska köras på vägen....mycket buskörning hehe....kanske nån gång på bana med om man får tillfälle.--

Så är det nog att föredra en elstart (bättre att äta lite mindre pommes :) ).

Inte stor skillnad, främst avgassystemet tror jag.
Man kan få ut lika mkt ur en exc som ur sx:en, men det kostar ju några kronor. Sx:en har väl ngt bättre fjädring och (rätta mig om jag har fel) tätare låda. Fast jag skulle inte vilja åka med orig. sx-låda med 4 växlar.
Jag är extremt nöjd med min 520, jag vet att du frågar om 525:an, men skillnaden är försumbar. Fast den är främst för banåkning och extremt stadsbus.
Jag vill inte köra många km rak asfalt med den.

Busgrabb skrev:
Jasså är motorn mycket tamare på 525 EXC än crossversionen ?

Den borde väl gå minst lika bra som 625:an i allafall med tanke på vikten och så.

Tony Tiger skrev:
Självklar vill man ha en så lätt hoj som möjligt om man tävlar inget snack om saken.

Men som "Busgrabb" sa:

--Ska köras på vägen....mycket buskörning hehe....kanske nån gång på bana med om man får tillfälle.--

Så är det nog att föredra en elstart (bättre att äta lite mindre pommes :) ).

Håller dock fortfarande med Daniel, lägre vikt är att föredra framför en sketen el-start. Gata eller ej, eller kör ni bara stadskörning? I så fall förstår jag ju om man inte bryr sig så mkt om vikten... :p

Och inte behöver man väga mkt för att kicka igång en hoj heller!
Jag väger 70kg och kickar igång den på en kick (ibland två)...
Bara att öva... :p

Men, visst, vill man heldre ha el-start så har man ju här en bra möjlighet att välja. Alla nöjda och belåtna. :)

Tony Tiger skrev:
Tja Busgrabb!

Hallå Tigern.

Kul att du verkar vara nöjd med hojen :tummenupp måste säga att jag saknar den på helgerna :(

hmm nog dax att stryka bettan i avataren ser jag.

Hitta föresten nyckel nyligen, låg långt ner i tvätt högen :D

Startmotor är hur gött somhällst, inget man vill vara utan!

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla