Klistra på Fälgstripes

Boman

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2005
Hoj
Ingen för tillfället
Ska montera fälgstripes nu på hojen. :tummenupp

Men hur faan ska man lyckas få det att likna något?
Man har ju ingen kant att gå emot så hur ska jag lyckas att få det jämt och snyggt runt hela fälgen?

Dessutom så är tejpen ganska så styv så den är väl kanske inte det lättaste att forma "runt" hjulet.

Tänkte att det är inte någon vits att börja innan jag fått några ideer hur jag ska gå till väga. För annars kommer det bara att bli skit av allting.

Ni som klistrat på hur har ni gjort?

kan ju prova att göra som man gör med solfilm till rutor..... ta lite diskmedel mycket vatten å en sprayflaska, då borde du kunna "sladda" runt lite tills du blir nöjd!

Martin.T skrev:
kan ju prova att göra som man gör med solfilm till rutor..... ta lite diskmedel mycket vatten å en sprayflaska, då borde du kunna "sladda" runt lite tills du blir nöjd!

Jo jag hade det i tankarna, men tejpen känns så jävla styv.
En kompis hade den över, han hade köpt den från BIKERSNEED.

Jag kanske ska gå in på en reklamfirma och kolla om de har någon som är mer elastisk.
Det känns som om det bara kommer att bli veck och skit av den jag har nu.

Är det någon som köpt från BIKERSNEED?
Vart det bra för er isåfall?

Rengör ordentligt med sprit eller liknande. Är det fett eller smuts kvar kommer stripen släppa ganska fort.

Rita en tunn referenslinje med blyerts.
Lättast om hjulet är löst när du klistrar på. Underlättar också om hjul och tejp håller rumstemperatur, annars stelnar tejpen och blir svårjobbad.
Om tejpen är av stretch-typ ska såpvatten inte användas. Tejpen är gjord för att böjas i en radie och ska masseras på plats.
Sist men inte minst, stressa inte. Det får ta den tid det tar.

Last edited:
Boman skrev:
Är det någon som köpt från BIKERSNEED?
Vart det bra för er isåfall?

Jag slängde ut 200kr på dom. När jag fick hem dom var det ju stripes breda som mittlinjen på vägen. Ja nästan iaf. Fick aldrig på dom på fälgen så jag köpte "bilstripes" på autoprodukter för en 50-lapp. Sitter som smäcken och var lätta att sätta dit. :tummenupp

Blir lite av en berg o dal bana (om du inte har den konstnärliga talangen) vid nogran syning.

Gå över till någon lokal dekal firma så ordnar dom precis vad du önskar för färgsättning,bredd och tejp anpassad för ändamålet.
Priset då,kring 60-80 kr för en rulle med goda mått.

Boman skrev:
Ska montera fälgstripes nu på hojen. :tummenupp

Men hur faan ska man lyckas få det att likna något?
Man har ju ingen kant att gå emot så hur ska jag lyckas att få det jämt och snyggt runt hela fälgen?

Dessutom så är tejpen ganska så styv så den är väl kanske inte det lättaste att forma "runt" hjulet.

Tänkte att det är inte någon vits att börja innan jag fått några ideer hur jag ska gå till väga. För annars kommer det bara att bli skit av allting.

Ni som klistrat på hur har ni gjort?

Kan bara säga att det tar en liten stund om man vill ha det riktigt bra! Jag tyckte det var en fördel att ha hjulen på hojen när jag gjorde det på min. Ställde upp hojen på depåstöden och satt snurr på hjulen, sen var det bara att hålla en penna mot fälgen så får man en perfekt cirkel att gå efter (ha en pinne eller nåt som stöd från marken) eftersom jag har svarta fälgar var det dock svårt att se blyertstrecket! jag köpte inga färdiga stripes utan bad en dekorfirma skära 5mm tunna remsor till en kostnad av 70:- !

Resultatet:
http://www.sporthoj.com/forum/member.php?u=14227

tjena.

jag gjorde såna till en bil för ungefär en evighet sen. bara mäta inner o ytterdiameter, gå till lokala reklamnissen o be han skära ut i valfri färg.
då får man monteringsfolie till hjälp också.
fördelen är att man kan få med text om man är sugen på det.
mvh daniel

Last edited:
Zephro skrev:
Kan bara säga att det tar en liten stund om man vill ha det riktigt bra! Jag tyckte det var en fördel att ha hjulen på hojen när jag gjorde det på min. Ställde upp hojen på depåstöden och satt snurr på hjulen, sen var det bara att hålla en penna mot fälgen så får man en perfekt cirkel att gå efter (ha en pinne eller nåt som stöd från marken) eftersom jag har svarta fälgar var det dock svårt att se blyertstrecket! jag köpte inga färdiga stripes utan bad en dekorfirma skära 5mm tunna remsor till en kostnad av 70:- !

Resultatet:

Precis så gjorde jag oxå :tummenupp fast jag tog gul reflex tape...

Bifogat

• IMG_1253 (Large).JPG
    IMG_1253 (Large).JPG
    129.6 KB · Visningar: 577
Zephro skrev:

Resultatet:

Nu har jag gjort bakfälgen! Det vart nästintill perfekt.
Hade det vare noga hade inte jag fått gjort det! :tungan
Jag gjorde som Zephro föreslog:
Hålla en penna mot fälgen och snurra den, vart genast mycket enklare när man har en linje att gå efter.

Lycka till ni som ska strajpa, men ta god tid på er det lönar sig!
Nä nu är det lördag. :fyllisar

Boman skrev:
Nu har jag gjort bakfälgen! Det vart nästintill perfekt.
Hade det vare noga hade inte jag fått gjort det! :tungan
Jag gjorde som Zephro föreslog:
Hålla en penna mot fälgen och snurra den, vart genast mycket enklare när man har en linje att gå efter.

Lycka till ni som ska strajpa, men ta god tid på er det lönar sig!
Nä nu är det lördag. :fyllisar

Jag gjorde framfälgen idag.
Tvätta, tvätta, T-sprit, torka, gnugga och tålamod.
Blev rätt nöjd.

Bifogat

• P1140026.JPG
    P1140026.JPG
    127.9 KB · Visningar: 634
köpte mina på bikersneed för 150 tror ja det va...mkt lätt att sätta dit.

Bifogat

• P1020040.JPG
    P1020040.JPG
    59.2 KB · Visningar: 288
  • P1020044.JPG
    P1020044.JPG
    85.8 KB · Visningar: 294
Åhhh nu blev man sugen att sätta sånna fälj-strajps på håjjen! :4skrika
Får photoshoppa lite först :argpådato ...och se om det blir bra på en röd viffer.

//KaliZ

Jag gjorde på min förra året :)
394911_45.jpg

394911_46.jpg

394911_47.jpg

Back