Kopparring/packning?

Intense

Medlem
Gick med
3 May 2008
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Letar efter en packning av typen nedan att montera mellan turbo och grenrör till miitt bygge, sitter en labyrinttätning men mitt grenrör är plant så en kopparring att lägga i ytterkant skulle vara optimalt. Problemet är bara att jag inte hittar några större dimensioner. Behöver runt 65-70mm men hittar verkligen inget hur mycket jag än googlar..

MediaImage13951_160_160.png

Klart det bästa jag sett hittills men jag tror den är för tunn, en sån ring som komprimeras skulle vara det bästa.

Fördelen med en vanlig solid "kopparring" är just förmågan att anpassa sig till de ytor den ska täta.

- Glödga "kopparringen", använd gas eller gasolbrännare, så den blir ljusröd och
låt den sen sakta svalna.
- Torka bort "sotet" med tex. thinner eller liknade.
- När du sen drar åt förbandet så anpassar sig "kopparringen" efter de
ojämnheter som ytorna har.

När jag byter tex. olja i hojen eller bilen så glödgar jag alltid kopparringen före återmontage, och har inga problem med läckage.
De kopparringar som komprimeras är "ihåliga", består av rullad plåt, och har nån form av "asbestliknande" material i centrum, dessa klarar inte lika stora tryck som de solida.

/KentW

Last edited:
- Glödga "kopparringen", använd gas eller gasolbrännare, så den blir ljusröd och
låt den sen sakta svalna.

Det spelar ingen roll om den svalnar fort eller sakta. Fördelen med att slänga den glödande kopparprylen direkt i vatten är att den blir skinande ren utan annan yttre påverkan.

Mätte nu, packningen som länkades är för tunn. Får leta vidare helt enkelt..

Mätte nu, packningen som länkades är för tunn. Får leta vidare helt enkelt..

Jag köper valfria storlekar på solida kopparringar från den lokala järnhandeln. De brukar ha 20-40mm hemma med godstjocklek från 1,5-3mm men ska man ha större måste de beställa. Jag antar en vvs kedja eller järnhandel ska kunna fixa det på din hemmaplan också.

Back