Koniskt luftfilter på Nsr

Tompo-NsrR

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2003
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Kawa KX250 1995
Undrar hur man ska fiffla till förgasaren för att han ska gå bra och inte skära med koniskt filter. Tips och erfarenheter tack!!
 
det är olika från hoj till hoj... vissa 125: or behöver inte bestyckas om alls... vissa behöver byta hur många munstycken som helst, samt höja trottelnålen. För att få det absolut bäst ska du bänka hojen o låter en mc-firma ställa in förgasaren till dej, det blir oftast dyrt. Om man har tur o är lite händig kan man byta huvudmunstycket till någon storlek större och ev. höja trottelnålen ett steg.
 
är det nödvändigt att göra några åtgärder efter att ha satt på koniskt filter på hojjen som att ge mer bensin?

jag satte på ett kn filter igår på min cagiva och det gav ett helt anorlunda ljud men ja märkte inte av någån effekt skillnad..
 
Bestyckar man inte om så får man självklart inte mer effekt (såvida hojen inte går fett innan man sätter på konfiltret)...!

Ökar man luftflödet genom ett konfilter så måste man öka bensinflödet också, annars går hojen snålt.

Observeras skall - att på vissa hojar får man till och med sämre effekt genom att sätta på konfilter, i och med att luftburken kan vara så smart konstruerad.

Tänk på konsekvenserna innan ni börjar meka med saker och ting, annars kan det bli dyrare och jobbigare än ni tänkt...
 
AlpinA skrev:
är det nödvändigt att göra några åtgärder efter att ha satt på koniskt filter på hojjen som att ge mer bensin?

jag satte på ett kn filter igår på min cagiva och det gav ett helt anorlunda ljud men ja märkte inte av någån effekt skillnad..

Nää men det sägs att det finns tendens till skärning om man inte fixar förgasaren!!
 
Tompo-NsrR skrev:
Nää men det sägs att det finns tendens till skärning om man inte fixar förgasaren!!

Den går snålt - Dåligt med smörjning (bensin) - Friktionen ökar - Den skär.
 
Men om man satt på koniskt filter o vill att den ska få mer bensin... blir det någon skillnad på bensinmängden när man höjjer nålen eller är det bara "bensin kurvan" som ändras??
 
cRoC skrev:
Den får bara mer bensin på lågvarv om man ändrar nålen, eller?
Nålen styr bränsleblandningen främst på mellanregistret.
På låga varv är det främst luftskruv och lågfartsmunstycke som det handlar om.
 
Okej. Men 125or skär väl, om dom gör på högvarv :) Men byt upp till lite större munstyckte, ev höj nålen också.
 
cRoC skrev:
Okej. Men 125or skär väl, om dom gör på högvarv :)
Hela grundkonceptet med en förbränningsmotor, är att om en cylinder får tillräckligt med smörjning och inte går för varm, så ska inte kolven kunna skära om ingenting oförutsett inträffar.

Så enkelt är det. :tummenupp
 
Ni som har koniska luftfilter på era nsr:er, vad har nu gjort åt förgasaren? behöver huvudmusntycket bytas?
(ja, jag vet att det är olika från hoj till hoj, därför frågar jag dem som redan har detta och redan har luskat fram en bra lösning åt problemet) :p
 
Jag hoppas verkligen att ingen kör runt på en NSR med koniskt filter och inte har bestyckat om gasaren. Jag testade att slänga på koniskt på min och den gick tok snålt fast jag gick upp 10 storlekar i huvudmunstycke. Skulle gissa att runt 150 - 155 i munstycke skulle bli bra med koniskt filter.

Tips från coachen: Köp ett OVALT filter och inte dom runda. Dom ovala har högre luftflöde.
 
EBS skrev:
Jag hoppas verkligen att ingen kör runt på en NSR med koniskt filter och inte har bestyckat om gasaren. Jag testade att slänga på koniskt på min och den gick tok snålt fast jag gick upp 10 storlekar i huvudmunstycke. Skulle gissa att runt 150 - 155 i munstycke skulle bli bra med koniskt filter.

Tips från coachen: Köp ett OVALT filter och inte dom runda. Dom ovala har högre luftflöde.

Så det finns asså munstycken mellan 142-180 till en Dellorto?? Har kollat överallt o inte hittat det?? :confused: Vad har du på nu då?
 
Poffer skrev:
Så det finns asså munstycken mellan 142-180 till en Dellorto?? Har kollat överallt o inte hittat det?? :confused: Vad har du på nu då?

Jag har inte heller hittat. Har iförsig inte letat så intensivt. Kör nu med orginal luftburken.
 
EBS skrev:
Tips från coachen: Köp ett OVALT filter och inte dom runda. Dom ovala har högre luftflöde.
Tips till coachen: Visst tillåter de ovala filtren högre flöde, men på en 125'a räcker det gott med ett runt filter. Anledningen är att dessa små maskiner inte suger speciellt mycket. På grund av detta så blir ett runt konfilter i praktiken nästan som att köra utan filter. Den högre luftmängd som ett ovalt filter tillåter vinner man ingenting på förrän man kommer upp en bra bit i kubik. Det enda som man egentligen märker skillnad på, är att ovala filtren är lite dyrare och ser lite annorlunda ut.
;) :)
 
Last edited:
SpeedAbuser skrev:
Tips till coachen: Visst tillåter de ovala filtren högre flöde, men på en 125'a räcker det gott med ett runt filter. Anledningen är att dessa små maskiner inte suger speciellt mycket. På grund av detta så blir ett runt konfilter i praktiken nästan som att köra utan filter. Den högre luftmängd som ett ovalt filter tillåter vinner man ingenting på. Det enda som man egentligen märker skillnad på, är att ovala filtren är lite dyrare och ser lite annorlunda ut.
;) :)

Där har du fel Anders! Du behöver en viss "luftbox" för att få optimaltflöde. Ett litet runt filter skapar förmycket virvlar om man monterar det direkt på förgasaren, man måste isåfall bygga en tratt från förgasaren som man sätter den på för att få lite avstånd mellan förgasare och luftfilter. :fakta ;)
 
EBS skrev:
Där har du fel Anders! Du behöver en viss "luftbox" för att få optimaltflöde. Ett litet runt filter skapar förmycket virvlar om man monterar det direkt på förgasaren, man måste isåfall bygga en tratt från förgasaren som man sätter den på för att få lite avstånd mellan förgasare och luftfilter. :fakta ;)
Nej, jag har inte fel. Jag räknade på det i vintras när jag höll på och funderade ut en grej till min NSR, och kom fram till att det är förvånansvärt lite luft som en 125'a faktiskt suger hur man än räknar. I och med detta så blir det inga virvlar och sådant, eftersom hojen helt enkelt inte suger så snabbt att det hinner uppstå sådant.

Har du testat att andas i ett konfilter någon gång?
 
Back
Top