Kopplingsolja

ns-lasse

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2005
Hoj
2012 ktm 990 adventure r
är det nån som vet fall man kan använda någon annan olja än den som ska vara till en hydralkoppling (för den är dyr som satan)

Vissa hojar MÅSTE ha mineral olja och vissa andra MÅSTE ha bromsolja. Skiljer beroende på årsmodell på till ex KTM 660. Jag kör själv gaffelolja 5W men måste dock säga att maguras bloodnågonting hade bra mycket bättre känsla.

philsson skrev:
2601339 Vissa hojar MÅSTE ha mineral olja och vissa andra MÅSTE ha bromsolja. Skiljer beroende på årsmodell på till ex KTM 660. Jag kör själv gaffelolja 5W men måste dock säga att maguras bloodnågonting hade bra mycket bättre känsla.

Bromsvätska!!!! :D

ns-lasse skrev:
2601184 är det nån som vet fall man kan använda någon annan olja än den som ska vara till en hydralkoppling (för den är dyr som satan)

Jag o polarn strulade mkt med det i våra husor o var tvungna att till sist tjacka dyrt magura blood för att få till det(vid tävling blev man utan koppling efter halva loppet om man inte använde blood).
Nu är det ju inte SÅ dyrt för en flaska som räcker till 2 kopplingar, men sett till literpriset är det ohemult dyrt. Däremot gaffelolja 5w funkar men inte jättebra. I din 520 ska du absolut inte slå i bromsvätska, risken är överhängande att dina packningar blir dubbelt så stora... Men för att slippa strula med att lufta koppling i tid o otid rekommenderar jag dig att köpa blood direkt. :tummenupp

ns-lasse skrev:
2601184 är det nån som vet fall man kan använda någon annan olja än den som ska vara till en hydralkoppling (för den är dyr som satan)

Biltema har en hydraulolja till Citroen som uppfyller alla krav. Husa Harry har kört på den i tre år nu. Så den är billig och FUNKAR. Själv har jag aldrig provat. Har hunnit byta hoj innan. Men han vet jag kör på den. Så den kan du köra på.

philsson skrev:
2601652 .. var inte taskig nu. :tungan

Vadå taskig ?? Jag har kört med Biltemas bromsvätska i min koppling på 660:n de sista 2 åren o den fungerar klockrent med det. Har kontakt med en erkänt duktig mc-mek som föreslog det för mig. Har inte haft några som helst problem med kopplingen efter jag bytte......:arsele

Folkezx9r skrev:
2602292 Vadå taskig ?? Jag har kört med Biltemas bromsvätska i min koppling på 660:n de sista 2 åren o den fungerar klockrent med det. Har kontakt med en erkänt duktig mc-mek som föreslog det för mig. Har inte haft några som helst problem med kopplingen efter jag bytte......:arsele
04an har bromsvetska!. :fakta men jag tror det är där det skiljer sig också. 03 har mineralolja. :mattias
Kan ha fel på årsmodellerna men jag tror det ligger till såhär, och då funkar vilken DOT 4 somhällst. :tummenupp

04an har bromsvetska!. :fakta men jag tror det är där det skiljer sig också. 03 har mineralolja. :mattias
Kan ha fel på årsmodellerna men jag tror det ligger till såhär, och då funkar vilken DOT 4 somhällst. :tummenupp

Lyfter en gammal tråd istället för att skriva en ny.

Är du säker på detta? Nån som har fakta?

Orkar inte slå i bromsvätska nu för att efter några månader få byta packningarna i kopplingen.

Edit: Gäller en 660-04.

Last edited:
Biltema har en hydraulolja till Citroen som uppfyller alla krav. Husa Harry har kört på den i tre år nu. Så den är billig och FUNKAR. Själv har jag aldrig provat. Har hunnit byta hoj innan. Men han vet jag kör på den. Så den kan du köra på.

Den har jag ALLTID kört på. fungerade klockrent, ingen skillnad mot maguras.

Back