KTM 520 Ventilkoll

Spectral

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2004
Hoj
Yamaha Fz6, Honda XR600
Behöver man kolla/justera varje 20:e tim eller ska man bara göra det när den blir svårstartad/tickar?

Tacksam för svar! :tummenupp

De behöver inte ticka för att något ska gå åt skogen. Det du kan göra är ju att du kontrollerar ventilspelet med ett bladmått, får du emellan bladmåttet så kan inte ventilspelet vara för litet och då är du på den säkra sidan. Det är inte alltid jag behöver ställa om ventilerna. Kolla spelet som sagt så vet du. Beror ju en del på körstil också.

Tror jag kollade 4-5 ggr på ett år när jag hade min -01 520, fick justera de första gångerna sen var det oförändrat.

Men det var ju en ny hoj då.

Jag tror att du kan ställa ventilerna med 30h mellanrum, men jag hade inte rekomenderat det!! Kolla dom var femtonde!! Byt oljan var 7h och sen efter 8h byter du olja och oljefilter samt ställer ventilerna!! Så servade jag min 525a och den gick som en klocka!!

Okej, låter vettigt. Undrar också om det går att räkna antal liter bensin komsumtion istället för antar timmar? I manualen står det "15h or 100l fuel comsumption."

/Markus

Visst borde ge mera rättvisa service intervaller, för 15h är inte samma för mig som bara tuffar runt på banorna mot en som kan köra!! Men det är lite lättare att ha koll på timmarna än soppan!!

Kolla ventilerna var 15h är nog lite overkill för motionsåka i skogen och på crossbana.Förutom när hojjen är helt ny(alt har nyren topp)brukar inte spelet ändra sig särskilt mycket.Förutsatt att inget håller på att haverera,vipparmsrullar eller ventiler.Om spelet är för tight tjuvstannar den lätt när den är varm och börjar det ticka är spelet för stort.

Tack för svar! Borde bli bra då jag bara tankar från en 10l dunk, så det blir lätt att hålla kolla på det. :tummenupp

Spectral skrev:
Tack för svar! Borde bli bra då jag bara tankar från en 10l dunk, så det blir lätt att hålla kolla på det. :tummenupp

Ett tips, till alla som inte har. Köp en timräknare, helst med "tripmätare" utöver den vanliga funktionen. Nolla vid tex oljebyten.

Dom är oerhört billiga jämfört med nyttan dom gör.

För en fattig studerande är 500:- ganska mycket. Men det kanske är värt det? :va

Spectral skrev:
För en fattig studerande är 500:- ganska mycket. Men det kanske är värt det? :va

Du har ju tydligen 2 hojar så... :7peta
Men det är absolut en bra grej med timräknare.

Back