Konstruktion av fuel rail

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Jag planerar att montera shower-spridare samtidigt som jag slutar avända standardspridarna. Jag har en tappningspunkt för trycksatt bränsle mellan soppapump och BTR (bränsletrycksregulator), men den punkten är en bit bort. Skulle det fungera att koppla på en extra banjo och dra soppa till min nya fuel-rail som matar shower-spridarna utan att flytta upp BTR:en till denna? Just att flytta in BTR:en i luftburken är inget jag vill göra då det skulle bli mycket bökigt med plats och slangdragning.

Anledningen till min fundering är att med standardposition av spridarna så är det ett ständigt flöde av bränsle förbi, och bubblor försvinner av sig självt. Med mina shower-spridare med enkelriktat soppaflöde så fastnar bubblor och luftfickor och orsakar istället att motorn kommer att hacka.

Är det här ett realt problem, eller överkomplicerar jag frågan?

Har svårt och se att det ska fastna bubblor någonstans oavsett placeringen.

Och jag har nog inte fattat din beskrivning till 100%, men ja, du kan montera en banjo och dra din bränsleslang till railen. Om jag nu inte tolkar dig fel.

Nya railen hamnar ju högst upp och har en viss bränslevolym i sig. Om jag bara matar trycksatt soppa upp till den utan att "cirkulera" tillbaka bränslet genom BTR:en så måste ju all luft som hamnar där passera spridarna in i insugen. Mest så jag tänkte. Men å andra sidan kanske inte bränslet är särskilt uppskummat när det kommer ur pumpen ens vid bankörning?

Har svårt och se att det ska fastna bubblor någonstans oavsett placeringen.

Och jag har nog inte fattat din beskrivning till 100%, men ja, du kan montera en banjo och dra din bränsleslang till railen. Om jag nu inte tolkar dig fel.

Nya railen hamnar ju högst upp och har en viss bränslevolym i sig. Om jag bara matar trycksatt soppa upp till den utan att "cirkulera" tillbaka bränslet genom BTR:en så måste ju all luft som hamnar där passera spridarna in i insugen. Mest så jag tänkte. Men å andra sidan kanske inte bränslet är särskilt uppskummat när det kommer ur pumpen ens vid bankörning?

Jag menar att flödet har en sådan hastighet att gravitationens önskemål om att få bubblorna högst upp i systemet blir försumbart. Bubblorna bara blåser med oavsett om det är uppåt eller neråt det flödar.

Och varför skulle det vara en massa bubblor i systemet? (utom efter första start då möjligtvis)

Det kommer att avlufta sig. Om jag minns rätt har även tex Ducati 1198 liknande lösning, dvs (shower-)spridarna matas i en återvändsgränd. Vi byggde iaf så på TomToms 1198/996-hybrid med shower spridare, och den är ju...stark.
Jag byggde även så på min hoj när jag konverterade till portinsprut. Se bild nedan

Nackdelen att inte ha cirkulationssystem består mer i bränsletempen, med ett cirkulationssystem har man kallare bränsle till spridarna. Om du vill ha ett cirkulationssystem så kan du ju (om det är praktiskt möjligt på din hoj) göra så att du först drar soppan från pumpen förbi båda spridarna och sedan ned till BTR. Då har du cirkulation förbi spridarna, som därmed får bränsle som håller närmare tanktemp.

Bild på hur jag matade spridarna med enkelledning från BTR (Mallory). (Fuel rail tillverkad av AnderssonTurbo)
IMG_3365.jpg

Det är vanligt med icke-cirulationsmatning till spridarna på shover system. Jag tror att orsaken är att vid shower spridare så vill man minimera antalet slangar, eftersom alla slangar stör anströmningen av förbränningsluften. Här är en bild på ett annat Ducati arrangemang.

http://www.ferrarilife.com/forums/a...g-weber-carb-into-ducati-shower-injector1.jpg

Last edited:
Enklaste: Sätt en dubbelbanjo på spjällhuset och dra upp en slang till showerspridarna. Låt standardspridarna sitta kvar som "pluggar" i spjällhuset. Flytta elkontakterna. Vill du ha möjlighet att snabblufta innan nyuppstart/efter soppatorsk så lossa ena spridaren från showerarrangemanget eller sätt en luftnippel i änden på shower railen.

Får du luft&skum i systemet när du inte har torsk så har du andra problem, som kaviterande pump.

Last edited:
Har kommit en bit längre i svarvandet nu, och står inför valet mellan AN6-koppling eller 12mm banjo till fuel-railen.

Allra helst skulle jag vilja ha en AN6 skruvkoppling mitt på railen då det belastar fästpunkterna minst, banjo måste jag montera långt ifrån mina fästpunkter om jag ska få till det vettigt annars.

Då jag är en paranoid jäkel så ogillar jag skruvkopplingar, särskilt skruvade stålomspunna slangar då dessa är hyggligt styva och borde ha potential att vrida sig och skruva upp anslutningen vid temperaturvariationer/vibrationer. Är den här risken existerande med AN6-kopplingar, eller finns problemet bara i mitt huvud?

Och varför skulle det vara en massa bubblor i systemet? (utom efter första start då möjligtvis)

Det bildas alltid luftbubblor i en vätskepump pga kavitation och även vissa ojämnheter i tex rörkopplingar mm kan säkert också ge upphov till viss kavitation. Och rent hypotetiskt skulle ju dessa kunna samlas upp någonstans. Och i ett långsamt flödande vätskesystem gör dom ju det också. Men i ett bränslesystem är hastigheten så pass hög att bubblor rimligtvis följer med flödet.

...eller finns problemet bara i mitt huvud?

Jag tror faktiskt det. Har aldrig sett problem med banjokopplingar. Tror inte banjo skulle vara frekvent använt i bromssystem om dom kunde släppa. Har nog aldrig sett en banjo som släppt någonstans faktiskt vad jag kan minnas.

Last edited:
Back