KTM-390 Duke vilken årsmodell är "bäst" att köpa

Kramer

Sporthojsnörd
Gick med
29 Apr 2015
Ort
Stockholm
Hoj
---
Hur långt är ett snöre? Men tänkte ändå chansa och fråga, ska köpa en 390 till tjejen och undrar om det är någon speciell årsmodell som känns mera relevant att köpa. Typ nån modell som blev uppgraderad på ett bra sätt som gör det extra värt. Också, finns det något 390-specifikt att kolla på vid köp som kan vara en svag punkt. Alla åsikter är välkomna.
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
-17 fick den andra kamaxlar och lägre effekt, och annat avgassystem. Ingen koll på om det hänt något ytterligare efter -19
I vissa länder hade den de första åren problem med att topparna slog sig. Aldrig hört om det i Sverige, så kanske beror på soppakvalité eller vårt kallare klimat? Hände i så fall mellan 400-700mil.
Som ovan nämnde, tillverkad som budgethoj i Indien med finish och kvalité därefter.
Gå på skick istället för årsmodell. Tänk på att de flesta tidigare ägare troligtvis är 18åringar som tror sig veta allt, men troligtvis inte ens har en aning om att man inte ska tvätta avgasröret invändigt och tror att service bara behövs under garantitiden.
Se till att ventilspelet är kontrollerat och justerat, framförallt innan -17. Ska göras första gången efter 100mil, sen tror jag det var vart 1500e mil?

Otroligt lättkörd motorcykel som upplevs betydligt piggare än man kan tro med sin lilla motor. Hyffsat kul så länge vägen svänger men hemsk om råkar virra sig ut på motorvägen.
 

Oktanhalt

Sporthojsnörd
Gick med
18 Oct 2016
Ort
Skogen
Hoj
XL1200C
Kanske kan vara ett vettigt pendlarfordon för lite lagom korta distanser fast fortfarande ha möjlighet att gasa upp den på ettan i motlut? :va

Kvalitet och livslängd märkbart sämre än 690? Ägandeskostnaderna i övrigt bör ju vara ganska rimliga kan man tycka.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Träffade en schweizare i somras som körde 390 Adventure till Nordkap och tillbaka, dessutom via Lofoten.

Tält och hela balunsen. Han uppskattade den låga bränsleförbrukningen och dito ägandekostnader, då kunde han köra mer.

Att den är byggd i Indien är förmodligen inte en nackdel…

:)
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt en KTM 790 adv R för grus!
Jag tycker att både 390 och BMW:s 310 är väldigt underhållande hojar. Speciellt 390 Duken skulle vara underbar på kurvig väg. 390 Duke gör kvartsmilen på 13.3 sekunder med 150 blås i slutfart och toppar strax under 170 i verklig fart. 0-100 på strax över 4 sekunder.
Det är faktiskt inga moppar vi snackar om här... :D
Dessutom sitter jag riktigt bra, åtminstone på 390 Adventuren, jag är 190 cm lång.
 

Kramer

Sporthojsnörd
Gick med
29 Apr 2015
Ort
Stockholm
Hoj
---
Hade nöjet att få prova en 390 nu efter att jag skrivit om det så tänkte bara avrunda här. Skön, enkel och fin (smaken är ju så klart olika) Det var en 14 men den kändes väldigt modern. Pigg också. Men kände att jag redan har 2 "nakenkusar" hemma så jag passade denna. Men tack för all input.
 
Nyheter
Mektips: Kedjesläpa och kedjestyrare.

Kedjestyrare från; Polispor...

KTM 390 Adventure 2022!

Nya snygga hjul och grafik ...

Triumph firar 1 miljon tillverkade motorcyklar

Som en kickstart för 120-år...

Nytt däck, Dunlop RoadSmart IV

Nya RoadSmart 4, en multita...

Kalender för Enduro-SM 2022

Kalendern för Enduro-SM är ...

ExploreBike: Själland runt och service

Danmark är ett fantastiskt ...

EICMA 2021: Zero

Deus läckra Zero-bygge. ...

EICMA 2021: Moto Morini 650 X-Cape

Fräck maskin! Tvåcylindr...

EICMA 2021: Fantic

Fantic 450 Rally, den vill ...

EICMA 2021: Royal Enfield

Helt nya Royal Enfield Clas...

Top